שתף קטע נבחר

אובמה שוחח עם פוטין על המדליף סנואודן

לאחר שהמדליף האמריקני הופיע לראשונה זה שלושה שבועות מאז הגיע לשדה"ת במוסקבה, שוחחו נשיאי ארה"ב ורוסיה בטלפון על הנושא וגם על שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. מדינות בדרום אמריקה החליטו על החזרת שגרירים ממדינות באירופה שלא אפשרו למטוסו של נשיא בוליביה לעבור בשטחן

שעות לאחר שאדוארד סנואודן הופיע בפומבי בשדה התעופה במוסקבה, הגיעה שיחת הטלפון מוושינגטון: נשיא ארה"ב ברק אובמה שוחח הלילה (שבת) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אובמה שוחח עם מקבילו הרוסי על מצבו של מדליף תוכנית הציתותים של הממשל האמריקני", נמסר בהודעת הבית הלבן.

 

עוד כתבות בערוץ החדשות של ynet:

גורמים בארה"ב: ישראל תקפה את הבסיס בסוריה

תמיכה רפה מארה"ב: על הצבא לשחרר את מורסי

בפעם ה-4 השבוע: בן 53 טבע למוות באשקלון

נרדם על ההגה ועף עם מכוניתו על רכב אחר. צפו

 

סנואודן במוסקבה. ימצא דרך להגיע לדרום אמריקה? (צילום: Getty Images  ) (צילום: Getty Images  )
סנואודן במוסקבה. ימצא דרך להגיע לדרום אמריקה?(צילום: Getty Images )

 

תוכן השיחה נשמר בסוד, אך האמריקנים דאגו לקשור את פרשת סנואודן לשיתוף הפעולה בין ארה"ב ורוסיה בנושאים הקשורים לביטחון הלאומי של שתי המדינות ול"שיתוף הפעולה במלחמה בטרור לקראת אולימפיאדת החורף שתיערך בעיר הרוסית סוצ'י בשנה הבאה".

 

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר בעקבות הופעתו הפומבית של סנואודן כי "ההאשמות הפליליות נגדו מחייבות את הסגרתו לארה"ב כדי לעמוד לדין בגינן. אנחנו העברנו את המסר הזה למדינות שונות, בהן רוסיה".

 

קרני תקף את הממשל במוסקבה ואמר ש"סנואודן מקבל במה לתעמולה בניגוד להצהרה קודמת של רוסיה על ניטרליות שלה בנושא והטענה שאין להם שליטה על נוכחותו של המדליף בנמל התעופה הרוסי". הדובר האמריקני הוסיף כי הדברים אינם מתיישבים עם ההבטחה של רוסיה שהיא אינה רוצה שסנואודן יגרום נזק נוסף לאינטרסים של ארה"ב.

 

אובמה ופוטין. אין הסכמה לגבי סנואודן (צילום: AP) (צילום: AP)
אובמה ופוטין. אין הסכמה לגבי סנואודן(צילום: AP)

 

האמריקנים כבר הבהירו שהם אינם מעוניינים שיחסי ארה"ב-רוסיה ייפגעו בעקבות הפרשה והדגישו כי ישנה הצדקה חוקית לגירושו של המדליף והחזרתו לארה"ב כדי להעמידו לדין על הדלפת סודות.

 

סנואודן נפגש אתמול עם גורמים רשמיים ופעילי זכויות אדם בשדה התעופה במוסקבה שבו הוא שוהה כשלושה שבועות. על פי הפעילים שנכחו בפגישה, ביקש המדליף מרוסיה להעניק לו מקלט מדיני זמני בטענה כי אינו יכול להגיע לוונצואלה וניקרגואה שהציעו לו מקלט.

 

"הוא סיפר שעבודתו הושלמה ושהוא לא מתכנן עוד חשיפות", סיפרה אחת הפעילות. סנואודן אמר בפגישה כי "אף אחת מהפעולות שביצעתי או שאני מתכנן לא נועדה לפגוע בארה"ב.

 

מדינות בדרום אמריקה מחזירות שגרירים מאירופה

חששו של סנואודן שלא יוכל להגיע לאחת ממדינות אמריקה הלטינית שהציעה לו מקלט באה גם בשל ההחלטה לאלץ את מטוסו של נשיא בוליביה איבו מורלס לנחות באוסטריה לפני 10 ימים בשל החשש שסנואודן נמצא על המטוס.

 

חלק ממדינות דרום אמריקה לא קיבלו בהבנה, בלשון המעטה, את ההחלטה של חלק ממדינות אירופה שלא לאפשר למוראלס לעבור בשטחן האווירי ועכשיו הן נוקטות בצעדים דרסטיים.

 

בוועידת "מרקסור", הגוש המסחרי של מדינות דרום אמריקה, החליטו ברזיל, ארגנטינה, ונצואלה ואורוגוואי על החזרת השגרירים מצרפת, ספרד, פורטוגל ואיטליה.

 

שר החוץ של אורוגוואי, לואיס אלמגרו, אמר בוועידה כי ההחלטה של המדינות האירופיות שלא לאפשר למורלס לעבור בשטחן האווירי הייתה מפלה ובניגוד לחוק הבינלאומי. "זהו מעשה עוין שמפר זכויות אדם בסיסות, במיוחד שמדובר בנשיא מדינה שזוכה לחסינות דיפלומטית", אמר אלמגרו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
סנואודן היום במוסקבה
צילום: EPA
מומלצים