שתף קטע נבחר

תועבה: הוצת שלט ענק של שירלי בוגנים בבגד ים

שלט חוצות של המשביר לצרכן בעלות 135 אלף שקל הושחת השבוע. במכתבים ששלחו יום קודם לכן גופים חרדיים נטען כי זו: "פרסומת מזעזעת, שמטמאת המונים כל שעה" והוועד לטוהר המחנה שלח "כללים מינימליים לפרסום חוצות"

גוף אישה זו תועבה? הושחת שלט חוצות של רשת המשביר לצרכן בגודל 800 מ', שהיה תלוי בצומת גלילות על גבי מכלי ענק. השלט, שעלותו מגיעה ל-135 אלף שקל ל-10 ימים, נצבע ונשרף ועקב כך הוסר בטרם עת.

 

  • הוניגמן חזרה להציג נשים בשלטי חוצות בירושלים

  • הדרת שחקניות: צעירים חרדים השחיתו מודעות

 

לא ברור מי עומד מאחורי המעשה, אך נראה שאלו שחיבלו בשלט פרצו את הגדר, טיפסו על המכלים, ריססו את החלק התחתון של ביקיני הדוגמנית בצבע לבן וכשזה לא כיסה אותה כראוי - ניסו לשרוף את השלט, שעשוי מחומר מדכא בערה. זה קרה ביום ראשון האחרון, כשיום לפני כן, נתקבלו במשביר ובחברת הפרסום פניות מגורמים שביקשו להסיר את השלט.

 

"הגיעו 20-30 מכתבים כאלה", טוען מנכ"ל המשביר אסף בן דב. "ברור לי שמישהו הפעיל את הכותבים. אנחנו מוכנים להקשיב, לדון, להיות סובלניים, אבל אנחנו לא נכנעים לסוג כזה של אלימות. מה ישרפו מחר? עיתונים? מחשבים כי פורסמו בהם בגדי ים? הרי כולם יודעים שהמשביר מוכר בגדי ים. האקט האלים זו חציית קו אדום".

 

קודם ריססו ואחר כך הציתו ()
קודם ריססו ואחר כך הציתו

"עד שמזיזים את העיניים הנשמה כבר 'נשרפת'" ()
"עד שמזיזים את העיניים הנשמה כבר 'נשרפת'"

 

וגם בירושלים: הושחתה פרסומת שמציגה ספורטאים במכביה. נחשו מי הדמות שכלפיה כוונה ההשחתה? ()
וגם בירושלים: הושחתה פרסומת שמציגה ספורטאים במכביה. נחשו מי הדמות שכלפיה כוונה ההשחתה?

"סתימת פיות ולקיחת החוק בידיים"

לפי בן-דב, "זו פעם ראשונה שאנחנו נתקלים באלימות כזאת וזה הפתיע אותנו מאוד. זה לא שעשינו פרסומת למוצר סקס. התמונות לא פרובוקטיביות. זה כואב לנו. בעיקר מפריעה לנו לקיחת החוק בידיים וסתימת הפיות. זה פגע בנו הרבה יותר מהכסף".

 

זה שנשלחו מכתבים, זה לא אומר שאלה אותם אנשים שהשחיתו את השלט.

 

"בהחלט לא. קיבלנו מכתבים ואיומים וכמה ימים אחרי זה נשרף השלט. אני לא יודע להצביע על האשם, שהמשטרה תעשה את העבודה, לכן ביקשתי מחברת הדיה שתגיש תלונה. יש שם מצלמות אבטחה. אני מאוד מקווה שהאחראים יתפסו, שכמדינת חוק לא נגיע למצב שלא מטפלים בזה".

 

נתקבלו מכתבים ואיומים - ויום אחרי זה נשרף השלט ()
נתקבלו מכתבים ואיומים - ויום אחרי זה נשרף השלט

 

"אנא הושיעו את הבחורים והאברכים"

הגוף ששלח לחברת הפרסום ולמשביר בקשות להורדת השלט היא "הוועדה העולמית למניעת פרסומי שחץ וטוהר המחנה", שאיגדה פניות צרכנים וצרכניות חרדים, בתוספת פירוט "הקווים המינימליים לפרסום בחוצות".

 

בוועדה מבקשים מהמשביר, "לכבד אחד את השני, בפרט בחוצות ארץ ישראל המדינה המשותפת של כולנו". הוועדה העולמית יושבת בברוקלין, ניו יורק, כך לפי חותמתה, אך היא פועלת גם בארץ וידועה גם בשם "הוועד למען טוהר המחנה".

 

העבירו תלונות של צרכנים חרדים ()
העבירו תלונות של צרכנים חרדים

 

באחד המכתבים לוועדה, הביע אדם פרטי בשם יעקב מבני ברק את שאט נפשו מהפרסומת. בשיחה עם ynet הכחיש יעקב כל קשר בינו לבין שריפת המודעה, אולם המכתב שלו מעיד על הלך הרוח במגזר החרדי לנוכח המודעה.

 

"בצומת גלילות, במקום שהיו פעם מיכלי הגז הענקיים, יש עכשיו פרסומת תועבה מזעזעת וענקית, שיתכן שלא היתה כמותה", כתב.

 

"מאות אלפי אנשים עוברים שם בתחבורה יום יום ומהם אלפים רבים שבויים מכל הצפון... אי אפשר שלא להבחין ועד שמזיזים את העיניים הנשמה כבר 'נשרפת', כל זה מהסוג הגרוע ביותר, בפרהסיה ביותר, בגודל עצום שאי אפשר לתאר ונראה ממרחקים. אנא הושיעו את הילדים! הבחורים! האברכים! בעלי-הבתים! וכל מי שיש בו יראת שמים. כל יום וכל שעה זה מטמא המונים".

 

"תמונה שמטמאת המונים" ()
"תמונה שמטמאת המונים"

 

"חשבתי שהמשביר הסירו את השלט בגלל הפניות"

יעקב אמר ל-ynet ששם לב שהשלט הורד אך לא ידע מדוע: "שמחתי שהמשביר הסירו את השלט, עצוב לי לדעת שזה לא בגלל הפניות שלנו, אלא בגלל השחתה. חשבתי שהתחשבו בנו. אמנם המדינה דמוקרטית, אך יש גבולות. כיוון שחלק גדול מהאזרחים הם שומרי מסורת, זה נוגד את החינוך שלהם לראות תמונות של נשים ללא לבוש. זה כל מה שהתכוונתי. הרי אם משהו מפריע לערבים מתחשבים בזה מאוד, אז למה לא מתחשבים ביהודים"?

 

מי לדעתך השחית את השלט?

 

"איך אומרים - בכל מכונית, גם המפוארת ביותר, האגזוז מלוכלך. גם במחנה הטוב יש נערים חסרי תוכן, חסרי ערך, בשוליים שזו הדרך שלהם לפרוק ולמרוד. בחוג שלי לא עושים דברים כאלה".

 

ואם המשביר יתלו שוב את השלט?

 

"זה מאוד יכאב לי. ויתכן גם שיהיו רבנים שיוציאו הוראה להחרים. אם לא מתחשבים בנו, לא נתחשב בהם".

 

הוועדה: "גם ארגוני נשים נגד"

בתזכיר הוועדה העולמית למניעת פרסומי שחץ וטוהר המחנה, מפרטים את "הקווים המינימליים לפרסום בחוצות" ובין השורות, מבקשים לשכנע כי זו לא שנאת נשים או הסתרת נשים - אלא הגנה על כבודן.

 

"לא רק ארגוני הנשים תובעות שלא לעשות שימוש ציני בגוף האישה...משוכנעים אנו כי רובו של הציבור נוקעת נפשו מפרסומי תועבה. רשות הרבים שייכת לכולם ואין לאיש זכות להפוך את המעבר ברחוב לסיוט...", נכתב.

 

עד כתבו כי: "לא נכחד כי כיהודים שומרי תורה ומצוות, אנו רואים בתמונות תועבה – מפגע מסוכן. פרסומי התועבה פוגעים בציפור נפשינו. הם מקוממים את הציבור שמוסר ועדינות הם ערכים מחייבים בחייו ובפרט את הציבור החרדי. ציבור זה רואה בפרסומי שחץ, סיכון אכזרי לנשמות הטהורות של ילדיו, ופרסומים כאלה מוציאים אותו מכליו".  

 

בקשה לכבוד הדדי ()
בקשה לכבוד הדדי

 

מהם הקווים הכללים לפרסום לפי הוועדה?

לפי הוועדה, "הקו המנחה הכללי: הופעה מכובדת (בין איש ובין אישה, או ילדה ונערה) ללא אופי מגרה ויצרי", כך כתבו.

 

"לבוש מלא ולא חשוף, אשר לא יהיה שקוף ולא צמוד. הגוף כולו מכוסה עד הצוואר. ידיים בשרוול עד אחרי מיפרק הזרוע. רגליים מכוסות עד אחרי הברך. לא יופיעו גבר ואשה ביחד, במצג של קרבה או עם רמזים בנושאים שהצנעה יפה להם. ויש להימנע מכיתוב עם מסרים או רמזים כנ"ל. לא יוצג בגד בצורה בלתי צנועה. מובן מאליו כי בריכוזים החרדיים יש להקפיד ביותר, אף מעבר לאמור, כמו הימנעות לחלוטין מפרסום תמונה של אשה. כך תימנע תסיסה מיותרת".

 

תחת הכותרת: "אתה מפרסם – הציבור סולד"! מבחינים בוועדה בין פרסומאים טובים שיכולים להית יצירתיים מבלי להשתמש בנשים לבין פרסומאים אחרים שמספיק להם ..."שהתמונה תמשוך תשומת לב ודיינו בכך. מה אכפת להם, אם קבוצות אוכלוסין גדולות, תזעמנה על החברה, או לא תרכושנה את מוצריה? תזרים הפרסום ממשיך, גם אם פלח לקוחות מחרים את החברה".

 

עוד הם טוענים במכתב כי יש "עיריות גדוות המונעות פרסומי שחץ, כך שהפקות יקרות עומדות כאבן שאין לה הופכין. לעיתים מתעוררת סערה רבתי וחברות נאלצות, שלא בטובתן, להפסיק מסע פרסום. הנזק העיקרי לחברה, הוא כמובן הנזק התדמיתי".

עבר אפל בירושלים: הסתרת נשים כדי למנוע השחתת שלטי חוצות ()
עבר אפל בירושלים: הסתרת נשים כדי למנוע השחתת שלטי חוצות

  

"הורסים רק שלטים עם בחורות"

גורם בחברות השילוט אמר שמדובר בעוד מקרה שהוא חלק מתופעה ותיקה: השחתה לכאורה של מודעות המציגות נשים - על-ידי חרדים, כך לטענתו. "אחרת למה המשחית עמד מתחת לבגד הים של הבחורה וריסס את החלק התחתון"?

 

אולי אלה ונדליסטים אחרים, נערים שאינם חרדים?

 

"כל השלטים שהורסים בפרסום חוצות, הם שלטים של בחורות ומי חותך בחורות? זה קורה בעיקר בשלטים עם בגדי ים – זה לא קורה לשלטים רגילים".

 

במאי, שוטרים תפסו שני צעירים חרדים בירושלים כשהם מרססים את שחקנית תיאטרון החאן ()
במאי, שוטרים תפסו שני צעירים חרדים בירושלים כשהם מרססים את שחקנית תיאטרון החאן

השלט המקורי ()
השלט המקורי

 

גורם אחר בעולם פרסום החוצות אמר ל-ynet: "הם לא מסתכלים על שלטים עם גברים – אבל שלטים עם נשים זה מצית אותם. זה קורה בכל מקום בארץ, אפילו בת"א. אפילו עם ילדות".

 

צנזורה ירושלמית בשילוט חוצות שבינתיים פסה מהעולם. בינתיים ()
צנזורה ירושלמית בשילוט חוצות שבינתיים פסה מהעולם. בינתיים

 

עוד הושחתו: שלטי החאן ובנות המכביה

לאחרונה השחיתו שלטים עם דמויות נשיות שנתלו מול הקריה בת"א וכן מודעות של תיאטרון החאן ושלטים של המכביה בירושלים, שכללו ספורטאיות.

 

בירושלים, המפרסמים הסירו לגמרי נשים מפרסומי חוצות עד שהחלה מחאה בעניין של תנועת "ירושלמים", והנשים חזרו לפרסומות, למעט על גבי אוטובוסים בעיר. עניין זה יושב כעת בעתירה לבג"ץ ובינתיים אגד וחברת השילוט כנען פרסום בתנועה החליטו שלא יופיעו בפרסומים על גבי אוטובוסים לא נשים וגם לא גברים וכך לא תהיה עילה של אפליה.

 

 

ירושלים: כיום לא מציגים נשים ולא מציגים גברים על גבי אוטובוסים, בהמתנה לפסיקת בג"ץ בנושא ()
ירושלים: כיום לא מציגים נשים ולא מציגים גברים על גבי אוטובוסים, בהמתנה לפסיקת בג"ץ בנושא

 

בגלל התופעה, כל חברות שילוט החוצות חושבות פעמיים לפני שהן מפרסמות מודעות שמוצגות בהן נשים. "ברור שחושבים פעמיים. יש להם קומנדו".

 

מנכ"ל המשביר לצרכן, אסף בן דב, ימשיך לפרסם שלטי חוצות שמציגים דוגמניות בבגדי ים. "בסך הכל פרסמנו בגדי ים, זה לא חומרי תועבה. זה משהו שהוא חלק מהציבור הכללי וגם מסקטורים אחרים. אז כן, אני אפרסם בגדי ים גם בשנה הבאה. לא אעשה דווקא, אבל אמשיך לתת את השירות לכלל הציבור רוסים, ערבים וגם דתיים – כולם קונים בגדי ים". 

  

מפרסום הדיה נמסר בתגובה: אנו מצרים מאוד על כך ומקווים שמקרים כאלה לא יחזרו בעתיד".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מי ריסס והצית את השלט? שירלי בוגנים למשביר בצומת גלילות
הוועד למען טוהר המחנה. העביר מכתבים כועסים שלצרכנים חרדים
מומלצים