שתף קטע נבחר

איסלאמיים ואכזריים. בסוריה אין Good Guys

שני ארגוני מורדים קיצוניים מנהלים ביניהם תחרות על איכות הפיגועים בסוריה - ושניהם מסונפים לארגון הטרור אל-קאעידה. אך בשעה שהם מחילים את השריעה המוסלמית באזוריהם ומענישים בחומרה "כופרים" וארה"ב תוהה את מי כדאי לחמש, בשאר אסד רושם הישגים בשטח וצוחק על כל המבקרים שקראו להפילו

האמריקנים והמערב ניצבים בפני דילמה בלתי אפשרית בסוריה: לחמש או לא לחמש את המורדים? שאלה מטרידה עוד יותר עולה בחודשים האחרונים בקרב מומחים במערב: האם האלטרנטיבה לבשאר אסד גרועה יותר?

 

זרוע חדשה לאל-קאעידה: "המהגרים"

נקודת המפנה של האיסלאם בימי הנביא מוחמד הייתה ה"הג'רה" בשנת 622. כאשר היגר הנביא מוחמד מהעיר מכה שבה היה מנהיגה של כת נרדפת, צפונה אל העיר אל-מדינה, שם הפך בהדרגה למנהיג האומה המוסלמית. המהגרים לעיר נקראו "אל-מהאג'רון" (המהגרים) ותומכי מוחמד באל-מדינה נקראו "אל-אנצאר" (התומכים). יחד לחמו נגד עובדי האלילים עד הניצחון. לא בכדי נקבעה שנת 622 כראשית הספירה המוסלמית. כיום, במרחק של כ-1390 שנה מתור הזהב של האיסלאם, קם בסוריה ארגון חדש הנקרא בשם הישן "אל-מהאג'רון ואל-אנצאר".

 

משטר אסד ממקד את הלחימה בערים הגדולות. עשן באזור מסגד בן אל-וואליד בחומס (צילום: EPA) (צילום: EPA)
משטר אסד ממקד את הלחימה בערים הגדולות. עשן באזור מסגד בן אל-וואליד בחומס(צילום: EPA)

 

כמו יתר הארגונים המשתייכים לאל-קאעידה, חברי הארגון החדש מגדלים זקנים

 ונושאים דגלים שחורים עם ה"שהאדה", הצהרת האמונה המוסלמית. שם הארגון החדש מתאר באופן ממצה את הרכבם של האיסלאמיסטים שממלאים את שורותיו: ערבים מקומיים, כביכול "אנצאר" מודרניים, לוחמים סורים ו"מהאג'רון" מסייעים ממדינות זרות. אלה האחרונים אינם אלא מתנדבי ג'יהאד מאזורים שונים בעולם ועמם נמנים קווקזים, אפגנים, בוסנים, צ'צ'נים וגם ערבים מעיראק ומלוב. בסרט וידיאו שהפיץ הארגון החדש מדברים המתנדבים בשפות שונות ורק בתפילות כולם מתפללים בערבית.

 

מצטיינים בפיגועי התאבדות

ה"מהאג'רון" מתאמים את פעילותם עם ארגון "ג'בהת א-נוסרה" (חזית הסיוע), אף הוא זרוע של אל-קאעידה, אך אינו נתון למרותו. שני הארגונים, המוערכים בכמה עשרות אלפים, מהווים כיום את חוד החנית של הלוחמה נגד צבא המשטר הסורי. בין הארגונים מתקיימת תחרות על איכות הפיגועים בסוריה. מלבד מלחמת גרילה בנשק קל, טילי כתף ורכבים חמושים בתתי מקלע, הארגונים הללו מצטיינים בפיגועי התאבדות.

 

הצבא הסורי משתמש בשיטת "אדמה חרוכה". חומס (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הצבא הסורי משתמש בשיטת "אדמה חרוכה". חומס(צילום: EPA)

 

לאחרונה הצליחו ה"מהאג'רון" לפוצץ את בניין מפקדת הצבא בחלב, ליד שדה התעופה הצבאי, באמצעות מכונית ממולכדת שנושאת 40 טון חומר נפץ. רוב מאמצי חיזבאללה וצבאו של בשאר אסד כוונו לאחרונה נגד חזית א-נוסרה, מה שאפשר את התחזקותם של ה"מהאג'רון". לוחמיהם פרושים בכל החזיתות החשובות, בעיקר בחלב ובחומס. כמו חזית א-נוסרה, מקבלים הג'יהאדיסטים ציוד צבאי ומזון דרך הגבולות של עיראק וטורקיה.

 

אימה ב"אזורים המשוחררים"

באזורים שעליהם השתלטה האופוזיציה הסורית שוררת מתיחות רבה. בשטחים הנתונים לשליטת שני הארגונים הקיצוניים מתקיימות ועדות שרעיות מקומיות שמטרתן להחיל את השריעה, החוק המוסלמי, באזורים המשוחררים.

בתי הדין של אל-קאעידה מונצחים בפייסבוק בקטעים מזעזעים שבהם עורפים את ראשיהם של "מונאפקון", כלומר בוגדים ומשת"פים שחשודים בסיוע למשטר.

 

גם "כופרים", כלומר חילוניים ומי שאינם מכבדים את חוקי האיסלאם והנביא מוחמד,ד אינם חומקים מלהב החרב. הוועדות מענישות בחומרה גם צעירים שנתפסים בשתיית יין או נשים שחשודות בניאוף. מנהיגי ה"מהאג'רון" רואים בסוריה סיבוב שלישי במלחמתם נגד רוסיה, שהחלה בשנות השמונים והמשיכה בשנות התשעים בצ'צ'ניה. הם מודעים היטב לעובדה שאסד אינו אלא בובה של רוסיה ושל איראן.


קווקזים, בוסנים ואפגנים. מתנדבי ג'יהאד מגיעים מכל מקום כדי לסייע למורדים הסורים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קווקזים, בוסנים ואפגנים. מתנדבי ג'יהאד מגיעים מכל מקום כדי לסייע למורדים הסורים(צילום: רויטרס)

 

מפקדם של ה"מהאג'רון" מכונה עומר א-שישאני ("הצ'צ'ני"), כלומר הם אינם מסתירים את עובדת היותם זרים ואתרי האינטרנט שלהם מקושרים לקווקזים. סוריה מבחינתם היא מרכז הג'יהאד העולמי הנוכחי, כפי שהיו בעבר אפגניסטן, בוסניה ומולדתם צ'צ'ניה.

 

צבא המשטר מתאושש

ניתן להבחין בחודשים האחרונים בהתאוששות הדרגתית של הצבא הסורי. המורדים מודים בנפילתה של אל-קוסייר ליד חומס, בפירוקה של מפקדת הג'יהאדיסטים בדרום לבנון - ארגונו של שייח אחמד אל-אסיר בצידון וגם בכניעת המורדים בתלכלח'. לאחרונה הכריז הצבא הסורי על מבצע "סופת הצפון" שהוא המשכה של מלחמת אל-קוסייר ומטרתו לדברי מפקדיו היא "לטהר את שטחי חלב וחומס מטרוריסטים".

 

באופן מעשי, פועל הצבא הסורי בשיטת "אדמה חרוכה" והוא מנצל את בריחת הפליטים על מנת להשמיד כליל את אזורי המורדים. השמועות על פינוי הכוחות הרוסיים היו כוזבים ואין ספק כי הסיוע של רוסיה, איראן וחיזבאללה העניקו תנופה מחודשת לצבא אסד שהיה על סף ייאוש בראשית השנה. כמה אלפי פליטים סורים שבו בחודשים האחרונים לאזורי הפריפריה, דבר שמלמד כי הצבא הסורי הפסיק זמנית את ההתקפות על מרכזי השליטה של המורדים וממקד את הלחימה בערים המרכזיות: דמשק, חלב וחומס.


רובים ושושנים. מורדים סורים בחלב (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
רובים ושושנים. מורדים סורים בחלב(צילום: רויטרס)

 

לעומת צבא אסד, האופוזיציה הסורית סובלת מבעיות קשות, בהן הנתק בין הקואליציה הלאומית בטורקיה לבין מפקדות הלוחמים בסוריה, חוסר תיאום וסכסוכים בין פלגי המורדים. המבחן הבא של כוחות אסד יהיה בעיר העתיקה של חומס, מעוז המורדים בעיר.

 

מיהם ה-Good Guys ?

שר החוץ הסעודי האמיר סעוד אל-פיצל הכריז לאחרונה על סוריה כ"אדמה תחת כיבוש", כשהוא מתייחס לחיזבאללה, למשטר העלווי ולמשמרות המהפכה האיראניים, ששולטים על הרוב הסוני. העמדה האמריקנית אמורה אמנם להתיישר לפי קנה המידה של "ציר הרשע" ולתמוך במורדים. אולם, האם אפשר כיום למתוח את הקו בקרב המורדים - היכן שולטים לוחמים חילוניים והיכן האיסלאמיסטים? האם בשטחים האיסלאמיסטים יש אפשרות לבדוק מי איסלאמיסט מתון ("האחים המוסלמים") ומי ג'יהאדיסט קיצוני (סלפים ואל-קאעידה)? מהו אחוז האיסלאמיסטים בקרב המורדים? האם מטרת הרוב לשחרר את סוריה או להקים חליפות איסלאמית?

 

חימוש המורדים הפך לאחרונה למשימה בלתי אפשרית כמעט, אלא אם כן יקום גוף בקרב "צבא סוריה החופשי" שמוכן לחסל את הג'יהאדיסטים ולפתוח נגדם חזית חדשה, בנוסף למלחמה הסדירה נגד צבא המשטר. עורך "אל-קודס אל-ערבי", עבד אל-בארי עטואן, טען באחרונה כי בידיו הוכחות בדבר תוכנית אמריקנית לחמש קבוצה שתוציא לפועל משימה זו. אולם, בשטח אין כעת סימנים ליוזמה מעין זו ונראה כי המאזן הצבאי משתנה אט אט לטובת אסד.


 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מפעל לייצור נשק של המורדים בעיר חלב (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מפעל לייצור נשק של המורדים בעיר חלב(צילום: AFP)

 

בנקודה זו, על האמריקנים לקיים הערכה מחודשת האם חימוש המורדים ייטיב עם העם הסורי ועם המזרח התיכון, או שיוליד מפלצת גרועה ואכזרית בהרבה מן המשטר הסורי.

בינתיים, הנשיא הסורי אסד מלגלג על מנהיגי טורקיה ומצרים שקראו להדחתו. על ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי מי שלא מצליח להשתלט על הרחוב חולם להקים מחדש את האימפריה העות'מנית ועל הדחת נשיא מצרים מוחמד מורסי אמר שזה סופו של האיסלאם הפוליטי.

 

באופן אירוני למדי, אסד מציג עצמו כאביר החופש והחילוניות הערבית וכאויבם של הדתיים הקנאים הסונים שמאיימים להשתלט על המזרח התיכון. אין ספק, כי גל המחאות העממיות נגד האיסלאמיסטים באזור פועל לטובתו.

 

ד"ר ירון פרידמן, פרשן ynet לענייני העולם הערבי, בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מלמד ערבית ומרצה על האיסלאם במחלקה ללימודים הומניסטיים בטכניון, בבית הגפן ובמכללת הגליל. ספרו "העלווים - היסטוריה, דת וזהות" יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מענישים גם חילונים. מורדים בחלב
צילום: רויטרס
צילום: AP
קם מהקרשים. אסד
צילום: AP
צילום: AP
חימוש המורדים יוליד מפלצת גרועה יותר ממשטר אסד? אובמה
צילום: AP
צילום: רויטרס
עורפים ראשים של בוגדים ומשת"פים. לוחם ב"חזית נוסרה"
צילום: רויטרס
מומלצים