שתף קטע נבחר

האם אם יכולה לערוך טקס פדיון לבנה?

שאלה:

 

האם יש אפשרות שרק האם תערוך פדיון הבן? בעלי לא מוכן לקחת בזה חלק, ואני רוצה בכל זאת לבצע את הטקס (שני).

 

תשובה:

 

שני שלום וברכה,

 

חיוב פדיון בכור הוא מצווה מן התורה כנאמר: "ופדוייו מבן חודש תפדה" (במדבר יח לז). בספר החינוך מוסבר עניינה של מצוה זו: "שרצה השם לזכותנו לעשות מצוה בראשית פרינו, למען דעת כי הכל שלו, ואין לו לאדם דבר בעולם רק מה שיחלק לו השם יתברך בחסדיו. ויבין זה בראותו כי אחר שיגע האדם כמה יגיעות וטרח כמה טרחים בעולמו והגיע לזמן שעשה פרי. וחביב עליו ראשית פריו כבבת עינו, מיד נותנו להקדוש ברוך הוא. ומתרוקן רשותו ממנו ומכניסו לרשות בוראו. ועוד, לזכור הנס הגדול שעשה לנו השם יתברך בבכורי מצרים, שהרגם והצילנו מידם" (מצוה יח').

 

מצווה זו מוטלת על האב, וכפי שהוגדר בהלכה: "מצות עשה לפדות כל איש מישראל בנו, שהוא בכור לאמו הישראלית... אין האשה חייבת לפדות את בנה" (שולחן ערוך יורה דעה סימן שי).

 

מה עושים כאשר האב אינו נמצא, או שהוא מסרב לפדות את בנו? במקרה זה חל חיוב הפדיון על הבכור עצמו כשיגדל ויגיע לגיל מצוות. כך נאמר בשולחן ערוך: "...עבר האב ולא פדה את בנו כשיגדיל, חייב לפדות עצמו". ומוסיף על זה הרמ"א: "ויש מי שכתב דכותבין לו על טס של כסף שאינו נפדה ותולין לו בצוארו, כדי שידע לפדות עצמו כשיגדיל".

 

הרמ"א כותב פתרון זה לשיטתו, שרק האב או הבן יכולים לקיים את מצוות הפדיון. אולם פוסקים רבים כתבו, שבמקרה כזה קיים חשש שמא ישכחו את מצוות הפדיון כאשר יגיע לגיל מצוות, ולכן עדיף שאחרים יפדו בזמן, ויהוו שליחים של הילד ויפדו אותו.

 

לכן, את יכולה לקיים את המצווה בזמנה, ועדיף לעשות זאת בלי ברכה. כל טוב ובהצלחה (משיב: הרב שמואל שפירא).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים