שתף קטע נבחר

פוטנציאל לשחיתות: מה קורה ברשויות המקומיות?

רמת גן, רמת השרון, יהוד, אלעד - וזו רק רשימה חלקית של ערים ששמות ראשיהן נקשרו בפלילים. יו"ר המרכז לשלטון מקומי טוען כי "מחפשים" אותם בשל הבחירות, מומחי משפט סבורים אחרת. "השלטון המקומי זה מקום שאוגר כסף וכוח - תמיד היה פיתוי"

ראש העיר יהוד יוסי בן דוד וראש עיריית אלעד הרב יצחק עידן הם שני השמות החדשים שהתווספו השבוע לרשימת בכירי הרשויות המקומיות ששמם נקשר בפלילים. אבל הם לא הראשונים מבין בכירי הרשויות שמצאו את עצמם מבלים שעות ארוכות בחדרי החקירות. קדמו להם גם צבי בר (רמת גן) ואיציק רוכברגר - וזו רק רשימה חלקית. האם מדובר ברדיפה, או בשילוב של נסיבות שיוצרות פיתוי כמעט בלתי אפשרי?

 

רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם

 

"השלטון המקומי זה מקום שאוגר הרבה מאוד כוח וכסף. הפיתוי לשחיתות תמיד היה קיים", טוענת עו"ד דפנה קירן-כהן, מנהלת המחלקת המשפטית בתנועה לאיכות השלטון. "כדי להימנע מזה שאנשים ינצלו את הפיתוי ולא ימעדו, צריך בין היתר לנהל מנגנוני הרתעה אפקטיביים ומהירים. שני המנגנונים שאמורים להרתיע הם הפיקוח של משרד הפנים והדין הפלילי - ושניהם נכשלים".

 

יוסי בן דוד בבית המשפט (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
יוסי בן דוד בבית המשפט(צילום: ירון ברנר)

 

קירן-כהן טוענת כי משרד הפנים לא מתערב בצורה שהוא צריך להתערב ברשויות המקומיות, ובמקום שיהיו קצרים וקולעים, ההליכים בדין הפלילי לפעמים נמשכים עשורים שלמים.

 

מנגד, יו"ר המרכז לשלטון מקומי, שלמה בוחבוט, מציג עמדה שונה בתכלית וטוען שרשויות החוק "מחפשות" את ראשי הערים וסגניהם, בעיקר לקראת הבחירות המוניציפאליות. "זה מאוד תמוה איך חמישה חודשים לפני בחירות מבינים פתאום שיש תיקים נגד ראשי ערים או הסגנים שלהם", אומר בוחבוט. "זה מאוד לא דמוקרטי. יש למשטרה ולפרקליטות זכות להגיש תביעות, אבל זה מאוד תמוה".

 

יו"ר מרכז השלטון המקומי, בוחבוט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
יו"ר מרכז השלטון המקומי, בוחבוט(צילום: מוטי קמחי)

 

ד"ר דורון נבות, מרצה בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, סבור כי הבעיה היא דווקא באותו מרכז לשלטון מקומי שבראשו עומד בוחבוט. "המרכז לשלטון מקומי טומן ראשו בחול כמו בת יענה", אומר נבות. "צריך להגיד את זה: ברשויות המקומיות יש את כל הפוטנציאל לשחיתות".

 

לדבריו, "יש בעיה מבנית עמוקה שיורדת לשורש השלטון המקומי הישראלי וכן, יש בעיות קשות של שחיתות". היא מדגישה כי אף אחד לא טוען שכולם מושחתים, אך יש יותר מדי שחיתויות.

 

האכיפה לא מספיק חזקה?

ד"ר נבות ממשיך ומונה סיבות אפשריות לשחיתות: "שומרי הסף המוסדיים לא עצמאיים, הבוס של מבקר פנים הוא ראש הרשות שיכול להחליפו בדרך זו או אחרת. השלטון המקומי חולש על משאבים יקרי ערך, לראשי רשויות אין הגבלת קדנציה ובקיצור, יש את כל הסיבות בעולם לפוטנציאל הכי משמעותי לשחיתות".

 

על העובדה כי כול שנה מוגשות מאות תלונות נגד בכירים ברשויות מקומיות, אומר בוחבוט: "ראשי הרשויות נמצאים במצב כמעט בלתי אפשרי, הם צריכים לחתום על רישיונות ועל תכניות מתאר. לא פעם הם לא מאשרים, ומה עושה האדם? מגיש תלונה. אחד לוחש לשני ולך תוכיח שאין לך אחות".

 

בוחבוט מוסיף ומציין כי "מתוך אלפי תיקים שמוגשים כל שנה ושנה נגד ראשי ערים - אלפים גם נסגרים. אם בודקים אחורה, משנת 1948, מוצאים אולי ארבעה או חמישה ראשי ערים שישבו בכלא".

 

לטענתו, את השאלה לגבי מרבית התלונות המוגשות צריך להפנות לפרקליט המדינה. "מישהו צריך להרים טלפון לפרקליט המדינה ולשאול: האם אתם לא מתערבים בצורה בוטה במערכת הבחירות המוניציפאלית? אנחנו מדינה דמוקרטית. האם אין ריח רע שכאילו מתערבים במערכת הבחירות? אוהבים ללכלך ראשי ערים".

 

נתונים שנאספו על ידי התנועה לאיכות השלטון באשר לכל התלונות שהוגשו כנגד בכירי עירייה החל משנת 2006 ועד היום מראים שאכן מרבית התיקים נסגרו. עם זאת, ד"ר נבות מזכיר כי "בדו"ח מבקר המדינה האחרון יש מחקר, שחלקו מדגמי, שבדק 12 רשויות מקומיות, חלקן באופן אקראי. בכולן יש תיאור של שחיתות בלי לקרוא לילד בשמו. המרכז לשלטון מקומי עושה דה לגיטימציה לפרקליטות כבר למעלה משני עשורים ואין לזה כל הצדקה".

 

עו"ד קירו כהן מוסיפה ומסכמת כי "זה שלא כל תיק שנפתח מסתיים בכתב אישום, זה לא אומר שלא הייתה שחיתות. צריך פשוט לחזק את האכיפה".

 

תיאוריית הטרנד של מוטי מלכה

אחד מראשי הרשויות שסיפורם זכה לתהודה בתקשורת הארצית היה מוטי מלכה, ראש עיריית קריית מלאכי לשעבר שתחילה נחשד באונס ובקבלת שוחד ולבסוף הורשע במסגרת הסדר טיעון בהטרדה מינית ובהפרת אמונים, עבירות שאין בהן קלון.

 

מוטי מלכה בעת מעצרו (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מוטי מלכה בעת מעצרו(צילום: מוטי קמחי)

 

"היום זה טרנד לחקור ראשי עיריות", טוען מלכה. "הם אלה שעומדים לבד בצריח, שאין להם לוביסטים ואין להם מי שיגן עליהם. לכל ראש עיר יש אופוזיציה ובמקרה הטוב יש לו חצי אוהבים וחצי שונאים. במקרה הרע, יש לו קצת יותר שונאים מאוהבים והוא נמצא לבד במערכה".

 

ראש העיר לשעבר ממשיך בניתוח ומסווג את נבחרי הציבור. "בסך הכול יש שלושה סוגים של ראשי ערים", הוא אומר. "ראשי ערים שנחקרו, ראשי ערים שנחקרים, וראשי ערים שייחקרו. לדעתי, ריבוי החקירות של ראשי הערים יוביל לכך שאנשים מאוד גרועים יגיעו לתפקיד הזה. כל אחד שאוהב את עצמו וחס על עצמו, יתרחק מהתפקיד הזה כמו מאש, גם אם יש לו המון מה לתרום לחברה.

 

"לכן, כל מי שנכנס לתפקיד הזה אולי בהתחלה הוא שמח וטוב לב, אבל מיד מבין שכל המערכת אחריו והוא נמצא בהאזנות ותחת מעקבים וככה הוא צריך לשרת את הציבור ולעזור. עם זאת, אני יכול להגיד לכל ראשי הערים שאם אותו ראש עיר הולך בדרך הישר והולך עם האמת שלו אין לו כל בעיה כי האמת בסוף תנצח".

 

בהכנת הידיעה השתתף אחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
חוקרי המשטרה עם חוקר החקירה של יוסי בן דוד
צילום: ירון ברנר
מומלצים