שתף קטע נבחר

קהילת הנשים: מנהיגה יהודייה חדשה במצרים

היא גדלה במשפחה אנטי-ציונית, וכעת מונתה למנהיגת הקהילה היהודית הזעירה במצרים, המונה בעיקר נשים קשישות. עו"ד מאגדה הארון מחליפה את כרמן ויינשטיין, שעסקה בשימור אתרים יהודיים במדינה. "הקהילה היהודית תישאר במצרים עד הסוף"

הקהילה הקטנה במצרים ספגה בשבוע האחרון מכה, עם פטירתה של ראש הקהילה הוותיקה, כרמן ויינשטיין, בגיל 82. כבר השבוע הוכתרה לה יורשת: מאגדה הארון (60), עורכת דין שמצהירה על עצמה כי היא מצרייה לפני שהיא יהודייה.

 

<< עוד חדשות, כתבות ותוכן - בעמוד הפייסבוק של ynet >>

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

 

 

הלווייתה של ויינשטיין, נערכה אתמול (יום ה') באזור אל-בסאתין שבדרום קהיר. לבית הקברות היהודי באזור הגיע גם שגריר ישראל במצרים, יעקב אמיתי, לאחר שנכח בטקס התפילה שנערך בבית הכנסת היהודי ברחוב עדלי, כך דווח באתר האינטרנט של העיתון "אל-אהראם" המצרי.

 

הלווייתה של כרמן ויינשטיין, בבית הכנסת שנאבקה על שימורו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הלווייתה של כרמן ויינשטיין, בבית הכנסת שנאבקה על שימורו(צילום: AFP)

 

במקום נכחו אנשי האבטחה של השגרירות בקהיר, שבדקו את תעודות הזהות של משתתפי ההלוויה ואת תיקיהם, ואף

השתמשו בגלאי של חומרי נפץ. גורם מצרי הוסיף כי אנשי כוחות הביטחון המצרי נכחו אף הם במקום. אל ההלוויה הוזמן הרב היהודי ממוצא מרוקני, מארק אלפסי, שהגיע מצרפת בגלל המחסור ברבנים במצרים.

 

כלי תקשורת במצרים ציטטו דברים שאמר היום שגריר ישראל, שקונן על פטירתה של ויינשטיין. הוא אמר כי ראש הקהילה המנוחה הייתה אישיות מכובדת ששירתה את כולם, ובפרט את הקהילה היהודית במצרים. הוא הוסיף כי הייתה עבורו חברה קרובה וחוליה חזקה בשרשרת של הקהילה היהודית שנותרה במצרים, והוסיף כי היא עמדה בראש הקהילה היהודית בתנאים קשים מאוד, וניסתה לשמר את המורשת היהודית.

 

כרמן ויינשטיין נודעה כמי שעסקה רבות בשימור בתי הכנסת העתיקים במצרים, ובתי הקברות שבמדינה. היא עצמה נקברה בבית העלמין היהודי הפעיל היחיד, שנאבקה על שימורו מאז שנת 1978.

 

שורשים אנטי-ישראליים

ראש הקהילה הנכנסת היא עורכת הדין מאג'דה הארון, שחולקת משרד עו"ד עם אחותה - שתיים מהנשים הבודדות בקהילה היהודית שעוד נותרו במצרים. היא נבחרה במסגרת כינוס שנערך השבוע בהשתתפות של חברים בקהילה היהודית בקהיר. בסוכנות איי-פי מדווחים כי הארון, ילידת אלכסנדריה ואם לשתי בנות, היא בתו של עורך הדין היהודי המוכר, שחאתה הארון, שנפטר בשנת 2001 והיה ידוע בדעותיו נגד ישראל, ואף היה חבר במפלגת א-תג'מוע שנמנת עם זרם השמאל הקיצוני במצרים.

 

"הקהילה היהודית תישאר במצרים עד הסוף". מאגדה הארון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"הקהילה היהודית תישאר במצרים עד הסוף". מאגדה הארון(צילום: AFP)

 

הארון סיפרה השבוע לאתר החדשות הלבנוני Lebanon Now כי רבים מחברי הקהילה ביקשו ממנה לקחת את התפקיד. עוד אמרה, כי תקדיש "תשומת לב לשמירה על מה שנותר מרכושם של היהודים במצרים, וכן בטיפול בנשים היהודיות הקשישות שנותרו שם".

 

היא העריכה כי מספר האנשים שמשתייכים לקהילה היהודית במצרים כיום עומד על מעט יותר משלושים בני אדם. על רקע עלייתם של האחים המוסלמים במצרים לשלטון לפני מספר חודשים, מדגישה הארון כי "הקהילה היהודית תישאר במצרים עד הסוף. עברנו מספר מלחמות ונשארנו במצרים, אז האם נעזוב אותה כעת?"

 

לאיי-פי אמרה כי בכוונתה להמשיך את עבודתה של ויינשטיין. "העדיפות הראשונה שלי היא לשמר את המורשת המצרית-יהודית.

"להחזיר אותה למצרים, כי היא שייכת למצרים".

 

מספר היהודים היום במצרים נאמד בכמה עשרות בלבד, אחרי שבשיאה מנתה הקהילה היהודית במצרים כמאה אלף בני אדם. בתקופת קום המדינה ולאחריה - התושבים היהודים במצרים נרדפו ורובם ברחו או גורשו מן הארץ. היהודים התרכזו בעיקר במחוז אלכסנדריה שכלל מספר בתי הכנסת, הגדול שבהם הוא בית הכנסת שנמצא ברחוב נבי דניאל.

 

גם קהיר הייתה ידועה כמוקד משיכה לקהילה היהודית, אך היום היא מונה בודדים בלבד. מפורסם במיוחד הוא בית הכנסת הגדול של קהיר, שנמצא בסמוך ללב הבירה של מצרים.

 

  • מים קדושים: בחלוק פרחוני, מול שלושה רבנים
  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: AFP
    מאגדה הארון בהלווייתה של כרמן ויינשטיין
    צילום: AFP
    צילום: EPA
    ארונה של כרמן ויינשטיין
    צילום: EPA
    מומלצים