שתף קטע נבחר

בנק ישראל בודק את מחיקת החובות לדנקנר

בבנק ישראל אומרים כי נערכת בדיקה בסוגיית מחיקת החובות של נוחי דנקנר לבנק לאומי, בהיקף של כ-150 מיליון שקל. עם זאת מציינים גורמים המקורבים לבנק המרכזי כי "פירוק או כינוס נכסים אינו בהכרח עדיף לבנק על הסדר חוב"

האם בנק לאומי צפוי לקבל חיזוק למחיקת חובות דווקא מבנק ישראל? בבנק המרכזי מאשרים כי נערכת בדיקה של הפיקוח על הבנקים בסוגיית מחיקת החוב של איש העסקים נוחי דנקנר בבנק לאומי. על פי ההסדר שהתגבש בין דנקנר להנהלת הבנק, ימחוק לאומי שליש מחובות חברת גנדן שבבעלותו, בהיקף כספי של כ-150 מיליון שקל.

 

 

לפי בנק ישראל, "העיקרון המנחה הוא לוודא שהבנק פועל כיאות בעת מתן אשראי, ניהולו השוטף ורישומו ובמידת הצורך בעת גיבוש הסדרי חוב ובכלל זה שנושאי המשרה בתאגיד בנקאי ובראשם הדירקטורים והמנהל הכללי פועלים לטובת הבנק, המפקידים ובעלי המניות בו".

 

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי (צילום רון קדמי) (צילום רון קדמי)
רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי(צילום רון קדמי)

 

עם זאת, גורם המקורב לבנק ישראל מציין כי "פירוק או כינוס נכסים אינו בהכרח עדיף לבנק על הסדר חוב הכולל הזרמת כסף מגורם חיצוני תוך מחילה על חלק מהחוב". ברוח הדברים הללו, בהנחה שלא ימצא פגם טכני באישור המהלך ובקבלת ההחלטות - הרי שמבחינת הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל מדובר בצעד לגיטימי ואף נכון מצידו של בנק לאומי.

 

מוקדם יותר היום פנתה התנועה לאיכות השלטון למפקח על הבנקים, דודו זקן, בדרישה לבחון את חובות תאגיד אי.די.בי שבבעלות דנקנר, בכלל המערכת הבנקאית, ולא להסתפק בחובות לבנק לאומי.

 

לטענת התנועה, המערבולת הפיננסית אליה נקלע התאגיד מאיימת לסחוף לתוכה את הבנקים הגדולים בישראל, כשאלו חשופים לחובות החברה בהיקף של כשני מיליארד שקל. "מצטייר כי הטיפול בחובות הבנקאיים נעדר ראייה מערכתית. אף נוצר חשש כי פירמידת אי.די.בי, ובעל השליטה מר נוחי דנקנר יזכו מידי הבנקאים לטיפול מרוכך המצטייר כנגוע במשוא פנים".

 

"הסדר החוב - כמקובל בסקטור העסקי בארץ ובעולם"

מרן רהב, דובר גנדן, נמסר בתגובה כי "הנתונים שפורסמו בכלי התקשורת, לגבי חברות פרטיות בשליטת נוחי דנקנר, אינם נכונים ואינם מדויקים. בפועל היקפי החוב נמוכים משמעותית. על נתונים אלה חלה חובת סודיות על פי חוק, ועם זאת אנו מכבדים את השיח התקשורתי והציבורי, ובכללו כל ביקורת עניינית והוגנת.

 

"לגופם של דברים, חברת גנדן שנוחי דנקנר הוא בעל השליטה העיקרי בה, לצד כעשרה שותפים נוספים, מנהלת מגעים עם הבנקים נותני האשראי שלה לגיבוש הסדר חוב אשר עקרונותיו זהים למאות הסדרים קודמים שנחתמו בסקטור העסקי בארץ והמקובלים בכל מדינות העולם המערבי. המיוחד בהסדר זה הוא שעם התאוששות קבוצת אי.די.בי מהשפל העסקי אליו נקלעה, תוכל גנדן לפרוע לבנקים, את מלוא התחייבויותיה. זוהי השאיפה של כולנו!".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נוחי דנקנר
צילום: עמית שעל
מומלצים