שתף קטע נבחר

ליהנות מהצל באווירה מעוצבת: כך תבחרו פרגולה

אילו סוגי פרגולה קיימים בשוק, מה הכי יהלום את הגינה שלכם ואיך תוכלו לשדרג את הפרגולה הפרטית שכבר רכשתם? לקראת הקיץ המהביל בדקנו איך אפשר ליהנות מהצל בחצר. מדריך

לקראת עונת הקיץ והשמש הקופחת, כולנו מחפשים קצת צל והגנה מהשמש. לבעלי גינה, חצר או מרפסת, המחפשים קצת מפלט מהשמש הישראלית, התקנת פרגולה היא פתרון נוח ויעיל.

 

 

באלפי גינות ומרפסות בישראל מותקנת פרגולה - סככה העשויה לרוב מעץ, שמצד אחד משמשת להצללה וקירוי, ומצד שני מהווה גם אלמנט עיצובי. אפשרויות העיצוב רבות ומגוונות, וכל מה שצריך זה לבחור איך אנחנו רוצים לקבל את הצל שלנו.

 

אם ברצונכם להגיע אל הקיץ עם פרגולה איכותית שמתאימה לצרכים שלכם, עונת האביב היא הזמן הטוב ביותר למצוא בעל מקצוע איכותי, לתכנן את פרגולת החלומות שלכם ולהפוך את הגינה שלכם לפינת חמד מוצלת.

 

אם הגינה שלכם שטופת שמש, למשל, והחלטתם להכניס אליה פינה מוצלת ומקורה, רצוי לבחון איפה כדאי למקם את הפרגולה. בבואנו למקם את הפרגולה, צריך להתחשב בכמויות האור והצל המגיעות לשטח שבו היא אמורה להיבנות, גודל השטח המיועד, והתאמתה מבחינה עיצובית למה שממוקם סביבה (עצים, ריהוט, רצפה וכו').

 

לדברי אבישי מהצרי מחברת אבישי פרגולות וגגות, בעל מקצוע מנוסה יכול לעזור לכם לבחור היכן למקם את הפרגולה, על מנת שתוכלו להפיק ממנה את המיטב. "כדאי להזמין את בעל המקצוע לפני הכל, ולהחליט יחד איפה למקם את הפרגולה ואיזו פרגולה מבין המבחר העצום הקיים תשרת אתכם הכי טוב", הוא אומר.

 

אז גינה יש. ומה עם קצת צל? (צילום: באדיבות פשוט ירוק) (צילום: באדיבות פשוט ירוק)
אז גינה יש. ומה עם קצת צל?(צילום: באדיבות פשוט ירוק)

 

עץ או אלומיניום?

הרוב המכריע של הפרגולות בארץ בנוי מעץ, כאשר העץ הפופולרי ביותר הוא עץ אורן, בשל מחירו הזול וזמינותו בשוק. עם זאת, בשנים האחרונות הופיעה אפשרות נוספת למי שרוצה לבנות פרגולה בגינה שלו - פרגולה מאלומיניום.

 

פרגולה מעץ: הפרגולות הקלאסיות והנפוצות הן פרגולות עשויות עץ. העץ הוא חומר טבעי, שמתמזג עם המראה של הגינה והצמחייה, ונותן תחושה כפרית. אם אתם חוששים מפגעי מזג האוויר, חשוב לדעת שהעץ ממנו עשויות הפרגולות עובר תהליך אימפרגנציה - חיטוי בוואקום, הזרקה של חומרים דוחי מזיקים וחומרים מייצבים. כל אלה מסייעים בהארכת "החיים" של העץ והופכים אותו לפחות רגיש לפגעי מזג האוויר.

 

למרות זאת, העץ מושפע מהגשמים ומהשמש הקופחת, ולכן פרגולת עץ דורשת תחזוקה שוטפת, בניגוד לפרגולה מאלומיניום. מקובל לבנות פרגולות עץ מעצי אלון או אורן פיני. אם אתם רוצים להשקיע, תוכלו לבקש פרגולה מעץ גושני, שהוא עץ מסיבי יותר, או עץ אדני בעל מראה יוקרתי.

 

לדברי אבי מלכא, מנהל פז פדידה בע"מ, המבצעת התקנת פרגולות וגגות והחלפת גגות רעפים, "אנשים אוהבים לראות עץ, את החמימות והטבעיות שלו. קשה להם עם האלומיניום. אם פרגולת העץ שלכם מקורה (עם כיסוי מעליה), היא יכולה להישאר מעל 20 שנה, רק צריך לצבוע ולחדש פעם ב-4 או 5 שנים".

 

פרגולה מאלומיניום: בשנים האחרונות החלו להיכנס לשוק גם פרגולות מאלומיניום, כתחליף לפרגולות העץ הוותיקות. היתרון הבולט של פרגולה מאלומיניום הוא התקנה של גג עם מנגנון חשמלי, שמאפשר הצללה חלקית ומלאה. כך, כאשר יורד גשם, אפשר להפוך את הפרגולה לגג לכל דבר, וכשהשמש יוצאת ניתן להחזיר את הפרגולה להיות אמצעי להצללה עדינה.

 

עוד יתרון משמעותי של פרגולות מאלומיניום הוא העובדה כי הן אינן דורשות תחזוקה, משום שהאלומיניום אינו מושפע ממזג האוויר, בניגוד לפרגולת העץ. אם חששתם מחלודה, תשמחו לדעת שפרגולות האלומיניום לא מחלידות, ובאופן עקרוני הן אמורות להישאר אותו הדבר במשך שנים רבות של שימוש.

 

לחובבי המראה הטבעי, קיימת אפשרות להתקין פרגולה מאלומיניום עם צבע בסגנון עץ, וכך ליהנות מפרגולה במראה טבעי, עם עמידות רבה בפני מזג האוויר. בנוסף, קיים מגוון רחב של צבעים ועיצובים לפרגולות האלומיניום. אגב, המשקל הקל של האלומיניום לעומת העץ מאפשר גם בנייה של פרגולות על מרפסות של בתים משותפים, משום שלא נוצר עומס מסוכן על הרצפה ואין סכנת התמוטטות.

 

אז מה עדיף? התשובה אינה חד-משמעית. חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות, ולהיוועץ עם בעל מקצוע אמין ומנוסה לפני שמקבלים החלטה. לאפשרויות של עץ ואלומיניום הצטרפו בשנים האחרונות גם פרגולות מאבן ואפילו מזכוכית. לפיכך, אל תמהרו לקבל החלטה בעקבות טרנד או התלהבות מ"לוק" מסוים. קחו בחשבון שהפרגולה תלווה אתכם למשך שנים רבות.

 

עוד בנושא:

 

עץ או אלומיניום? אל תמהרו לקבל החלטה לגבי בחירת הפרגולה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עץ או אלומיניום? אל תמהרו לקבל החלטה לגבי בחירת הפרגולה(צילום: shutterstock)

 

פתוח או מקורה?

שני סוגי הפרגולות העיקריים הם פרגולה פתוחה ופרגולה סגורה (מקורה או תלויה על עמודים). הפרגולה הנפוצה בישראל היא פרגולת עמודים מרובעת, במבנה של סוכה או סככה.

 

ישראלים רבים שבוחרים בפרגולה מקורה עם תקרה קבועה, משתמשים ברעפים, במיוחד אם גג הבית הוא גג רעפים. מלבד רעפי החמר הקלאסיים, ניתן למצוא כיום בשוק סוגים שונים של רעפים, כמו הרעפים האמריקאים (שינגלס), המתחברים לגג באמצעות דבק. הייחודיות של דבק זה היא שהוא מתחזק בחשיפה לשמש, כך שהקיץ הישראלי רק ישפר את האחיזה של הרעפים.

 

גם אם בחרתם לבנות פרגולה שאין לה תקרה קבועה, כדאי בכל זאת לשים עליה כיסוי, שייתן לכם אפשרות לשבת תחתיה גם כשיורד גשם. בין סוגי הכיסויים הפופולריים אפשר למצוא יריעה פלסטית עבה, כיסויי במבוק או לוחות עץ. אחד הפתרונות הנפוצים ביותר כיום הוא חומר בשם סנטף - לוחות פלסטיים קשיחים בצורת גלים (עשויים פוליקרבונט).

 

אחד השדרוגים הטובים ביותר לפרגולה הוא שילוב של חומר נוסף, שהופך פרגולה משעממת לגן ירוק, או יוצר תנועה נעימה בגינה. הנה דוגמאות כמה לשדרוגים:

 

  • פרחים ומטפסים: אחד השילובים היפים ביותר הוא שילוב של צמחייה, במגוון דרכים פשוטות לעשייה - שתילת צמח מטפס בקרבת הפרגולה, הנחת אדניות ועציצים לרגליה, או תלייה של עציצים לאורכה ולרוחבה. צמחים מטופלים נכון בקרבת הפרגולה ייתנו לה מראה ירוק ורענן למשך כל השנה, ובעונת הפריחה תקבלו מראה קסום וצבעוני שיעטוף את הפרגולה ואת השהייה שלהם בגינה.
  • שילוב בד: כיסוי בד לפרגולה, הנחת כיסאות בד ואפילו תליית ערסל בין עמודי הפרגולה, יכולים ליצור תחושת אווריריות וזרימה בחצר. חשוב לציין כי בד משתלב טוב יותר עם פרגולות מאלומיניום, במבוק או חומרים דקים וקלים אחרים, לעומת פרגולות העץ העבות והכבדות.
  • שילוב מים: שילוב מפתיע אך מוצלח הוא שילוב של פריטים הקשורים למים - מזרקה, בריכת דגים קטנה ועוד, אשר יכולים ליצור מראה רגוע ונינוח בחצר.
  • שילוב אבן: הנחת הפרגולה על בסיס אבן או עמודים מעוצבים, יכולה להעניק לחצר תחושה קלאסית. לחילופין, פסלונים, רהיטי אבן ואפילו חלוקי נחל שיונחו במקומות המתאימים תחת הפרגולה או בסמוך לה, יעניקו לה ולגינה מראה טבעי.

 

מה עוד כדאי לדעת?

הכי חשוב: בטיחות. הבסיס של פרגולת עמודים צריך להיות עשוי בטון וברזל, שנעוץ היטב באדמה. את הפרגולה התלויה מחזיקים מותחנים - כבלים עשויים פלדה שמסוגלים לעמוד בעומס רב. בנוסף לפרגולה בטיחותית, יש לבדוק את חוזק המבנה עצמו, על מנת לוודא שהוא יצליח להחזיק את משקל הפרגולה.

 

לדברי מלכא, אחד הדברים החשובים ביותר בהזמנת בעל מקצוע בתחום הגגות והפרגולות, הוא אישורי בטיחות מתאימים. "לכל העובדים צריך להיות אישור עבודה בגובה, שמתקבל לאחר ביצוע קורס בנושא. אם לקחתם בעל מקצוע שאין לו רישיון לעבוד בגובה, והוא נופל חס וחלילה, האשמה נופלת גם על הלקוח. לכן, מומלץ לדרוש מבעל המקצוע שלכם תעודות עבודה בגובה, על מנת לדאוג לבטיחות העבודה ולכך שהיא תבוצע בצורה המקצועית ביותר".

 

דעו: הוספת פרגולה לחצר או למרפסת שלכם מוגדרת בתור "הרחבת בנייה" על ידי הרשויות, ולכן דורשת הוצאת אישורים מתאימים מהרשות המקומית, ומצריכה ליווי של מהנדס שיאשר את התוכניות. המהנדס גם ימליץ על בדיקת חוזק לבניין, לפי הצורך.

 

ככלל, פרגולה מוצלחת היא פרגולה שתוכננה באופן מקצועי ונבנתה מחומרים איכותיים. מוטב להשקיע קצת יותר בבניית הפרגולה - זה ישתלם לאורך זמן, באמצעות חיסכון בעלויות התחזוקה. אם היא נבנית בצורה נכונה ובטיחותית, ומתוחזקת כראוי, פרגולה היא תוספת נעימה מאוד לבית ואפשר ליהנות ממנה לאורך שנים רבות.

 

"בתחום כמו התקנת פרגולות, חשוב מאוד לוודא שימוש בחומרים איכותיים בעלי רמת עמידות גבוהה, המתאימים למזג האוויר הישראלי ובעלי תו תקן מתאים", מסבירה אפרת גילה-דנן, סמנכ"ל השירות של חברת המקצוענים.

 

טווח המחירים של בניית והתקנת פרגולות הוא רחב, והמחיר נקבע בהתאם לסוג הפרגולה, החומרים ממנו היא עשויה, והתנאים בשטח. לדברי מהצרי, המחיר משתנה ובעל המקצוע צריך לבוא למקום בו מתוכננת לקום הפרגולה, כדי לבדוק את השטח, להבין את המגבלות ולתת הצעת מחיר והצעה לסוג הפרגולה המתאימה. "אין כמו לראות את השטח ולהבין. בעל מקצוע אמין ומקצועי יבוא לבית, יבדוק את השטח, יעשה חישובים - ורק אז ייתן לכם הצעת מחיר", הוא אומר.

 

איך ניתן לדעת שהצעת המחיר הוגנת? גילה-דנן מוסיפה כי "תמיד ניתן להתקשר למוקד השירות ולהיוועץ, לקבל המלצה על בעל מקצוע אמין ולבדוק מה טווח המחירים המומלץ. אם מכל סיבה שהיא נתקלתם במחלוקת עם בעל המקצוע, יש לפנות למוקדי השירות".

 

רוצים לדעת עוד? היכנסו למחירון בעלי המקצוע של המקצוענים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
זה הזמן להתכונן לקיץ
צילום: shutterstock
מומלצים