שתף קטע נבחר

חמאס: יחסינו עם איראן נפגעו, שולחת פחות כסף

סדקים בציר הטרור טהרן-דמשק-עזה: חמאס מודה כי יחסיו המדיניים והכלכליים עם איראן, הפטרון המרכזי שלו, נפגעו בגלל תמיכת הארגון במורדים הסורים. לא ברור כיצד השפיע הדבר על משלוחי הנשק לרצועת עזה. חמאס לחיזבאללה: צאו מסוריה

האיראנים סוגרים את הברז לעזה בגלל התמיכה במורדים הסורים: חמאס הודה היום (ד') כי קשריו עם הפטרון הכלכלי שלו, איראן, נפגעו כתוצאה מתמיכתו של ארגון הטרור הפלסטיני במורדים בסוריה הנלחמים בכוחותיו של בשאר אסד, בן בריתה של טהרן זה שנים.

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

גם ארגון חמאס, ארגון סוני שצמח מהאחים המוסלמים, נחשב לאורך שנים בן ברית של אסד, אולם בשנה שעברה החליטו בחמאס לתמוך רשמית במורדים נגדו, ובכך איבד הנשיא הסורי כוח מוסלמי-סוני תומך חשוב מבחינתו בעולם הערבי, ונשאר בעיקר עם תומכים שיעים ועלווים.

 

מנהיגי חמאס בעצרת בעזה. קשה לשלם ל-50 אלף המועסקים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מנהיגי חמאס בעצרת בעזה. קשה לשלם ל-50 אלף המועסקים(צילום: רויטרס)

 

"הקשרים שלנו עם איראן הושפעו הן ברמה המדינית והן ברמה הכלכלית", אמר סגן שר החוץ בממשלת חמאס, ראזי

חאמד. הוא סירב לספק נתונים בנוגע להיקף הסיוע שחמאס מקבל מאיראן או בנוגע לקיצוצים כלשהם, והסתפק באמירה: "זה לא הגיע לרמה של חרם (מצד טהרן)".

 

"עמדנו לצד העם הסורי וגיבינו את דרישות המהפכה", אמר חאמד לכתבים. הוא הודה כי העמדות הללו הובילו להרעה ביחסים עם טהרן. מקור דיפלומטי באזור אמר כי איראן נהגה בעבר להעביר לחמאס עד 20 מיליון דולר לחודש כדי לסייע לארגון לשלם את משכורותיהם של כמעט 50 אלף עובדי הממשלה בעזה, ולא ברור כמה כסף היא מעבירה כיום.

 

משעל והנייה אמש בפגישה עם ארדואן. ציר סוני מול הציר השיעי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
משעל והנייה אמש בפגישה עם ארדואן. ציר סוני מול הציר השיעי(צילום: AFP)

 

חאמד אמר כי חמאס עדיין עומד בתשלומים שלו וכי יש לו "מקורות מימון רבים אחרים". עם זאת, הוא הוסיף: "הדברים

אינם פשוטים.. אנחנו מנסים להתגבר על הבעיה". איראן, כידוע, סיפקה לאורך השנים לחמאס גם כלי נשק, כולל רקטות ארוכות טווח שחמאס ירה על העורף הישראלי. חמאס לא דיבר על שינוי בהזרמת הנשק מצד איראן לארגון, ולא ידוע אם שינוי התחולל גם במישור זה.

 

בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה נמנע חמאס מהבעת עמדה ברורה, אולם בהמשך הוא החל להתייצב יותר ויותר לצד המורדים נגד משטרו של אסד, אף שהאחרון אירח במשך שנים את מנהיגי חמאס וארגוני הטרור הפלסטיניים האחרים בשטח סוריה. בעקבות הצהרת התמיכה הזו, עזבו מנהיגי חמאס בהם חאלד משעל את סוריה, ועברו לפעול ממדינות אחרות.

 

לוחמי חמאס בעזה. האם מגיעות גם פחות רקטות? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לוחמי חמאס בעזה. האם מגיעות גם פחות רקטות?(צילום: רויטרס)

 

רק אתמול קרא חמאס לארגון חיזבאללה השיעי להסיג את כוחותיו מסוריה, שם הוא לוחם לצד אנשי אסד ועוזר לו להשיג

הישגים משמעותיים מול המורדים. הקריאה הזו סימנה הידרדרות נוספת ביחסים בין חמאס לחיזבאללה, שני בני ברית לשעבר שהקשר ביניהם התבסס על לחימתם המשותפת נגד ישראל. "אנחנו עומדים לצד חיזבאללה בהתנגדותם לישראל, אבל אנחנו לא בעד העמדה שלהם בסוריה", אמר חאמד.

 

לפי הערכות במערב, כ-4,000 לוחמי חיזבאללה נמצאים בסוריה ונלחמים נגד המורדים בשלטונו של אסד. הם סייעו לצבא הסורי לכבוש מחדש את עיירת הגבול האסטרטגית אל-קוסייר, אבל לפי דיווחים גם נחלו אבדות משמעותיות.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תרגיל צבאי של אנשי חמאס בעזה. "יש לנו עוד מקורות מימון"
מומלצים