שתף קטע נבחר

סת' מקפרלן: איש מצחיק ממשפחה קרועה

אחרי שהגה במוחו סיטקום באנימציה, סת' מקפרלן כבש את העולם עם "איש משפחה" ("Family Guy"). הסדרה אמנם הורדה מהמסך, אך שבה אליו ובגדול בלחץ המעריצים. משם הדרך לקולנוע היתה קצרה, וגם אנחנו חוגגים עם הסרט "טד"

כולנו זוכרים את "החבובות" שעברו מהטלוויזיה לקולנוע וזכו להצלחה כבירה על המסך הקטן וגם הגדול - כפי שראינו בסרטם האחרון והמשעשע מקיץ 2011. שנה לאחר מכן יצא הסרט "טד", שהגיבור שלו הוא בובת דב שעירה, די וולגרית - וגם מדברת. אלא שהמקור הטלוויזיוני של קומדיה מצליחה זו היא סדרת אנימציה -"איש משפחה" ("Family Guy") שהגה סת' מקפרלן היוצר הנועז, המצחיק, וכיום גם היקר ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה.

 

עדכונים חמים לפני כולם - בעמוד הפייסבוק של ynet. עשו לייק

 

 

כמו החבובות, להם הקדשנו מאמר שלם, גם "איש משפחה" היא תוצאה של חזון חדשני במוח של איש אחד מוכשר במיוחד שיצר אותן בעשר אצבעות, נגד כל הסיכויים. שני המותגים חזרו לתודעת הקהל בגלל אהבת המעריצים. ב"טד", בו מככבים מארק וולברג, מילה קוניס וגם מקפרלן עצמו (שמגלם בקולו את הדובי טד), יש לנו בעצם גרסה של פוזי הדוב מהחבובות משולבת עם בריאן הכלב המדבר מ"איש משפחה", והכל בתבלון נדיב של הומור וולגרי ברוח הסדרה.

 

קרמיט מתארח ב"איש משפחה"

 

"איש משפחה", למי שעדיין לא מכיר, היא סדרה מצוירת למבוגרים. קומדיה משפחתית לא לכל המשפחה. היא עמוסת בדיחות אינפנטיליות ופוגעניות, וידועה בכך שכל רגע אחת הדמויות מזכירה לאחרת סיטואציה מהעבר ומיד עוברים לפלאשבק, לא תמיד קשור לעלילה המרכזית אבל מאד מצחיק:

 

 

האיש מאחורי הסדרה שחוגגת 15 שנה הוא סת' מקפרלן. וככל שתכירו אותו יותר תראו עד כמה מתחת למעטה החדשני מסתתר אדם שניזון מקומדיה קלאסית של תחילת המאה העשרים.

 

מקפרלן נולד בעיירה קנט שבקונטיקט, בבית קטן שאביו בנה בעצמו. כשהיה בן שנתיים היה משרבט דמויות מצוירות מהטלוויזיה. כילד נשבה בקסם התמונה הנעה, ויצר סרטים מונפשים בפינקסים כשכל דף מכיל איור אחר. בגיל תשע זכה במכתב הנאצה הראשון שלו: כומר לא אהב מה שראה בקומיקס של מקפרלן בעיתון מקומי בו ילד בכנסיה מרים לחם קודש ושואל "מקבלים עם זה גם צ'יפס?".

 

סת' מקפרלן והדובי טד. קצת מהחבובות, הרבה מ"איש משפחה" (צילום: MCT) (צילום: MCT)
סת' מקפרלן והדובי טד. קצת מהחבובות, הרבה מ"איש משפחה"(צילום: MCT)

 

אולם הדבר שהכי השפיע על מקפרלן הצעיר היה תסכיתים רדיופונים משנות ה-30 וה-40. התכניות שמהן נולד הסיטקום הטלוויזיוני. כמו התכניות הישנות של אבוט וקוסטלו. עד היום "איש משפחה" - מעצם היותה סדרת אנימציה - מוקלטת קודם כתסכית, ורק אחר כך מוסיפים את הדמויות המונפשות. מבחינת מקפרלן פס הקול הוא הבסיס להכל.

 

רעש על הסת'

בזמן שלמד בקולג' לאומנויות יצר מקפרלן סרטון קצר שנקרא "החיים של לארי" (1995), בו מופיעים כלב מדבר והבעלים שלו. למעשה אלו האבות הקדמונים של פיטר גריפין והכלב בריאן מ"איש משפחה".

 

"החיים של לארי"

 

עכשיו השלמת הסרט הקצר, המשימה היתה לשכנע אנשים חשובים במיוחד להשקיע בסיטקום מצוייר. וזה לא היה קל.

אחרי מסע שכנועים משולהב, בו הביע נכונות לעבוד כמעט בחינם, החליטו ברשת פוקס לתת לו תקציב של 50 אלף - סכום נחמד, אבל סדרה כמו "איש משפחה" צריכה לעלות מליון דולר. מקפרלן אייר בעצמו את כל התמונות בפרקים הראשונים. כסף לכותבים אמיתיים כבר לא נשאר, לכן צוות הכותבים המקורי היהמורכב בעיקר מכותבים מובטלים שלא הצליחו להשיג עבודה בשום מקום אחר בטלוויזיה. ככה, בחדר קטן, בו אנרכיה, ופיצות, נולדה העונה הראשונה.

 

מכל וקול

את הקול של גיבור הסדרה, האב הלא מתפקד, פיטר גריפין, מגלם מקפרלן עצמו והוא ביסס אות על מאבטח בקולג' בו למד ודיבר בקול רם. הדמות שילבה אלמנטים של ארצ'י באנקר, מ"הכל נשאר במשפחה". למעשה, הפתיח של "איש משפחה" מתחיל בפיטר ולואיס שיושבים ליד פסנתר, בדיוק כמו הפתיח של הסדרה ההיא משנות ה-70:  

 

 

למשפחה יש תינוק מתוחכם במיוחד וגם אותו מגלם היוצר עצמו. בעונות הראשונות הוא תמיד ניסה לרצוח את האמא, ובעונות המתקדמות מרומז על נטיותיו ההומוסקסואליות. את ההשראה לדיבוב זה, לקח מקפרלן, חובב המיוזיקלז, מהמחזמר "גברתי הנאווה" בכיכובו של רקס האריסון. בזמן לימודיו בקולג', היה מקפרלן מתאמן על חיקוי של האריסון כדי להשיג בחורות. בדיעבד היה זה הקול שנבחר עבור סטואי התינוק.

 

הכירו את סטואי התינוק

 

וזהו רקס האריסון. ההשוואה עליכם

 

למשפחה יש גם כלב מדבר בשם בריאן - וגם אותו מקפרלן מדבב בקולו האמיתי. כמו יוצרו, גם הכלב מוכשר ואף כותב רומן. באחד הפרקים מתגלה שספרו מבוסס על עלילת סרט האקשן "נשר הברזל". למעשה האמונות הפוליטיות והדתיות של הכלב הן של מקפרלן. כשמתקשרים אליו הביתה, הכלב עונה. גם לכלב יש בעיה עם אלכוהול, ולמעשה הוא הדמות הכי מורכבת בסדרה.

 

מקפרלן מאמין שאם הסדרה היתה נוצרת היום, דמות כזו לא היתה מקבלת אישור. כלב מדבר שנוהג בטויוטה פריוס (אגב מדובר ברכב היברידי עם לוחית רישוי שעליה כתוב "כלב היברידי")? אין לדמות הזו מניע הגיוני, חוץ מזה שזה מצחיק.

 

בריאן וסטואי עושים כבוד לסדרות עבר בטקס האמי

 

עוד דמות שספק אם היתה עוברת היום היא גלן קוואגמאייר - שמופיעה בקולו של מקפרלן (שוב) ובהשראת פניו הנוסטרלגיים של הקומיקאי האגדי בוב הופ, אבל האופי הוא של הדמות הכי שפלה בטלוויזיה כיום - חרמן גועלי שמטריד מינית גם את עצמו:

 

 

כל פרק מתחיל בקריאה סביב השולחן, ובמהלכה בודקים אם הסיפור עובד והבדיחות מצחיקות או מעליבות מידי. לפעמים, אם יש סצנה של פיטר, בריאן, קוואגמטייר וסטואי, צריך לשבת ולחכות שמקפרלן יסיים לקרוא לבד. בדומה למל בלאנק, מדובב הלוניטונס, אם לא מסתכלים עליו, אי אפשר להאמין שמדובר באותו אדם.

 

הומור חסר טעם - כמו סצנה בה כולם מקיאים אחד על השני, או תינוק שהושלך לזבל ושר על זה - הפכו לחלק מהשפה של הסדרה. בגלל שהסדרה מודעת לטמטום של עצמה, הדמויות מרשות לעצמן לצחוק גם על הסגנון שהפך לסמל המסחרי שלהן: יום אחד פיטר גריפין העיר משהו לגבי תרנגול, ואז כנהוג עבר לפלאשבק בו רואים את גרפין נלחם בתרנגול, אבל הפלאשבק פשוט לא הסתיים. הכלל בכתיבת הגאג היה לא לחזור על אותו פאנץ' פעמיים:

 

 

אגב התרנגול, שזכה לשם ארני, חזר ועוד יחזור בהמשך הסדרה כדי לנקום:

 

 

הפרק הראשון שודר בליל הסופרבול ב-1999, הרייטינג היה מצוין והעונה הראשונה הצליחה, אך במהלך העונה השנייה זמני שידור הפרקים השתנו בגלל שידורי ספורט וארועים חדשותיים, ולאט לאט התכנית איבדה צופים. בתום שתי עונות התקבלה הידיעה שהסדרה בוטלה. הצוות פוזר ונראה היה שמשפחת גריפין תעלם מהמסך לנצח.

 

מקפרלן שאל את עצמו אם הוא לא מספיק טוב? או אולי הקדים את זמנו? אבל בעולם טלוויזיה האכזרי לא תמיד צריך הסבר הגיוני. הסדרה בוטלה וככה זה. כך חלפו שלוש שנים. הסדרה נארזה לסט DVD, והחלה להימכר למעריצים שהתגעגעו. וכאן קרה המהפך – מארז ה-DVD נמכר בשלושה וחצי מיליון עותקים. מדובר בהכנסות הגדולות ביותר בהיסטוריה של DVD כלשהו.

 

סת' מקפרלן. ניצח את פוקס (צילום: MCT) (צילום: MCT)
סת' מקפרלן. ניצח את פוקס(צילום: MCT)
 

 

ברשת פוקס לא היו מוכנים לזה. אנשים מוכנים לשלם בשביל פרקים של סדרה שכבר לא משודרת? בנוסף, מעריצים היו אוספים כל דבר שקשור לתכנית, ממצתים עם תמונת תרנגול ועד לנוזל ניקוי עדשות המגע של מקפרלן. במאי 2003 נשלחה לפוקס עצומה, שהיו חתומים עליה 111 אלף איש ובה דרישה להחזרת התכנית. השלב הבא היה צלצול טלפון בביתו של מקפרלן: "החלטנו להחזיר את הסדרה".

 

סצנת הפתיחה של עונת הקאמבק כללה את הנקמה המתוקה של מקפרלן ברשת פוקס, כשהוא מונה את כל הפרויקטים הכושלים ששודרו בזמן ש"Family Guy" נעדרה מהמסך:

 

 

אבל אז נוצרה "בעיה" נוספת. בזמן שחלף מקפרלן עבד על סיטקום חדש, עם השראה גדולה יותר של "הכל נשאר במשפחה" בשם "American Dad". כשהגיעה ההודעה על שובה של "איש משפחה", "American Dad" כבר שודרה. מקפרלן התלבט, האם להרוג את הסדרה החדשה לטובת המותג הוותיק? לעבוד על שניהם זה כבר היה בלתי אפשרי. 

 

הוא החליט להעביר את כל יצירת הסדרה החדשה לידי מייק בארקר ומאט וייצמן, שלקחו אותה למקומות חדשים. מקפרלן המשיך לדבב את קולם של סטן סמית ורוג'ר החייזר, אבל במהלך השנים אמר שהוא עצמו כבר לא מזהה את הסדרה שיצר, וש"American Dad" צברה קהל מעריצים נאמן שחלקו אפילו לא חופף לקהל של "איש משפחה". התכניות משודרות בזו אחר זו ומקפרלן בעצם התחרה בעצמו. התחרה בעצמו אמרנו? על קליבלנד בראון שמעתם? זוהי דמות מ"איש משפחה" שקיבלה סדרה שלישית.

 

והנה הוא גם הגיע לטקס האוסקר. סת' מקפרלן מנחה (צילום: MCT) (צילום: MCT)
והנה הוא גם הגיע לטקס האוסקר. סת' מקפרלן מנחה(צילום: MCT)

 

בשנת 2008 מקפרלן חתם על הסכם בשווי מאה מיליון דולר עם רשת פוקס, וכך הפך לכותב והמפיק היקר ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה. בשנת 2009 הסדרה היתה מועמדת לפרס אמי בקטגוריית הסדרה הקומית הטובה ביותר.

 זה לא קרה לסדרה מצויירת מאז שנות השישים עם "משפחת קדמוני".

 

על ההומור המשובח (כמו על בדיחות הקרש והומור הביוב) בסדרות של מקפרלן, המלחמה עם יוצרי "סאות'פארק", תפקידי אורח מפתיעים ב"סטאר-טרק", הגשת טקס האוסקר האחרון, וכמובן, מאחורי הקלעים של יצירתו הקולנועית הראשונה "טד", שהכניסה עד כה רבע מליארד דולר, במפגשי מועדון הסרט המופרע ברחבי הארץ.

 

אז... זוכרים את הפעם ההיא שקראתם מאמר על תכנית מצליחה, ואז ראיתם קטע וידאו שאמור להמחיש את זה אבל גרם לכם להרגיש בדיוק ההפך?

 

 

אלון גור אריה הוא במאי, תסריטאי ומרצה על קומדיות ב"מועדון הסרט המופרע " ברחבי הארץ. ביום שבת, 25 במאי, יוקדש האירוע בסינמטק תל אביב לסת' מקפרלן ו"איש משפחה"  עם הקרנת הסרט "טד". האירוע יגיע לסינמטק חיפה ביום חמישי, 30 במאי. במוצ"ש, 25 במאי יערך "ליל החבובות הגדול " בסינמטק ירושלים עם הקרנת הסרט "החבובות". ביום ב', 20 במאי, יערך בסינמטק שדרות מפגש "הנשים המצחיקות בעולם " עם הקרנת הקלאסיקה "ליידי איב". מופע "יום המגבת " של חבורת "היפופוטם" והקרנת קומדיית הפולחן "המוסד הסגור" יערכו בסינמטק תל אביב  ביום שישי, 24 במאי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
סת' מקפרלן. גאון קומי
צילום: MCT
לאתר ההטבות
מומלצים