שתף קטע נבחר

המגן התוקף הראשון: נפרדים מדג'אלמה סנטוס

הברזילאי שנחשב לאחד הטובים בהיסטוריה ושזכה פעמיים בגביע העולם (1958 ו-1962) הלך השבוע לעולמו. על האיש שהפך לאגדה ושינה את ענף הכדורגל

נפרדים מסמל. הכדורגל הברזילאי הרכין ראש השבוע עת שנפרד ממגן העבר האגדי של הנבחרת, דג'אלמה סנטוס שהלך לעולמו בגיל 84 בעקבות דלקת ריאות.

 

עוד ב-ynet ספורט:

 

סנטוס אושפז בבית החולים בעיר אוברבה שבמדינת מינאס ז'ראיס בעקבות קשיי נשימה ומת כעבור שלושה שבועות. מסע ההלוויה שלו עבר ברחובות עיר מגוריו, על מנת שאוהדיו יוכלו להיפרד ממנו.

 

 

ראשי הכדורגל במדינה וכוכבי עבר והווה הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון ונשיאת ברזיל דילמה רוסף נשאה דברי פרידה בהם הדגישה את העובדה שמעולם לא הורחק: "סנטוס היה סמל לצדק, אדם אהוב במגרש ומחוצה לו".

 

פלה, שבהיותו בן 17 כיכב בזכיה של ברזיל במונדיאל 58' לצידו של סנטוס (שהיה אז בן 29), כתב בטוויטר: "מצער אותי מאוד לאבד חבר ותיק, הגעגועים לא ייפסקו לעולם. נפגשתי איתו לאחרונה בחודש מאי ואז מצבו היה טוב, נהנינו להעלות זכרונות מהתקופה של שנינו בנבחרת. אני בטוח שמלמעלה הוא ימשיך לעודד את הכדורגל הברזילאי".

 

חברו של סנטוס, שוער העבר של פלמייראס ונבחרת ברזיל ואלדיר ז'ואקים דה מוראיש, סיפר: "הוא היה כמו האפיפיור. כל הזמן היה מחייך, לא ראינו אותו עצוב בכלל. רק פעם אחת הוא כעס מאוד, אחרי שהפסדנו משחק באורוגוואי. תמיד היה עוזר לצעירים ומחדיר ביטחון בכל השחקנים".

 

פלה עם סנטוס במונדיאל 1966. "בטוח שהוא ימשיך לעודד את הכדורגל הברזילאי מלמעלה" (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
פלה עם סנטוס במונדיאל 1966. "בטוח שהוא ימשיך לעודד את הכדורגל הברזילאי מלמעלה"(צילום: GettyImages)

 

כוכב העבר אושפז בעקבות קשיי נשימה כבר ב-30 ביוני, מספר דקות לאחר שנבחרת ברזיל הביסה 0:3 את ספרד בגמר גביע הקונפדרציות. בכל התקופה בה היה מאושפז הגיעו אוהדים בחולצות של נבחרת ברזיל לבית החולים על מנת לתמוך ברעייתו, אסמרלדה סילבה. עד יומו האחרון זכה לכבוד רב מהציבור בברזיל ועיתונאים נהגו להגיע לביתו במטרה לקיים ראיונות עומק אודות חייו.

 

"מדוע לא הורחקתי מעולם? כי תמיד נתתי כבוד ליריב וגם הייתי נאמן", סיפר באחד הראיונות שהעניק. הוא שוחרר לביתו ב-11 ביולי לאחר שמצבו השתפר, אבל אושפז שוב בשבת האחרונה והלך לעולמו ביום שלישי. פיפ"א כיבדה אותו בהקדשת מקום לידיעה על מותו באתר הרשמי שלה.

 

סנטוס שנולד בסאו פאולו ב-27 בפברואר 1929 נחשב בעיני ברזילאים רבים למגן הימני הטוב ביותר בהיסטוריה: "התחלתי לשחק כבלם בפורטוגזה, אבל עברתי לשחק כמגן ימני וכך הגעתי לנבחרת, בה שיחקתי 16 שנה", סיפר פעם.

 

סנטוס (השמאלי) עם פלה וזיטו. לא הורחק מעולם (צילום: גטי אימג'ס) (צילום: גטי אימג'ס)
סנטוס (השמאלי) עם פלה וזיטו. לא הורחק מעולם(צילום: גטי אימג'ס)

 

הטכניקה המדהימה שלו הותירה את שחקני היריב פעורי פה והוא למעשה היה האיש שפיתח את המסורת של המגינים התוקפים בברזיל ובעולם כולו. אחריו שיחקו מגינים ימנים גדולים נוספים שזכו עם הסלסאו בגביע העולם, כמו קרלוס אלברטו טורס, ג'ורג'יניו וקאפו. דני אלבס ממלא כיום את התפקיד, אבל דג'אלמה סנטוס היה הראשון בין הגדולים.

 

עד התקופה שלו המגינים הסתפקו בשמירה, אבל הוא היה הראשון שעלה להתקפה והביא לחידוש במשחק הכדורגל, כשעזר לקשרים ולחלוצים לאיים על השער.

 

הוא החל את הקריירה בפורטוגזה ושיחק בה 11 עונות (1948-1959). לאחר מכן הפך לאחד הסמלים הגדולים של פלמייראס ("פורטוגזה היתה זקוקה לכסף לבניית האצטדיון החדש, אז מכרו אותי"), בה שיחק בין 1959 ל-1968. הוא היה הכדורגלן השחור הראשון שלבש את מדי הקבוצה.

 

דני אלבס. ממשיך במורשת שסנטוס הנחיל (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
דני אלבס. ממשיך במורשת שסנטוס הנחיל(צילום: Gettyimages)

 

עם הירוקים זכה סנטוס בשלוש אליפויות ליגת הפאוליסטה ובשני גביעים. את העונה האחרונה בקריירה שלו (1969-70) העביר במדי אתלטיקו פרנאנסה, לפני שפרש בגיל 42 תוך שזכה באליפות מחוזית נוספת. 111 פעמים הוא לבש את מדי נבחרת ברזיל וכבש שלושה שערים. "לא שתיתי ולא עישנתי", השיב כשנשאל כיצד שיחק עד גיל מבוגר כל כך. "חייתי חיים נכונים".

 

סנטוס שיחק במדי הנבחרת במונדיאל

בשווייץ 1954 וכבש בפנדל בהפסד 4:2 להונגריה של פרנץ פושקש. הרגע הגדול ביותר שלו הגיע במונדיאל בשבדיה 1958 (באותה נבחרת שיחק גם המגן השמאלי נילטון סנטוס). הוא שימש בעיקר כשחקן ספסל, אבל הצטיין בניצחון 2:5 בגמר על המארחת ונבחר ל-11 המצטיינים של הטורניר.

 

במונדיאל בצ'ילה 1962 שוב היה סנטוס אחד הכוכבים ובישל את השער של ואוה בניצחון 1:3 בגמר על צ'כוסלובקיה. הוא גם נכלל בסגל למונדיאל הכושל של ברזיל באנגליה 66', כשכבר היה בן 37. בשנים האחרונות לחייו הדריך נערים ותקופה מסויימת ניהל את תיק הספורט בעיריית אוברבה.

 

פלמייראס, הקבוצה בה כיכב דג'אלמה סנטוס, משחקת כיום בליגה השניה בברזיל. "אנחנו חייבים לנצח בשבת את גוארה בשביל להקדיש לו את התוצאה", אמר הקשר הצ'יליאני של הקבוצה, חורחה ואלדיביה. 50 שנה ויותר אחרי שהציג את רגעיו הגדולים על הדשא, המורשת שהותיר סנטוס לא עברה מהעולם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'ס
מחווה לדג'אלמה סנטוס
צילום: גטי אימג'ס
מומלצים