שתף קטע נבחר

קריטריונים חדשים: מי זכאי לדיור בר-השגה?

קבינט הדיור אישר את הקריטריונים החדשים לזכאות לדיור מוזל: התנאים החדשים פחות מוטים לטובת האוכלוסייה החרדית, מעודדים שירות צבאי או לאומי בקרב הציבור החרדי והערבי ולא כוללים את תנאי הוותק בנישואין. מיצוי כושר השתכרות הוא תנאי מרכזי בזכאות - אך רק בקרב החילונים הוא יהווה תנאי סף

קבינט השרים לענייני דיור, בראשות שר האוצר יאיר לפיד, אישר היום (ב') את הקריטריונים החדשים לזכאות להשתתפות במכרזים לדיור מוזל מטעם המדינה. הקריטריונים משמשים למיון ודירוג של זכאים לדיור במסגרת שני סוגים של פרויקטים: מחיר למשתכן ושכירות מפוקחת.

 

 

פרויקטים של מחיר למשתכן הם פרויקטים בהם המדינה מציעה לקבלנים לרכוש קרקע במחיר מוזל, והזוכה במכרז הוא מי שמציע לדיירים את המחיר הנמוך ביותר לרכישת דירה. פרויקטים של שכירות מפוקחת הם פרויקטים בהם המדינה מציעה לקבלנים קרקע במחיר מוזל, ובתמורה משכירים הקבלנים 60% מהדירות במחיר שקובע משרד השיכון - ומוכרים 40% מהן בשוק החופשי. המחיר המפוקח של שכר הדירה יעלה מדי שנה על פי שיעור העלייה של מדד המחירים לצרכן בתוספת 1%.

 

הקריטריונים החדשים שאישרו השרים היום נועדו להחליף את הקריטריונים שקבעה הממשלה הקודמת, אשר זכו לביקורת קשה, בטענה שהם כוללים העדפה ברורה למגזר החרדי. הקריטריונים החדשים נבדלים מהקודמים בכמה נקודות עיקריות: ראשית, הם כוללים תנאי של מיצוי כושר השתכרות, כאשר ב-70% מהמכרזים לא יוכלו להשתתף אזרחים מבלי להוכיח שהם עובדים לפרנסתם, וב-30% מהפרויקטים יוענקו 30 מתוך 100 נקודות דירוג למי שיוכיח כי הוא עובד.

 

שנית, הקריטריונים החדשים כוללים שירות צבאי או לאומי כמרכיב בדירוג בכל המכרזים, ולא רק במחציתם, כפי שהיה עד כה. שלישית, תמהיל הדירות בקריטריונים החדשים שונה, ובמקום ש-45% מהדירות יוקצו למשפחות בעלות 3 ילדים ומעלה, יוקצו הדירות לפי תמהיל של 25% למדורגים בקבוצה הנמוכה והגבוהה ו-50% למדורגים בקבוצה הבינונית. לבסוף, בוטלה השיטה של הענקת מרבית הניקוד עבור ותק שנות נישואין, וקריטריון זה יזכה ב-20 נקודות בלבד, עבור 4 שנות הנישואין הראשונות.

 

האם אתם זכאים לדירה?

על פי ההחלטה, 70% מהפרויקטים של דיור בר-השגה ייבנו על קרקעות באזורים המיועדים לאוכלוסייה הכללית (לא במגזר הערבי ולא בריכוזים ידועים של אוכלוסייה חרדית). 30% מהפרויקטים ייבנו על קרקעות במגזר הערבי ובריכוזי אוכלוסייה חרדית (בית שמש, בית"ר עילית, הר חומה ועוד). בפרויקטים תוענק דירה על פי הקריטריונים המפורטים בטבלה הבאה.

 

 

לשם ההמחשה: זוג צעיר שהתחתן לפני 5 שנים ולו שני ילדים, כאשר שני בני הזוג שירתו שירות צבאי מלא והאב עשה למעלה מ-30 ימי מילואים ב-3 השנים האחרונות, וכאשר האב עובד במשרה מלאה והאם בחצי משרה - יהיה זכאי ל-65 נקודות במכרז לדיור בר-השגה באחת מערי המרכז.

 

הזוג יוכל להתמודד בהגרלה עם שאר הזוגות שזכו לניקוד של 65 נקודות ומעלה על 25% מהדירות בפרויקט. במידה שלא זכה בדירה, יוכל להתמודד גם בהגרלה על 50% מהדירות בפרויקט, מול הזוגות שזכו ב-55-64 נקודות.

 

זוג עם 3 ילדים, שבו שני בני הזוג לא שירתו ואחד מבני הזוג עובד במשרה מלאה והשני לא עובד כלל, יהיה זכאי ל-30 נקודות במכרז לדיור בר-השגה במגזר הערבי או החרדי, ויוכל להתמודד על 25% מהדירות בפרויקט.

 

לעומתו, זוג עם 3 ילדים שבו שני בני הזוג לא שירתו, אך אחד מבני הזוג עובד במשרה מלאה והשני במשרה חלקית (יותר מ-18 שעות בחודש), יהיה זכאי ל-60 נקודות ויוכל להתמודד על 25% מהדירות בפרויקט מול בעלי ניקוד דומה וגם להתמודד על 50% מהדירות עם בעלי הדירוג הבינוני. זוג עם 3 ילדים שבו בני הזוג אינם מועסקים בהיקף של 110% משרה אך שני בני הזוג שירתו, יהיה זכאי ל-50 נקודות ויוכל להתמודד על 50% מהדירות בפרויקט.

 

בתוך כך, אישר קבינט הדיור את הצעת שר הפנים, גדעון סער, להארכת חוק הוד"לים. סער הגיש את ההצעה בשבועות האחרונים, במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה (שזכתה לכינוי "רפורמת הפרגולות"), במטרה להגדיל את מלאי יחידות הדיור על ידי האצה נוספת של אישור תוכניות למגורים.

 

באשר למגורים בפריפריה, הציג סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל ושר האנרגיה והמים, את המלצותיו להמשך פיתוח הדיור בנגב ובגליל, בהן העמקת סבסודים ביישובים עירוניים, סבסוד שכר דירה, הגדרת יעדיי שיווק ותכנון פרטניים לנגב ולגליל, בניית דיור להשכרה, סיוע מועדף לתמ״א 38 באזורים אלה והקמת קרן לסיוע בחסמי פיתוח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
קריטריון מיצוי כושר השתכרות - רק יתרון עבור הציבור החרדי
צילום: AFP
צילום: גיל יוחנן
שר האוצר, יאיר לפיד
צילום: גיל יוחנן
מומלצים