שתף קטע נבחר

עבדה עבור בעלה - ביטוח לאומי שלל דמי אבטלה

אישה שביקשה לקבל דמי אבטלה, נדחתה על-ידי ביטוח לאומי בטענה שאינה זכאית להם משום שעבדה עבור בעלה. היא החליטה לתבוע - מה קבעה השופטת

המוסד לביטוח לאומי דחה בקשת אישה לקבלת דמי אבטלה, רק משום שעבדה תחת בעלה. היא לא התייאשה, והגישה נגדו תביעה לבית הדין לעבודה. ומה החליטה השופטת?

 

 

לאחר שמצבו הבריאותי של בעלה התדרדר ולא יכל היה להמשיך בעבודתו, החלה אשתו לעזור לו כעובדת מן המניין. הבעל, שהתקשר בחוזה קבלנות עם שירותי בריאות כללית, נהג לאסוף בדיקות דם מהמרפאות ולהעבירן למעבדות.

 

לאחר שההתקשרות בין בעלה לבין הכללית הסתיימה, וכך גם עבודתה, ביקשה האישה לקבל דמי אבטלה מביטוח לאומי. אלא שזה דחה את בקשתה, בטענה שהאישה בסך הכל עזרה לבעלה - ועזרה משפחתית אינה מזכה אותה במעמד של עובדת שזכאית לדמי אבטלה.

 

בשל כך הגישה האישה תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב. היא טענה כי התאים לה לעבוד עם בעלה, כיוון שלא הייתה לה באותה תקופה עבודה אחרת וכי בכל מקרה בעלה היה שוכר עובד נוסף. זאת, כיוון שמצבו הבריאותי לא אפשר לו לבצע את העבודה בעצמו. לדברי בעלה, לאחר שעובד אחר שהעסיק עזב, שכר את אשתו לעבודת האיסוף והחלוקה והמשיך לעבוד כנהגה. לטענתו, העסיק את אשתו כעובדת לכל דבר, שילם בגינה מיסים ודיווח עליה כעובדת לביטוח לאומי.

 

עבדה ולא סתם סייעה

השופטת ד"ר אריאלה גילצר כץ קיבלה את התביעה, לאחר שקבעה כי סממנים רבים במסגרת ההעסקה בין התובעת לבעלה, מעידים על קיומם של יחסי עובד-מעביד. השופטת קבעה כי אמנם משכורתה של התובעת לא שולמה באופן מסודר, אולם בעלה הנפיק לה תלושי שכר, ודיווח עליהם לביטוח הלאומי ולמס הכנסה. כמו כן, העובדה שהבעל העסיק עובד אחר לפני ששכר את התובעת, מעידה על כך שאכן נזקק לעובד שיבצע עבורו את העבודה.

 

המסקנה כי מדובר ביחסי עבודה מתחזקת, גם בשל נסיבות סיום ההעסקה של התובעת אשר סיימה לעבוד כאשר החוזה של בעלה עם הכללית הסתיים. מכאן ניתן להסיק שהפסקת העבודה נבעה מסיבה אמיתית.

 

"מה בין עזרה משפחתית לביצוע עבודה על-ידי בן משפחה?" שאלה השופטת, והשיבה: "עזרה משפחתית כשמה כן היא: סיוע בלבד וכאן ברור כי התובעת ביצעה עבודתה באופן מסודר ועקבי על פני מספר חודשים".

 

לבסוף נקבע, כי גם אם נותר ספק כלשהו, מאחר שמדובר בתחום הביטחון הסוציאלי, יש לפרש את החוק לטוב התובעת - המבוטחת. התביעה התקבלה, והמוסד לביטוח לאומי חויב לשלם דמי אבטלה, בנוסף לתשלום שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט של 5,500 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המוסד לביטוח לאומי
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים