שתף קטע נבחר

המאבק ממריא: מטוסים ישראליים מקורקעים

הסכם "שמיים פתוחים" הותיר את צי המטוסים של החברות הישראליות על הקרקע מהשעה 5:00. כוח האדם בנתב"ג תוגבר הלילה במאות עובדים בשל הקדמת טיסות רבות. בין הנוסעים שנפגעו: הורים לחולי סרטן שהיו אמורים לטוס לרומניה. שר התחבורה: "ההסכם יוזיל את מחירי הטיסות". עיני פנה לנתניהו

בשעה 5:00 הבוקר (יום א') פתחו עובדי חברות התעופה הישראליות בשביתה ללא הגבלת זמן במחאה על כוונת הממשלה לאשר את הסכם "שמיים פתוחים" שנחתם עם מדינות האיחוד האירופי. החברות הישראליות הקדימו 11 מהטיסות היוצאות לשעה 4:00 לפנות בוקר. "אל על" ביטלה שורה של טיסות. שינויים גם בלוח הטיסות של "ארקיע" ו"ישראייר". בהסתדרות הבהירו כי מדובר בשביתה ללא הגבלת זמן.

 

לעדכון בטבלת השינויים של אל על - לחצו כאן

לעיון בלוח הטיסות המעודכן של ארקיע - לחצו כאן

אילו שינויים חלו בטיסות "ישראייר"? לחצו כאן

לעיון בהצעה להחלטה על אישור הסכם "שמיים פתוחים" - לחצו כאן

 

בעוד שר התחבורה ישראל כץ הדגיש שהוא נחוש להביא "בשורה גדולה" לאזרחים, הגדירו ראשי ההסתדרות והעובדים עצמם את השתלשלות האירועים כ"ריצת אמוק מוזרה". רבים מהנוסעים עלו על טיסות שהוקדמו לשעות הערב והלילה המוקדמות, אך לוח הטיסות העתידי עלול לבשר בעיקר על ביטולים, בדרך להפיכת נתב"ג למוקד המאבק.

   

מנהל נתב"ג שמואל זכאי הורה אמש על היערכות מיוחדת לטיפול בעשרות הטיסות שהוקדמו ובאלפי הנוסעים. ברשות שדות התעופה גם המליצו לנוסעים לבדוק עם החברות הישראליות את מועד הטיסות ולהקדים את הגעתם לטרמינל 3 נוכח העומס שהיה צפוי. שדה התעופה תוגבר במאות עובדים כדי שיהיה אפשר להוציא את כל הטיסות במועדן. 

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

חלום על ארץ האיסלאם. מולדת המחבלים מבוסטון

שלג יורד בחרמון: צפו בתמונות מההר הלבן

 

כ-4,500 נוסעים הספיקו להמריא ב-28 טיסות שיצאו מהשעה 4:00 ועד 6:00. דובר רשות שדות התעופה הדגיש כי תגבור השדה במאות עובדים אפשר להוציא את כל הטיסות בזמן, ו"במהלך הלילה לא נרשמו אירועים חריגים בנמל התעופה בן-גוריון". לדבריו, שדה התעופה חזר ללוח הטיסות הרגיל, ללא הטיסות של החברות הישראליות.

    

לוח הטיסות, הבוקר. אחרי 5:00 הכול מבוטל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
לוח הטיסות, הבוקר. אחרי 5:00 הכול מבוטל(צילום: מוטי קמחי)

תור מול דלפק "אל על" בנתב"ג (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תור מול דלפק "אל על" בנתב"ג(צילום: מוטי קמחי)

הנוסעים שהקדימו את השביתה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
הנוסעים שהקדימו את השביתה(צילום: מוטי קמחי)

 

יעל ומשה כהן מלוד טסו לבייג'ינג ואמורים לשוב משם השבוע, בכפוף לשביתה. "אנחנו לא נוסעים בלב שקט. אנחנו מבינים את העובדים שנלחמים על תנאיהם, אך הם חייבים להתחשב גם בנוסעים", אמרה יעל. "ההתאגדות חשובה, ולעתים יש צורך גם בעיצומים, אבל יש דרך לעשות זאת בחוכמה, ואני מדברת על כל הצדדים".

 

אבי ומלי, שהזמינו לפני שמונה חודשים כרטיסים לארצות הברית, הרגישו בימים האחרונים בכיסם את השלכות האירועים, ולבסוף בחרו לא להסתכן ולקנות כרטיסים בחברה זרה - החלטה שהוסיפה לתקציב הטיול שלהם כ-12 אלף שקל. "זה ממש לא נעים. אתה חוסך, מתכנן, אוסף נקודות שנים ופתאום הכול בסכנה. זה מתסכל, במיוחד שרק לאחר צאת השבת גילינו שאל על הקדימה את הטיסה, אבל לא יכולנו לקחת את הסיכון של ביטול הטיול כולו", סיפר אבי ל-ynet.

 

נפגעים אחרים של השביתה הם אנשי עמותת "חיים", שמטפלת במשפחות של ילדים חולי סרטן והייתה אמורה להוציא עם בוקר לרומניה קבוצה ובה 48 הורים. "הודיעו לנו שהטיסה בוטלה", סיפר אבשלום כהן, יו"ר העמותה. "זה כאב לב שלא ניתן לתאר. מדובר בהורים לילדים שנמצאים בבתי חולים. הם היו אמורים לקחת פסק זמן מהחשיכה שבה הם נמצאים, ולבלות חמישה ימים בחו"ל". מאל על נמסר בתגובה כי "החברה עושה הכול כדי לפתור את הבעיה".

 

נוסעים לפני השביתה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נוסעים לפני השביתה(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

 

במשרדי התחבורה והאוצר אומרים שההסכם צפוי להגדיל את כמות התיירים שתיכנס לישראל, להוזיל את עלות הטיסות מישראל ליעדים באירופה ולאפשר לנוסע הישראלי להגיע ליעדים חדשים בטיסות ישירות. עם זאת, בוועדי העובדים חוששים מפני פגיעה בחברות הישראליות ובחברות עצמן מתלוננים על תחרות בלתי הוגנת.

 

ההסכם צפוי לגרום לשחיקה בהכנסותיהן של חברות התעופה הישראליות - אל על, ארקיע וישראייר. כדי לאזן את הפגיעה בחברות, קבעו בממשלה כי ההסכם ייושם בתהליך הדרגתי של חמש שנים, שיעניק לחברות זמן להסתגל לתחרות החדשה שתבוא מצד חברות זרות. כמו כן, צפויה הממשלה לאשר בצמוד להסכם הגדלה של השתתפות המדינה בהוצאות האבטחה של החברות הישראליות בשיעור של חמישה מיליון שקלים בשנה.

 

"אני רואה בזה בשורה גדולה לאזרחי מדינת ישראל", אמר שר התחבורה. "זה יוזיל את מחירי הטיסות, ויביא להגדלת מספר התיירים ולתוספת של עשרות אלפי מקומות עבודה. הלחצים והאיומים לא ירתיעו אותי מלמלא את חובתי. הגיע הזמן שנפסיק לאפשר למונופולים להחזיק את הציבור בן ערובה של אינטרסים של גופים חזקים וכוחניים".

 

יו"ר ההסתדרות עופר עיני פנה במכתב לראש הממשלה, ובו ביקש "להימנע מקבלת החלטות היסטוריות קשות והרסניות, ללא דיון ענייני ועל בסיס מידע חסר ומטעה". עיני התבסס בדבריו על פרסום בערוץ 10 ולפיו דו"ח סודי של משרד התחבורה, שקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, הוסתר מהציבור ולא הוצג בפני שרי הממשלה. במסמך תיארו מומחים כיצד על המדינה לפעול במקרה של קריסת החברה בעקבות פתיחת השמיים לתחרות. השר הדגיש בתגובה כי מדובר ב"הטעייה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה בנושא בעל חשיבות לאומית רבה". 

   

נתב"ג לפני השביתה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
נתב"ג לפני השביתה(צילום: גיל יוחנן)

 (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

  

אבי אדרי, יו"ר ועד עובדי התחבורה בהסתדרות, סיפר כי "לא קיבלנו שום איתות, והמגעים נפסקו אתמול. המירוץ להעביר את ההסכם כאן ועכשיו הוא מטורף ומוזר בעינינו. הצענו לנהל משא ומתן במשך חודש בהשתתפות כל הצדדים, שבסופו ניתן יהיה לקבל החלטה. לא ברור לנו למה ההצעה שלנו נדחתה".

 

"השביתה היא שביתה קיומית למען עתיד חברות התעופה הישראליות ונגד פיטורים של עשרות אלפי עובדים בענף בתעופה הישראלי", הוסיף יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, "על המדינה לגלות אחריות לאומית ולהתאים את ההסכם כדי שלא ייפגע בחברות התעופה הישראליות".

 

ניר צוק, יו"ר ועד טייסי אל על, הוסיף כי "על החברות הישראליות מוטלות מגבלות שהופכות את התחרות לבלתי הוגנת. אנחנו בעד תחרות וחבל שהמאבק נתפס באופן שגוי על ידי הציבור. צריך להבין שהיד שלנו קשורה מאחור".

 

מ"ישראייר" נמסר כי "החברה הצהירה בעבר כי היא נערכת לתרחיש של פתיחת השמים באמצעות שינוי המודל העסקי, התייעלות וקיצוץ חד בהוצאות. אך ביקשה כי קודם לחתימת הסכם על שמים פתוחים ייתבצע סנכרון בין גופי הממשל בישראל באופן שיאפשר לחברות ישראליות להתחרות בצורה הוגנת. לצערנו עד כה לא נעשה דבר בכל אחד מהתחומים הללו".


פורסם לראשונה 21/04/2013 00:03

 

בהכנת הידיעה השתתפו בילי פרנקל, שחר חי ואטילה שומפלבי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ממתינים בנתב"ג
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
לילה לבן
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
לוח הטיסות
צילום: גיל יוחנן
מומלצים