שתף קטע נבחר

צילום: AFP

פרס נועד עם יחימוביץ': "יש לאחד כוחות"

על רקע חידוש המו"מ עם הפלסטינים נועד נשיא המדינה עם יושבת ראש האופוזיציה והדגיש כי הוא מעריך את תמיכתה בתהליך. בסביבת יושבת ראש העבודה אמרו כי אין לה כוונה להיכנס כעת לקואליציה. יחימוביץ': "נתניהו יכול לחוש עצמו מוגן פוליטית מפני גורמי ימין קיצוני במפלגתו"

נשיא המדינה שמעון פרס נועד הבוקר (יום א') בבית הנשיא עם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' ודן עמה בחידוש המשא ומתן המדיני. הפגישה עסקה, בין היתר, גם בהתפלגות המפה הפוליטית כיום ובהיתכנות של מהלך מדיני רציני. פרס הדגיש כי הוא מעריך מאוד את תמיכתה החד משמעית של יחימוביץ' בתהליך השלום ואמר כי "יש לאחד כוחות ולאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להתקדם בתהליך המדיני".

 

מו"מ מדיני בכותרות - כתבות נוספות

 

במהלך סוף השבוע הבהירה יחימוביץ' כי תעניק גיבוי לנתניהו במצב שבו יתקדם לעבר תהליך רציני, אולם במערכת הפוליטית אומרים כי הנשיא פרס סבור שמפלגת העבודה צריכה כעת להיכנס לקואליציה ולהשפיע מבפנים. בסביבת יחימוביץ, לעומת זאת, אומרים כי למרות ההתחייבות להעניק גיבוי לתהליך מדיני, אין לה כל כוונה להיכנס כעת לקואליציה היות וזה מוקדם מדי ובעיקר בשל המחלוקת סביב תקציב המדינה.

 

"אם יידרש", הסבירו בסביבתה, "יחימוביץ' תגבה את נתניהו במידה שנלך להסדר מדיני גם מהאופוזיציה. לגבי גיבוי מבפנים, זה עוד מאוד מוקדם. מפלגת העבודה ברובה מעדיפה לשבת באופוזיציה ולהמשיך להיות אלטרנטיבה". בתום הפגישה בירכה יחימוביץ' על חידוש המו"מ ואמרה: "עצם התהליך הוא מבורך ויועיל לישראל באופן מידי בזירה הבינלאומית, ואולם יש לזכור כי המטרה אינה התהליך עצמו אלא השגת הסכם של ממש".

 

יחימוביץ' ונתניהו - "המטרה אינה התהליך עצמו" (צילום: AFP, ירון ברנר) (צילום: AFP, ירון ברנר)
יחימוביץ' ונתניהו - "המטרה אינה התהליך עצמו"(צילום: AFP, ירון ברנר)

 

יחימוביץ' הדגישה בפני הנשיא כי מפלגת העבודה מאמינה בפתרון שתי המדינות וסבורה כי זוהי הדרך היחידה להבטחת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ולהגנה וביצור האינטרסים הכלכליים, הביטחוניים והאסטרטגיים של ישראל. "מבחינה זו נתניהו יכול לחוש עצמו מוגן פוליטית מפני גורמי ימין קיצוני במפלגתו ורכיבים אחרים בקואליציה", אמרה יחימוביץ'.

 

יו"ר האופוזיציה הוסיפה ואמרה כי טוב שנקבע לוח זמנים ריאלי לקיומו של התהליך. לדבריה, הדבר מונע משבר מיידי ומייצר מתווה שיש בו מקום למו"מ פעיל וקונסטרוקטיבי.

 

מאז הפרסום על אודות חידוש המשא ומתן התבטאו שרים מהימין באופן פסימי לגביי סיכויי ההצלחה. הבוקר לפני ישיבת הממשלה אמר שר התחבורה ישראל כץ (ליכוד) כי "אבו מאזן שולט בכלל הפלסטינים, פחות ממה שאסד שולט בסוריה". לדבריו, "כמו שאף אחד לא מעלה ברצינות למסור שטחים לאסד במצב הנוכחי, כך אי אפשר לחשוב ברצינות שאפשר למסור שטחים לפלסטינים. יחד עם זאת, יש מקום לחידוש המשא ומתן – זה משפר את המצב האסטרטגי".

 

חברו של כץ בליכוד, השר לנושאים אסטרטגיים יובל שטייניץ, הצטרף לפסימיות ואמר כי הוא "שמח על כך שההתעקשות של מדינת ישראל וראש הממשלה אכן נשאה פירות, זו הייתה עמדתנו שנים. המשא ומתן הזה יתרום לביטחון ישראל בתקופה של טלטלה אזורית. האם אני אופטימי? אבו מאזן לא נראה נלהב למשא ומתן ולא נחוש וחזק לוויתורים מהצד הפלסטיני ולכן לי יש אופטימיות זהירה מאוד".

 

השר ישראל כץ (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
השר ישראל כץ(צילום: מוטי קמחי)

 

השר לענייני גמלאים אורי אורבך (הבית היהודי) הבטיח כי בשלב זה מפלגתו לא מתכוונת לפרוש מן הממשלה. "שחרור מחבלים זה לא מחיר שמשלמים על כניסה למשא ומתן", אמר השר אורבך, "הוא קודם מתחיל ואחר כך נראה איך הוא מתפתח. המשא ומתן לא מתחיל בתנאים מוקדמים, ישראל נכנסת ללא תנאים מוקדמים וללא דיבורים על בסיס קווי 67' והכרזה על הקפאה".

 

אורבך הוסיף כי "לא מסתירים מאיתנו מידע, ודאי שלא על דברים שיתקבלו. מדובר בממשלה חדשה, טרייה ורעננה ואנחנו לא מתכוונים לפרוש. אפשר להתקדם להסדרים מדיניים בלי שאיפות של שלום קוסמי. יש לנו פלסטינים לידנו, אסור לשגות באשליות ואין ללכת שולל אחרי הבטחות, איומים ופיתויים".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרס ויחימוביץ', ארכיון
צילום: מארק ניימן, לע"מ
מומלצים