שתף קטע נבחר

"משרד התחבורה שוטף לכם את המוח"

בניגוד למה שמנסה למכור לכם משרד התחבורה, יש ועוד איך תחליף לנסיון בכביש - מגרשים להכשרה ואימון נהגים. באירופה הורידו בעזרתם את מספר התאונות ב-50%, ורק אצלנו בוחרים להתעלם לחלוטין, ולשלוח צעירים להתמודד עם כביש קטלני ללא הכנה ראויה

בימים אלה מריץ משרד התחבורה, ברדיו ובטלוויזיה, קמפיין שהגדרתו המדויקת ביותר תהיה: "חסר אחריות". מדובר בקמפיין המבהיר לנהגים הצעירים והוריהם המלווים כי אין תחליף לניסיון על הכביש. ולצערי מדובר בלא פחות ממסע שטיפת מוח שנועד להשכיח מכולנו את העובדה שאף נהג - צעיר או מנוסה - אינו אמור ללמוד על בשרו - תרתי משמע - את תוצאות חוסר ניסיונו.

 

שכן הלימוד מן הניסיון על הכביש הציבורי, עלול להסתיים בתאונה, וכמובן גם גרוע מכך - פציעה ואף מוות. ועוד לא הזכרנו את חייהם של עוברי דרך חפים מכל פשע.

 

המלווה ילמד איך להתמודד עם כביש רטוב מיד אחרי קבלת הרישיון?

 

ראו את המקרה הנורא של משפחת אטיאס אשר התהפכה עם רכבה בירידות לטבריה ונספתה, כנראה מכיוון שאב המשפחה לא ידע כיצד להתמודד עם ההאצה לא רצונית של הרכב. ראו את התאונה האיומה שבה דרס נהג משאית שישה בני אדם מכיוון שלא מצא דרך לבלום את משאיתו בירידה מהכרמל. האם מישהו יכול להתייצב מול משפחות ההרוגים ולהסביר להם ש"אין ברירה, ככה זה בחיים"? אחרי הכל, בהחלט יתכן שהכשרה טובה יותר בסביבה סטרילית, עשויה הייתה למנוע את חוסר האונים של הנהגים.

 

ואין כנראה תחליף לביקורת הבונה של אמא:

 

בדיוק לשם כך קיימים באירופה מאות מגרשי הכשרה ואימון של נהגים צעירים, נהגי תחבורה ציבורית ורכב כבד. האירופאים נאבקו באמצעות מגרשי ההכשרה הללו בסטטיסטיקה הקשה, והצליחו לגרום - גם בעזרתם - לירידה של כמעט מחצית התאונות בחמש השנים האחרונות. ורק אצלנו מתעקש משרד התחבורה להתעלם מהם. רק בישראל מרשה לעצמו משרד ממשלתי להתעלם מהחלטת ממשלה ומתקנה שעברה בשלוש בקריאות בכנסת, הקובעת כי יש לבנות בישראל שישה מגרשי הכשרת נהגים, במטרה לצמצם את מספר התאונות והנפגעים.

 

הרי כבר בשנת 2000 קיבלה ממשלת ישראל, בראשות אריאל שרון, החלטה על הקמת מגרשי הדרכה לנהגים. לאחר ההחלטה התארגנה קבוצת עבודה ויצאה לחו"ל כדי ללמוד את הנושא, וכאשר חזרה פורסם מפרט טכני ונכתבה תקנה מתאימה 213(א). אלא שעל אף הקביעה הברורה של ועדת הכלכלה בכנסת כי יש צורך להתחיל לאלתר בהקמת מגרשים, המשיך וממשיך משרד התחבורה לעשות דין לעצמו, ומסרב להוציא זאת אל הפועל. במקום, הוא מעדיף לשרוף בעזרת משרד הפרסום הממשלתי כסף רב על קמפיין שנועד לזרות חול בעיני הציבור.

 

וגם, למגזר החרדי:

 

אם אירופה הצליחה במהלך חמש שנים להוריד את עקומת התאונות ב-48%, איך יתכן שמתעלמים מכך בישראל? איך מעדיפים לטמון את הראש בחול ולוותר על הכשרה ייעודית לנהגים חדשים והאחראים להובלת ציבור נוסעים או מטען כבד? איך יכול להיות שאפילו במצרים פועלים כיום שמונה מגרשים להכשרת נהגים, ורק אצלנו מעדיפים להצמד לפתרונות מיושנים ולא יעילים דוגמת נהג מלווה?

 

יש להפסיק לאלתר את בזבוז כספי הציבור, ולהוריד מהאוויר את מסע הפרסום המעוות של משרד התחבורה. שכן מי ששקד על כתיבת התשדירים, בחר להעלים את האמת מן הציבור ולמכור להורים מודאגים רעיון סרק, כזה שלא רק שאינו מועיל, הוא אף עלול להוביל לאסון. אל תעזו להפקיר את הבנים והבנות שלנו לרכישת ניסיון בכביש. תנו להם להתנסות בתנאים שיגנו על חייהם ועל חיי הנהגים האחרים.

 

צייתו לחוק.

 

הכותב שימש בעבר עוזר לשר התחבורה, והיה ראש מטה מינהל התנועה במשרד התחבורה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
נהג חדש - יהיה ליווי
צילום: יריב כץ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים