שתף קטע נבחר

"המסים מפצלי השמן יוכלו להגיע ל-10 מיליארד"

בדיקה שערכה חברת ייעוץ עבור מי שקיבלה רישיון חיפושי נפט בשפלת יהודה, מגלה כי להפקת נפט וגז מפצלי השמן עשויות להיות מכניסות במיוחד לקופת המדינה. פעילי הסביבה, אגב, ממשיכים להתנגד למיזם

החלטת הממשלה בנושא יצוא הגז הטבעי מהמאגרים שנתגלו במים הטריטוריאליים של ישראל, מגיעה במקביל להתגברות פעילות המחקר והפיתוח העוסקת בשכלול הטכנולוגיה וביצוע ניסויי הפקת נפט וגז מפצלי שמן. מבדיקה שערכה חברת הייעוץ BDO עבור חברת IEI אשר קיבלה ב-2008 רישיון חיפושי נפט באזור חבל עדולם שבשפלת יהודה, עולה כי לצד סימני השאלה הטכנולוגיים והסביבתיים, להפקת נפט וגז מפצלי השמן עשויות להיות תועלות רבות עבור כלכלת ישראל.

 

 

"תועלת המדינה מהמסים הישירים יכולה להגיע עד 10 מיליארד שקל בשנה", מסביר יגאל טולדנו, שותף ב-BDO. "התועלת הכלכלית נמדדת גם בהשפעה על התמ"ג. בשנות ההפקה המסחרית מדובר בסכום שיכול להגיע עד ל-20 מיליארד שקל - שהם אחוז וחצי מהתמ"ג". לדבריו, מהבדיקה עולה כי קיימת השפעה פריפריאלית לנושא: "ערים כמו קריית גת, בית שמש והאזור יקבלו תנופת פיתוח אדירה. המיזם צפוי להעסיק כ-10,000 עובדים בשנות השיא שלו".

 

אלון פנקס, יועץ אנרגיה ובטחון לחברת IEI, ולשעבר קונסול ישראל בניו-יורק, משווה וגורס כי ארה"ב תהפוך תוך חמש עד שבע שנים לעצמאית מבחינה אנרגטית. "ב-2020 ארה"ב תעבור את סעודיה ביכולת ייצור הנפט שלה וזה נובע רק ממציאת פצלי שמן ומהטכנולוגיה שנועדה לאתר ולחלץ את הנפט, את השמן ואת הגז ממעמקי הים או מתוך אותן שכבות סלע. ניקח את המודל האמריקאי, נלמד מה מותר ומה אסור, מה הרגולטור אומר, מה הטכנולוגיה יכולה לנפק - התרומה הפוטנציאלית של פצלי השמן והפקתם בכמות מסחרית בישראל יחד עם הגז בים היא עצומה".

 

כאמור, למהלך עשויות להיות תועלות כלכליות והשפעה על עתידה של ישראל. אך מלבד להכנסות לאוצר המדינה, להפקת נפט בהליך שכזה עשויות להיות השפעות סביבתיות שאין להקל בהן. "אנחנו לא יודעים איך זה ישפיע מבחינת גזי החממה או על המגוון הביולוגי שנמצא באזור זה", מסבירה שיה בורשטיין, פעילה ב"מגמה ירוקה".

 

"אין לנו מושג כיצד זה ישפיע על האנשים שחיים באזור. מדובר במקום שיושב על אקוויפר ההר שהוא אחד ממאגרי מי השתייה המרכזיים שלנו. צריכים לזכור כי בקולורדו ביצעו ניסוי דומה והמים שם מזוהמים עד היום. המגמה העולמית היא להשקיע באנרגיה מתחדשת וזה הכיוון שגם ישראל צריכה ללכת בעקבותיו".

 

"אין ספק שהמדינה צריכה למצות את משאב הטבע הזה", מסכם טולדו, אך לדבריו הדבר צריך לקרות תוך ניהול ובקרה זהירים של הסיכונים הסביבתיים ויתר ההיבטים.

פורסם לראשונה 26/06/2013 11:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי דקל, אמיר לוי
קידוח פצלי השמן של חברת IEI
צילום: חגי דקל, אמיר לוי
מומלצים