שתף קטע נבחר

למקרה שאין חיים אחרי המוות: המדריך לצוואה

למרות שהחוק בנושא חלוקת ירושה ברור, במקרים רבים מותו של בעל נכסים גורר תביעות בין בני המשפחה. אז אם אתם רוצים למנוע מריבות אחרי מותכם, כדאי שתכינו צוואה. וגם: מהי צוואה הדדית ואיך היא תשמור על בן זוגכם?

צוואה מבטיחה שהרכוש שלכם יחולק בין האנשים החשובים לכם, כפי שמצאתם לנכון. אלא שרבים מאיתנו לא עורכים צוואה מסיבות שונות - אמונה תפלה, המחשבה שנותר לנו הרבה זמן לחיות, אז למה למהר - או אי-הבנה של חשיבותה ליורשים. במדריך זה נסביר מדוע חשוב לערוך צוואה, ונתמקד גם ב"צוואה הדדית", שמאפשרת לשמור על בן זוגכם במקרה בו תלכו לעולמכם לפניו.

 

 

ברירת המחדל בדין הישראלי לירושה של מי שלא ערך צוואה, היא שבן זוג הנפטר מקבל מחצית מנכסיו, והיתר מתחלק שווה-בשווה בין צאצאיו. אם אין צאצאים הנכסים מחולקים בין הורי הנפטר וכן הלאה במעלה הדורות. לבן הזוג נשמרת גם הזכות להמשיך ולהשתמש במהלך חייו בדירת המגורים המשותפת וברכב המשפחתי, אך הזכות הקיינים עליהם עוברת גם לצאצאים.

 

צוואה מבטיחה שרכושכם יחולק כפי שרציתם. ירושה הדדית שומרת על בן הזוג (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
צוואה מבטיחה שרכושכם יחולק כפי שרציתם. ירושה הדדית שומרת על בן הזוג(צילום: shutterstock)

 

אז אם אתם רוצים לחלק את הרכוש באופן שונה, הדרך היחידה לעשות זאת היא לערוך צוואה. הדין מכיר בארבע צורות של עריכת צוואה, שהנפוצה והמקובלת בהן ובה גם נעסוק במדריך זה, היא "צוואה בעדים". מדובר במסמך בו קובע המצווה את תנאי הצוואה, תוך שהוא מצהיר שזו צוואתו שנערכה בהיותו בדעה צלולה ומרצונו החופשי ללא אונס, כפייה או לחץ. בצוואה מסוג זה תידרשו לחתום על כתב הצוואה בפני שני עדים, המאשרים בחתימתם במעמד החתימה שהם יודעים מה תוכן הצוואה, וכן את דבר הצהרתו וחתימתו של המצווה.

 

הדין דורש כי בזמן עריכת הצוואה וחתימתה, לא יהיה נוכח אדם שיש לו עניין בצוואה במישרין או בעקיפין, אחרת היא נעדרת כל תוקף ובטלה. חשוב להבטיח גם שהמצווה לא נתון תחת השפעה, לחץ או איום כלשהו, וכי הצוואה משקפת לחלוטין את רצונו החופשי. בכלל זה שהוא בדעה צלולה ומבין מה הוא עושה.

 

הדילמה של בני זוג

מכיוון שנדירים המקרים בהם שני בני זוג הולכים לעולמם יחד, לעתים קרובות זוגות מעוניינים לשמור אחד על השני במקרה שמישהו מהם ימות - ללא כל תלות ביורשים אחרים. במקרה כזה הילדים יירשו את הנכסים רק לאחר מות שני ההורים. לצורך כך יש לחתום על צוואה מפורשת, שכן לא ניתן להבטיח זאת רק על-פי דין - אלא אם הילדים יסכימו להסתלק מחלקם בעיזבון, מה שעלול להיות מלווה בחיכוכים.

 

במשך שנים אושרו הסדרים כאלה באמצעות ההלכה הפסוקה, ורק בשנת 2005 הוסדר הדבר בחקיקה - המתייחסת רק לבני זוג המוכרים על-ידי הדין הישראלי. החוק מכיר כיום בצוואה הדדית, שיכולה להיערך במסגרת אותו המסמך או באמצעות שתי צוואות (אחת לכל בן זוג), הנערכות בעת ובעונה אחת באורח הדדי. זהו המקרה היחיד בו מתאפשרת נוכחות של בעל עניין בירושה בעת עריכת וחתימת הצוואה, מבלי לפגוע בתוקפה.

 

מה עושים במקרה של ידועים בציבור?

החוק אמנם מתייחס רק לצוואה הדדית של "בני זוג" כהגדרתם בדין, אך לאורך השנים (עוד בטרם הסודר עניין זה בחוק) בתי משפט בארץ הכירו בצוואות הדדיות שערכו בני משפחה המנהלים משק בית משותף, כדי לאפשר תכנון רכושי-הסכמי במשפחה לאחר המוות. אין ספק כי צוואות כאלה שנערכו טרם הסדרת הצוואות ההדדיות בחוק תקפות. צוואות שנערכו לאחר מכן מובאות בדרך-כלל להכרעת בית המשפט.

 

הכלל בחוק הוא כי רק "איש ואישה" יכולים להיות מוכרים כבני זוג, למרות שההלכה הפסוקה מכירה בנישואין שנערכו מחוץ למדינת ישראל, כאשר הם מוכרים במקום עריכתם (כולל נישואים חד-מיניים שנערכו בחו"ל במקרים מסוימים). הדין הישראלי גם מכיר בידועים בציבור כבני זוג (על פי מבחנים שקבעה ההלכה הפסוקה). יש להניח כי בית המשפט המוסמך יישם את הכלל שנקבע בהלכה, תוך התאמתו לכל מקרה רלוונטי בעת הצורך ותוך הפעלת כללי הפרשנות התכליתית.

 

ביטול צוואה הדדית

בעוד צוואה היא מסמך שניתן לבטל או לשנות כמעט בכל עת על ידי המצווה, שינוי צוואה הדדית קשה יותר - שכן מדובר במעין חוזה בין בני הזוג. הצדדים רשאים לקבוע בצוואה הדדית הוראות לביטולה על-ידי מי מהם, אפילו כאשר שניהם בחיים.

 

אם לא כללתם בצוואה הדדית הוראות כאלה, יחולו ברירות המחדל הבאות: במקרה שבן זוג מבקש לבטל צוואה הדדית בעוד שני בני הזוג בחיים, המבקש חייב לבטל את צוואתו ההדדית, להודיע בכתב לבן זוגו ורק אז הצוואה מבוטלת. אם אחד מהחותמים מת, ובן הזוג שנותר בחיים מבקש לבטל את צוואתו בטרם חולק עיזבון הנפטר - הוא יסתלק מכל מנה או חלק של העיזבון שמגיע לו על פי הצוואה ההדדית, לטובת ילדיו או אחיו של המוריש.

 

במקרה בו העיזבון כבר חולק, כדי לבטל יש להחזיר את כל מה שהתקבל לפי הצוואה ההדדית. אם זה בלתי אפשרי, צריך להחזיר כספים שווי ערך לעיזבון שהתקבל.

 

חשוב לדעת

בבסיסן של צוואות הדדיות עומדת ההנחה הבסיסית של בני הזוג, שלאחר מותם יירשו אותם יקיריהם - כלומר הילדים יירשו את בן הזוג שנפטר ראשון רק לאחר מותו של השני.

 

חשוב לזכור כי לאחר פטירת בן הזוג ומשחולק עזבונו - בן הזוג שירש את הנפטר מנוע מלשנות את זהות "הדור השני" של יורשיו, אפילו באמצעות צוואה אחרת. כי אם יעשה זאת - דינו כמי שמבטל את צוואתו ההדדית לאחר חלוקת עיזבון המוריש.

 

ההיגיון העומד מאחורי הצוואה ההדדית, הוא לאפשר לבן הזוג שנותר בחיים להמשיך את חייו בנוחות, מבלי שחלק משמעותי בכספים וברכוש שצבר עם בן זוגו "ייחתך" לטובת יורשים אחרים - יקרים ככל שיהיו.

 

זה גם אומר כי בן הזוג שנותר בחיים וירש למעשה את בן זוגו, רשאי לעשות בירושתו ככל העולה על רוחו. רק לאחר מותו, הילדים יירשו את מה שנותר מעיזבונם של שני בני הזוג.

 

  • הכותב הוא בעל משרד עורכי דין המסחרי דוניץ ושות' ומומחה לגיל השלישי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניסוח צוואה - מומלץ לא רק בגיל הזהב
צילום: shutterstock
צילום: יח"צ
עו"ד דב (דובי) דוניץ
צילום: יח"צ
מומלצים