שתף קטע נבחר

קובה דייבינג: לצלול עם הכרישים של פידל

הבידוד של קובה מהעולם, הסיט את התיירים לשכנותיה ושימר את אתרי הצלילה שלה. רק 700 היתרי כניסה בשנה נותן המשטר לצוללנים, ביניהם גם לכמה ישראלים, שהצליחו לתעד כרישים בשמורת הטבע הקומוניסטית והעשירה ביותר בדגה בקריבים

כשהסירה התקרבה לנקודת העגינה הם כבר היו שם. כ-20 כרישים סרקו את האזור המיועד לעגינת הספינה, כשסנפיר הגב שלהם חותך את המים השקטים בציפייה ל... לנו?

 

נואל ביקש שאף אחד לא יטבול את הידיים שלו במים, כי הכרישים עשויים להתבלבל ולנשוך אותנו, מה שהזכיר לי את הוראות הבטיחות של מדריכי הספארי באפריקה שאומרים לך "Keep your hands in the vehicle at all times!" חייכתי לעצמי. בשביל זה בדיוק הגענו לכאן! לצלילות הכרישים המיוחדות של "גני המלכה" בקובה. אכן התחלה מצוינת למשלחת הצוללים שלנו.

 

כריש ריף קריבי משוטט בריף שוקק החיים בגני המלכה (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
כריש ריף קריבי משוטט בריף שוקק החיים בגני המלכה(צילום: בועז סמוראי)

 

הניתוק מהעולם שמר על הטבע

גני המלכה (Jardines de la Reina) הם שמורת טבע מיוחדת במינה השוכנת כ-80 ק"מ דרומית לאי קובה, בים הקריבי. אזור זה נודע בעושר העולם התת-ימי ובאיים הציוריים שבו מאז קולומבוס גילה את אמריקה. קולומבוס, שהתרשם מאד מיופיו של האזור, קרא לשונית על שם מלכת ספרד באותה התקופה.

 

עוד טיולי צלילה בערוץ התיירות:

 

קובה עצמה מיוחדת מאד מבחינת טבע וצלילה, כשגולת הכותרת בה, ללא ספק, היא שמורת גני המלכה. עם עליית

המשטר הקומוניסטי של פידל קסטרו והניתוק מהעולם המערבי בעקבות משבר הטילים, בודדה קובה את עצמה משאר העולם והתקיימה כך במהלך 50 השנים האחרונות. עובדה זו שימרה את הריפים ואתרי הצלילה של קובה משלל המבקרים באזור, שהסיטו עצמם לאיים השכנים והציפו אותם במהלך השנים הללו, תוך כדי השארת חותם ופגיעה בטבע.

 

בשנות ה-90, עקב נפילת ברה"מ, שעליה התבססה קובה כלכלית, פתחה אט-אט המדינה הקריבית את שעריה לתיירות נכנסת, על מנת להיחלץ במעט מהבוץ והעוני. תיירות הצלילה לקובה עדיין בחיתוליה, עובדה התורמת רבות לשימור הריפים והחיים התת-ימיים שאותם ניתן לפגוש באתרי הצלילה מסביב לקובה.

 

מסייר לרוב צמוד לקרקע בחיפוש אחר מזון. כריש ריף קריבי (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
מסייר לרוב צמוד לקרקע בחיפוש אחר מזון. כריש ריף קריבי(צילום: בועז סמוראי)

 

כ-200 איים ולגונות באורך של כ-200 ק"מ

גני המלכה הם שונית חוגרת מהגדולות בעולם. זהו אוסף של כ-200 איים ולגונות באורך כולל של כ-200 ק"מ ועד 30 ק"מ רוחב המהווים שמורת טבע עשירה בחיים מעל ומתחת למים.

 

שונית זו נמצאת בקצה המדף היבשתי של אמריקה, כך שלא רחוק מהחוף עוברת תעלה בעומק מאות מטרים - עובדה התורמת לצלילות ורעננות המים האופיינית למי האוקיינוס הפתוח.

 

אוסף האיים כולל בתוכו לגונות ענקיות ורדודות, המלאות בצמחי מנגרובים ששורשיהם צומחים מתוך המים המלוחים. יערות המנגרובים מהווים בית גידול עבור מינים רבים של דגים המוצאים מסתור בין שורשי הצמח הסבוכים, בעוד מעל לפני המים הם מייצרים אזור קינון ענק לעופות ים.

 

בין בעלי החיים השונים שאותם ניתן למצוא בלגונות, קיימים גם תנינים, איגואנות רבות ומכרסם גדול וייחודי לאזור זה הקרוי בפני המקומיים "רוטיה". בעלי החיים במקום מעולם לא הורגלו לחשוש מפני האדם וכך ניתן לראותם ממרחק נגיעה.

 

איגואנות רבות מאכלסות את חופי איי המנגרובים של גני המלכה (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
איגואנות רבות מאכלסות את חופי איי המנגרובים של גני המלכה(צילום: בועז סמוראי)

 

שמורת טבע במדינה קומוניסטית

פידל קסטרו, שנהג לצאת למסעות דייג באיי המלכה, הכיר בחשיבותם וערכם האקולוגי הרב והכריז עליהם כעל שמורת טבע ואזור האסור לדייג וצלילה. כך, במשך שנים רבות, נשתמר אזור אקולוגי עשיר ביותר ואשר מהווה היום את ריף האלמוגים הקריבי השמור ביותר הן מבחינת האלמוגים והן מבחינת הדגה.

 

בשנים האחרונות נפתח אזור זה למבקרים, אך ישנה הגבלה על כמות המבקרים המותרת. שמורת טבע במדינה קומוניסטית מביאה לכך שבמהלך שנה שלמה צוללים בגני המלכה פחות מ-700 צוללים - כמות קטנה מאד של מבקרים לאזור כה נרחב ועשיר.

 

מחוץ ללגונות ומסביב לאיים, ישנו מגוון עצום של אלמוגי אבן וספוג בשלל צבעים וצורות, שוקקי חיים, שבהם משוטטים להקות דגים, צבים, דולפינים וכרישים. הכרישים הם גולת הכותרת של האזור, בעיקר מפני שבעל חיים זה הולך ונכחד מהעולם.

 

אוכלוסיית הכרישים בעולם הידלדלה לכ-10 אחוזים ממה שהייתה לפני פחות מ-50 שנה עקב דייג יתר והקלוּת שבה ניתן ללכוד אותם. איסור הדייג באיי המלכה, הביא לכך שאוכלוסיית הכרישים באזור משגשגת ופורחת - עובדה חשובה מאד לשרשרת המזון המונעת ממינים מסוימים לשגשג על חשבון מינים אחרים.

 

מבט אל ביצת המנגרובים של גני המלכה (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
מבט אל ביצת המנגרובים של גני המלכה(צילום: בועז סמוראי)

 

הכרישים: הצלחה אבולוציונית נדירה

הכרישים הם מבעלי החיים העתיקים ביותר בעולם. הם שרדו בים מעל ל-400 מיליון שנים מבלי להשתנות כמעט בכלל, מה שמעיד על הצלחה אבולוציונית נדירה. הכרישים נמצאים בראש שרשרת המזון והם חשובים מאד למערכת האקולוגית בים, מפני שהם טורפים השומרים על כמות מיני דגים אחרים במידה המתאימה.

 

נוכחות בני האדם ואמצעי הדייג, שהשתפרו עד מאד בעשרות השנים האחרונות, הביאו למצב שבו אוכלוסיית הכרישים הולכת ונעלמת בעקביות.

 

מסיבה זו, האפשרויות לפגוש בכריש במהלך צלילה הולכות ומצטמצמות, שלא לדבר על להקות כרישים משגשגות כמו אלו השוחות להנאתן בשמורת גני המלכה. איסור על דייג מסחרי באזור גורם לאוכלוסיית הכרישים בגני המלכה לשגשג ולגדול, וביקוריהם המעטים של הצוללים באזור הפכו את הגנים לאחד מאתרי הצלילה הטובים ביותר הקיימים כיום ול"צעקה האחרונה" בעולם הצלילה.

 

צוללים באינטראקציה עם כרישי הסליקי הנפוצים באזור (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
צוללים באינטראקציה עם כרישי הסליקי הנפוצים באזור(צילום: בועז סמוראי)

 

"קפוץ למים, אל תפחד, הם יזוזו"

לא חסרים אתרי צלילה טובים בעולם עם ריף אלמוגים בריא ושופע חיים כמו זה שבקובה, אך נוכחות הכרישים, שנמצאים פשוט בכל מקום, מייחדת אזור זה משאר הריפים הפזורים בעולם.

 

מיני הכרישים השכיחים ביותר באזור הם כריש הריף הקריבי - Carcharhinus perez, וכרישי הסילקי - Carcharhinus falciformis. את כרישי הריף הקריבי ניתן למצוא כשהם מסיירים קרוב לקרקעית בחיפוש אחר טרף קל.

 

כרישים אלו אינם מגלים עניין רב בצוללים, אך גם לא מרגישים מאוימים מפניהם וישחו ממש בקרבתם. הם מגיעים לאורך של כשלושה מטרים ועלולים להבהיל מעט כשהם מתקרבים ל"רחרח" את הצוללים וציוד הצלילה שלהם.

 

כריש סילקי. נכחד כמעט לגמרי ברוב איי הקריביים (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
כריש סילקי. נכחד כמעט לגמרי ברוב איי הקריביים(צילום: בועז סמוראי)

 

את הכרישים הסילקיים המעודנים יותר פגשנו סמוך לפני המים בתחילת ובסיום הצלילות. בצלילה הראשונה, כשהגענו לנקודת העגינה, להקת כרישי הסילקי הצטופפה בסמוך למצוף הכניסה למים. הם היו בכל מקום, כ-20 כרישים בגדלים שונים. הם שחו בהתרגשות מסביב לסירה, חלפו מתחתיה ומדי פעם התנגחו אחד בשני והשפריצו מים.

 

כשנואל, המדריך המקומי , אמר לי "קפוץ למים, אל תפחד, הם יזוזו", אני חייב להודות שעברו כמה שניות עד שאזרתי אומץ והחלקתי אל המים כשאני שומר את כפות ידיי צמודות לגופי. הכרישים התרחקו מהסירה בבת אחת ושמרו על מרחק חשדני של מספר מטרים. קשה לתאר את החוויה של כניסה מיידית לתוך מים שורצי כרישים. לוקח קצת זמן שאתה מתחיל לשים לב לדברים האחרים בסביבתך.

 

כריש סילקי הפצוע לאחר קרב עם כריש אחר בלהקה (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
כריש סילקי הפצוע לאחר קרב עם כריש אחר בלהקה(צילום: בועז סמוראי)

 

דג ערס

הטופוגרפיה מתחת לפני המים מדהימה ומאופיינת בקיר אלמוגים אנכי, היורד מעומק של מטרים בודדים עד לעומק של מעל ל-100 מטרים, כשהוא מחורץ ומפותל בקניונים ומעברים מתחת לקשתות צבעוניות ועמוסות בשלל אלמוגי מניפה וספוגי חבית.

 

לא הפסקנו להגניב מבטים לכל הצדדים, מפני שמספר פרטים מלהקת הכרישים ליוו אותנו לאורך

כל הצלילה. במהלך הצלילות פגשנו במגוון בעלי חיים כגון צבי ים, צלופחי ענק, להקות דגי טונה וסרטנים צבעוניים קטנטנים ששרצו על שלל אלמוגי הריף.

 

"לכל דג יש אופי משלו", אמר יובל המשתתף הצעיר ביותר בקבוצה - כמעט בן 18 - שזכה לצאת לטיול הזה עם אביו כמתנת גיוס די מקורית. ואכן נדמה היה שלכל אחד מהדגים ובעלי החיים בגני המלכה יש אופי וסיפור משלו.

 

נואל ידע תמיד לתדרך ולהכין אותנו לקראת הדגים שנפגוש ומאפייניהם. באחד האתרים למשל, ידע לספר לנו היכן תחכה לנו ברקודה מסוימת, שתאפשר לנו להתקרב אליה עד מרחק סנטימטרים בודדים ופשוט תרחף מולינו בהבעה מאיימת, שאותה היא עוטה תמיד.

 

באתר אחר חיכו לנו דגי הדקר הענקיים - Epinephelus itajara הנקראים גם דגי דקר גוליית. דגים אלו הם השליטים הבלתי מעורערים של השונית. דג זה, על כל 500 הק"ג שהוא שוקל ואורך של עד שלושה מטרים, שוחה לו בשונית בביטחון עצמי של טורף על ומסתקרן במיוחד מהשתקפותו בכיסוי הזכוכית של המצלמה התת ימית. יובל קרא לו דג 'ערס' ונראה שבכדי לחיות בקרב להקות הכרישים, דג חייב להיות קצת 'ערס' בשביל לשרוד כל כך הרבה שנים.

 

אל תיבהלו מה"רחרוח" שלהם. זוג כרישי סילקי (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
אל תיבהלו מה"רחרוח" שלהם. זוג כרישי סילקי(צילום: בועז סמוראי)

 

במרחק נגיעה

להקת כרישי הסילקי שחיכתה לנו על פני המים באזור הסירה, אפשרה לנו להתקרב עד למרחק מגע כשחלק מהכרישים אף התחככו בנו תוך כדי שהם חלפו על פנינו.

 

נואל לופז משמש כקצין הצלילה של חברת אבלון (Avalon), החברה היחידה שלה ניתן ההיתר המיוחד לבצע צלילות באתר גני המלכה. החברה החלה לפעול במקום בסוף שנות ה-90, אולם קיומו של הריף המיוחד לא נודע בקרב הצוללים בעולם עד לשנים האחרונות.

 

אילן ורד, נציג החברה בישראל ובעל חברת WildDive, מספר כי בתחילה היה סקפטי לגבי מידת איכותו של המקום בהשוואה ליעדי צלילה אטרקטיביים אחרים בעולם. אולם, עד מהרה התחלנו להבין כי מדובר ביעד אטרקטיבי במיוחד המאפשר צלילות פראיות מלאות חיים מצד אחד, ומאידך תנאי צלילה נוחים במיוחד במים נעימים, ראות מצוינת ומעט מאד זרמים.

 

ציור קיר של המהפכן צ'ה גווארה ברחובות העיר הוואנה (צילום: בועז סמוראי) (צילום: בועז סמוראי)
ציור קיר של המהפכן צ'ה גווארה ברחובות העיר הוואנה(צילום: בועז סמוראי)

 

מטרת המשלחת, כמובן, הייתה הצלילה בגני המלכה, אולם באותה ההזדמנות החלטנו לשלב טיול ברחבי

קובה למסע לאחור בזמן.

 

תושבי הערים השונות, ובמיוחד בהוואנה וטרינידד, מאירי פנים ומקרינים תחושת בטחון על אף העוני השולט בכל מקום. הרגשנו בנוח לטייל ברחובות צדדיים ועניים ולצלם כאוות נפשנו. מעולם לא העירו לנו, אלא שתפו פעולה ודגמנו בגאווה ובחיוך.

 

הקובנים מייחלים לשינוי ומגיע להם שינוי כזה, אבל לעניות דעתי שינוי שכזה יוביל אותם לקצב העולם המודרני ולתחלואותיו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בועז סמוראי
תנו כבוד למלך! כריש ריף קריבי בגני המלכה.
צילום: בועז סמוראי
מומלצים