שתף קטע נבחר

לוחמת הלח"י טובה סבוראי נפטרה בגיל 97

לוחמת המחתרת החביאה עם בעלה את מפקד לח"י אברהם שטרן בדירתם, ושם הוא גם נתפס ונרצח. בתה סיפרה: "היא הייתה צלולה עד הרגע האחרון. אשת שיחה צבעונית ודעתנית"

לוחמת הלח"י טובה סבוראי הלכה אתמול (א') לעולמה בגיל 97. סבוראי ובעלה המנוח משה הסתירו בביתם את מפקד המחתרת אברהם שטרן (יאיר) במשך שישה שבועות עד שתפסו אותו ב-1942 אנשי הבולשת הבריטית וירו בו למוות, ככל הנראה במהלך מעצרו.

 

משה סבוראי, בעלה של טובה, הלך לעולמו לפני כשנה וחצי. גם הוא היה חבר לח"י, ונמנה עם מפקדי המחתרת.

בני הזוג העניקו מקלט לשטרן בדירתם בשכונת פלורנטין בתל אביב. טובה נכחה בדירה בעת המעצר, שבמהלכו על פי הסברה הרווחת נרצח מפקד הלח"י.

 

בפרויקט 70 שנה ל"ידיעות אחרונות" כתב יצחק שרגיל על התקרית ההיא. "ברגע האחרון ממש נתגלה שטרן בתוך הארון. הבלש החל להוציאו ביד אחת, כשהשנייה שולפת את אקדחו. טובה סבוראי זינקה וניצבה ביניהם ואמרה: 'לא תירה בו - תירה בי!' ווילקינס התערב, והבלש החזיר את אקדחו לכיסו".

 

סמדר, בתה, אמרה ל-ynet: "אימא, שהייתה אשת עקרונות, נפטרה בשיבה טובה. היא הייתה צלולה עד הרגע האחרון. היא הייתה אשת שיחה צבעונית ודעתנית".

  

הבת הוסיפה וסיפרה: "הייתה לי זכות להיות בת של אישה מדהימה ויוצאת דופן שהסתכלה באופן אופטימי על כל דבר. לנגד עיניה ולנגד אבא, שהקימו את היישוב שקד שבצפון השומרון, עמדו המדינה וקליטת עלייה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סמדר סבוראי
"אשת עקרונות". טובה סבוראי ז"ל
צילום: סמדר סבוראי
צילום: לע"מ
מפקד הלח"י אברהם שטרן (יאיר)
צילום: לע"מ
מומלצים