שתף קטע נבחר

פֶּזֶר-גֶּזֶר הפסיד לפתיתונים. מילים חדשות בעברית

האקדמיה ללשון שוב החליטה לעדכן את המילון העברי, והציבור שלח אותה לבחור בין שתי הצעות למילה "קונפטי". באותה הזדמנות, חיילים, זה הזמן להגיד שלום לצ'ימידן ולקיטבג. איך יקרא להם המ"מ מעכשיו?

זה קורה אחת לכמה זמן - גדולי הלשונאים שלנו מתכנסים עם סכין מנתחים, ומקבלים החלטות שישנו את שפתו של ציבור שלם. הפעם, בישיבתה ה-330 של האקדמיה ללשון עברית, היו אלה אוהדי הכדורגל, שיצטרכו כעת ללמוד להכין "פתיתונים" במקום קונפטי; החיילים - שיכולים לשכוח מהקיטבג ולהתחיל לארוז "שַׂק חֲפָצִים"; והדוגמנים - שבמקום את קולקציית הקיץ ייאלצו מעתה להציג את ה"אֲסֻפָּה".

 

עוד חדשות בעמוד הפייסבוק של ynet

 

 

באותה ישיבה אושרה גם המילה צִיּוּדָן במקום המילה צ'ימידן. מלכה זמלי, חברת הוועדה שהציעה את החידוש, סיפרה על תגובות נלהבות של אנשים ובהם גם צעירים שבפניהם הציגה את החידוש. לצד ציודן הוחלט לאמץ את הצירוף שַׂק חֲפָצִים

הנוהג בצה"ל בתור "קיטבג".

 

עוד החליטה הוועדה כי במקום המילה קולקציה יש לומר מעתה אֲסֻפָּה. חברי הוועדה התייעצו בנושא עם מעצבי אפנה שיחד סברו כי יש לבחור מילה מהשורש א.ס.ף. הצעות נוספות שעלו כחלופה למילה קולקציה היו: מַאֲסָף, אוֹסֵפָה ותַּאֲסוּפָה. כמו כן אישרה הוועדה את המילה סֶבֶב במקום "רוטציה" ואת הצירוף מוֹשָׁב מַגְבִּיהּ במקום "בּוּסטר".

 

שחקני הכדורגל והכדורסל יצטרכו כאמור להתרגל לומר מעתה "פְּתִיתוֹנִים" במקום קונפטי. את המילה הזו הציעו לאקדמיה 17 אנשים, והיא הייתה אחת מתוך הצעות רבות. הוועדה בררה מן ההצעות ארבע מילים וביקשה מהציבור לבחור את ההצעה המועדפת. כאלפיים גולשים השתתפו בהצבעה שהתקיימה באתר האקדמיה ושתי ההצעות שזכו למספר הגדול של הקולות - פְּתִיתוֹנִים וגְזִירוֹנִים - הובאו להכרעת מליאת האקדמיה. חלופות נוספות שהציע הציבור למילה קונפטי היו: הֵידָדִים, חֲגִיגוֹנִים, פִּזְרוֹנִים, שִׂישׂוּ וְשִׂמְחוּ, פֶּזֶר גֶּזֶר וצַהֲלוּלֵי נְיָר.

 

נוסף על אלה אישרה הוועדה שתי רשימות מונחים מקצועיות. רשימת המונחים הראשונה, שחבריה פעלו במשך כעשר

שנים, עוסקת במונחי כלי שיט קטנים ומעגנות, וכוללת כ-440 מונחים בתחום הימאות, השיט, כלי השיט וחלקיהם. ברשימה הן מונחים ותיקים והן מונחים שחודשו כעת, וניתן למצוא בה מילים כמו מוֹרִידָן שהוא חבל להורדת מפרש, מִנְגָּשׁ - רציף צף המשמש לירידה מכלי שיט, מִרְצָף - מקום חניית כלי שיט ליד הרציף ועוד.

 

הרשימה השנייה שאושרה עוסקת בשמות של מחלות צמחים וכוללת 600 שמות של מחלות צמחים התוקפים גידולים חקלאיים. את הרשימה הכינה ועדה מטעם העמותה למחלות צמחים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מניפים גביע עם פתיתונים ממעל
צילום: EPA
מומלצים