שתף קטע נבחר

מזכ"ל האו"ם: להגדיל את הכוח הבינלאומי בגולן

בעקבות נסיגת החיילים האוסטרים באו"ם מתכננים לעבות את הפקחים בגבול סוריה. בהודעה למועצת הביטחון המליץ באן קי-מון לשפר את יכולות ההגנה העצמית של החיילים, ואף התריע: "הסכם הפסקת האש בסכנה"

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, המליץ הערב (ד') למועצת הביטחון להגדיל את מספר החיילים המוצבים בכוח הבינלאומי ברמת הגולן, ואף לשפר את יכולות ההגנה העצמית של כוח אונדו"ף (United Nations Disengagement Observer Force). כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

 

בהודעה שנמסרה על רקע עזיבת החיילים האוסטרים, הזהיר מזכ"ל האו"ם שהאלימות הגוברת ברמת הגולן מסכנת את הסכם הפסקת האש בין ישראל לסוריה. באן קרא להרחיב את הכוח הבינלאומי ל-1,250 חיילים, ולשדרג את הציוד המשמש אותו להגנה עצמית.

 

פקחי האו"ם צופים בקרבות בקונייטרה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פקחי האו"ם צופים בקרבות בקונייטרה(צילום: רויטרס)


מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה וזליגת הקרבות לאזור הגבול עם ישראל הובילו לנסיגה אוסטרית ופיליפינית מהאזור. אתמול עזבו החיילים האירופים בשיירות ג׳יפים וכלי רכב משוריינים את אזור הגבול ברמת הגולן ועברו לישראל, לקראת עזיבתם. מאחור נותרו בעיקר חיילים מצ'ילה ומהודו.

 

מי יחליף את השומרים

רשת אל-ערביה דיווחה מוקדם יותר כי כל חיילי הכוח האוסטרי יצאו מהאזור המפורז בגולן לעבר המטה הלוגיסטי של אונדו"ף לקראת נסיגתם הסופית הצפויה ב-26 ביוני. כך גם הכוחות הפיליפיניים.  

 

צה"ל לא שינה את היערכותו בגבול בעקבות עזיבת הפקחים, על בסיס ההערכה כי ממילא כוחות האו"ם לא יהיו אלו שימנעו את פיגוע החדירה הבא או את זליגת האש המכוונת אם אלו יתרחשו.

 

אך בישראל עוקבים בדאגה אחר עזיבת הפקחים, שאחראים על הגדוד הצפוני מאזור קונטירה ועד החרמון. בצה"ל הסבירו כי 400 הפקחים הפיליפינים, שאחראים על הגדוד הדרומי המאוים יותר מבחינת ישראל בגלל נוכחות של מאות פעילי אל-קאעידה והג'יהאד העולמי בקרבת גדר המערכת, עדיין נותרו בעמדותיהם, אף שצמצמו את תנועותם לשעות החשיכה בצדו הסורי של הגבול. זאת מאז שמורדים חטפו כמה פקחים בשני מקרים בחצי השנה האחרונה.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

קרבות באזור קוניטרה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קרבות באזור קוניטרה(צילום: רויטרס)

פקחי או"ם אחרים השתדלו לנוע בכלי רכב ממוגנים, ובחודשים האחרונים מלאכתם התמקדה באיסוף תלונות מהצדדים, בעיקר מישראל, על הפרות הסכם הפסקת האש כמו הכנסת הטנקים הסוריים לפני כשבוע לשטח המפורז סמוך למעבר קוניטרה, כדי להדוף את המורדים.

 

אחת האפשרויות לחלופה לכוח האוסטרי היא פקחים מאיי פיג'י. בישראל כבר הביעו ספק גדול באפשרות להציב פקחים רוסיים כפי שהציע פוטין. ארה"ב צפויה להתנגד לכך ובלאו הכי האפשרות לא עולה על הפרק מאחר שרוסיה חברה במועצת הביטחון של האו"ם.

 

האוסטרים: משימה בלתי אפשרית

גורם ממשל בכיר באוסטריה הסביר בשיחה עם ynet: "אוסטריה לא קיבלה את ההחלטה בקלות, בהתחשב בכך שהיינו חלק מהכוח משנת 1973". הוא ציין בהקשר זה כי לאוסטריה יש חיילים גם בכוח יוניפי"ל בדרום לבנון בהתאם להחלטה 1701. "הבעיה היא שכוח יוניפי"ל לעומת אונדו"ף הוא מונה 12 אלף חיילים חמושים היטב. בגולן המשימה היא אך ורק פיקוח, והחיילים לא חמושים". לדבריו, "כשמציבים חיילים לא חמושים באזור של מלחמת אזרחים, במיוחד אם המורדים הסורים לא מכבדים את השיקולים ואת הנוכחות של האו"ם, המצב שונה לגמרי מזה שבדרום לבנון".

  

הוא הזכיר כי מדינות אחרות הסיגו את חייליהן מהכוח מוקדם יותר השנה אך האוסטרים נותרו באונדו"ף "ככל שיכלו". זאת כיוון "שכוח אונדו"ף היווה מחסום פסיכולוגי בין ישראל לסוריה. אין לו מנדט לעשות מה שהוא רוצה, אם מחר חיילים סורים מופיעים בגבול הישראלי". לדבריו, "הוכח בשבועות האחרונים שהמחסום הפסיכולוגי לא עובד יותר. אפילו האלמנט הפסיכולוגי הלך לאיבוד". 

 

מבחינת אוסטריה, לדבריו, החיילים הלא חמושים הפכו מטרה של המורדים, שמנסים לקחת אותם כבני ערובה וכמגנים אנושיים, אך "אין להם מנדט להתערב או לעשות משהו". לפיכך הציע לאו"ם "לחשוב אם המשימה של כוח אונדו"ף ישימה. הסיכון גדול יותר מהערך המוסף שלה". 

 

אותו גרם גם סיפר כי "שוחחנו עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון ואמרנו לאו"ם שזה יותר ויותר קשה עבורנו אפילו להסביר לעם שלנו באוסטריה למה יש בחורים לא חמושים שם, כשלסורים בכלל לא אכפת. לך תנסה להסביר את זה לאם. הם צריכים לעשות משהו שהם בקושי יכולים לעשות באמצע של מלחמת אזרחים". הוא ציין בהקשר הזה כי "כוח אונדו"ף לא נועד לפקח אחר מלחמת אזרחים. זאת לא המשימה שלשמו הוא הוקם. אלא המשימה שלו היא שונה לחלוטין. אולי על האו"ם לחשוב לשנות את המסגרת של אותה משימה". עוד הוסיף: "אם הכול ישתנה, אולי נחזור לשם ביום מן הימים". 

 

"המצב לא גרוע אבל לא טוב"

"כל מדינה דואגת לשלום החיילים שלה באזור", אמר חייל צ'יליאני שנותר בכוח, אך הדגיש: "המצב בסוריה לא גרוע כמו שרואים ב-CNN או באל ג'זירה, אבל הוא גם לא טוב כמו שאפשר לחשוב".

 

ממש ליד הגבול. עשן מהקרבות באזור רמת הגולן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ממש ליד הגבול. עשן מהקרבות באזור רמת הגולן(צילום: רויטרס)
 

 

אותו חייל הביע אתמול ביקורת שזכתה היום לתגובת מזכ"ל האו"ם. "אנחנו לא יכולים להתערב. אנחנו מדווחים על הפרות של הסורים או הישראלים, זה הכול. לדעתי צריך לשנות את זה. יש לי רק את הידיים שלי ואת הנשק שלי להגן על עצמי", סיפר הצ'יליאני.

 

מעבר הגבול, סמל מרכזי של שלטון אסד ברמת הגולן, נחשב ליעד מרכזי עבור כוחות המורדים. העיירה קונייטרה עצמה, שצמודה למעבר, נחשבת למקום אסטרטגי מבחינת השליטה ברמה כולה.

 

הכוחות - שמורכבים בדרום רמת הגולן מג'יהאדיסטים ומפעילי אל-קאעידה ובצפון הרמה מפעילים סלפים ועריקי הצבא - ריכזו את מאמציהם באזורים אלו, אך ככל שחלף הזמן, התקרבו יותר ויותר למרכז הרמה במטרה לכבוש את קונייטרה. הקרבות באזור הובילו לדיווחים על אזהרה ישראלית לצבא סוריה, שניתנה בעקבות כניסת כוחות משוריינים לאזור המפורז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
כוחות אונדו"ף סמוך לגבול
צילום: AFP
מומלצים