שתף קטע נבחר

סיבים, רבותיי, סיבים!

מוצרים רבים שאנחנו צורכים שמחים להשוויץ בכמויות הסיבים התזונתיים שיש בהם. האם ועד כמה הם הכרחיים ולמי חשוב ביותר לצרוך אותם באופן קבוע?

סיב הוא למעשה פחמימה, בעצם סוכר ועמילן, אבל הם לא מתפרקים והופכים לחומרי בניין בגוף, אלא מסייעים לו. ישנם שלושה סוגי סיבים: מסיסים בנוזל, לא מסיסים וחצי מסיסים.

 

סיבים מסיסים ניתן למצוא בירקות ופירות, בקטניות שונות, זרעי פשתן ובסובין שיבולת שועל. סיבים אלו מושכים אליהם את מולקולת הכולסטרול, לוקחים אותם למערכת העיכול ובכך מסייעים להורדת הכולסטרול בדם. את אותו תהליך עושים הסיבים גם עם סוכרים ושומנים, ולכן הם ידועים בעזרה בהורדת לחץ דם והפחתת סוכרת. בנוסף להסעת המזון לקיבה, הסיבים הם מזון לבקטריות בריאות שנמצאות במעיים. בצורה הזו המעי נשאר חומצי ולא נותן לחיידקים ורעלנים לשקוע שם ולעורר מהומות.

 

 

הסיבים הלא מסיסים נמצאים בדגנים, בסובין חיטה ואפילו בקליפות של פירות או ירקות קשים כמו סלרי למשל. הם כמובן לא מסיסים ולכן מסיעים את המזון מהר יותר מהמעיים. הם מעין מברשת שמנקה את המעיים וקשורים בהרבה מחקרים בהורדה משמעותית של סיכון סרטן המעי. כולנו יודעים שכשיש עצירות זה מעורר תחושות לא נעימות בבטן, גזים, נפיחות וכאבים. המעי סובל וצריך לקבל עזרה בצורת סיבים אלו על מנת לפנות את כל הפסולת מהגוף. אבל, כיוון שהסיבים האלה אינם מסיסים במים, חשוב לצרוך איתם כמות גדולה של מים שיעזרו בהסעה שלהם. אנחנו חייבים את שני האלמנטים הללו על מנת לאפשר מחזוריות תקינה של מזון.

 

הסיבים החצי מסיסים מגיעים מאצות, זרעי פשתן, כוסברה חיה ופסיליום. הם מסייעים בסילוק מתכות כבדות שאנחנו נחשפים אליהן דרך האוכל והאוויר שאותו אנו נושמים.

 

 

כדי לעזור למי שמתקשה בעיכול סיבים המגיעים מזרעים, אגוזים וקטניות, ניתן להשרות את הנ"ל למספר רב של שעות. אני אפילו ממליצה להנביט בתוך מסננת במשך יום או יומיים עד שיוצא הנבט. תדמיינו שזרע, אגוז או קטניה הם כמו עובר קטן שבתוכו נצורים אוצרות תזונתיים רבים, כדי להוציא אותם החוצה יש לתת להם מים ואז מקבלים את האינזימים והוויטמינים והמינרלים החבויים בו.

 

סימן בולט של חוסרים בסיבים אצל הרבה מאוד אנשים הוא עצירות. כדי לעזור לה אנשים חייבים קפה בבוקר (מכירים את התחושה?). קפה עוזר לתנועתיות הקיבה ומזרז את תהליך הפינוי. אצל אנשים עם חסרים בסיבים יש שומנים בדם או סוכרים בדם ברמות חריגות. כדי להניע את מערכת העיכול אנחנו חייבים ויטמינים ומינרלים ולכן הסיבים עוזרים להביא אותם למקומות הנכונים שמסייעים בפירוק של אבני היסוד של הגוף.

 

 

ממה מתחילים? 35-50 גר' סיבים ביום הם מתנה יפה לגוף. זה יכול להיות דרך מזון מלא מבושל בתור התחלה. למשל 2/3 כוס של עדשים יעניקו 11 גר' סיבים. תוסיפו לזה חצי כוס אורז מלא, שתי מקלות סלרי, תפוח ירוק, אבוקדו ושתי תאנים מיובשות ואתם מסודרים. זו רק דוגמה, אבל אפשר בהחלט להתחיל עם הרבה עלים ירוקים, עשבי תיבול כמו כוסברה ופטרוזיליה חיה וכמובן גישה חיובית.

 

אגב, גם לילדים חשוב מאוד לצרוך כמות גבוהה של סיבים על מנת לפנות מהגוף את הפסולת. נא לא לעבור את הגבול המומלץ לילדים וחשוב לשתף הכל עם המון מים. מי מכם שלוקח ויטמינים באופן יום יומי, חשוב להפריד אותם בעת הצריכה של סיבים לא מסיסים על מנת לאפשר להם לעשות את העבודה כמו שצריך.

ומילה לסיום על זרעי הצ'יה שנשאלתי עליהם. צ'יה הגיעה אלינו מדרום אמריקה, האצטקים מדרום מקסיקו השתמשו בהם הרבה הרבה לפני שהתגלו לעולם המערבי.

 

הם מכילים הרבה מאוד אומגה 3 שאנחנו צריכים למערכת העצבים ולתפקוד המוח, חשוב לצרוך איתם הרבה מים, הם עוזרים לשמור על רמות גלוקוזה במשך זמן ממושך ובכך מפחיתים את תחושת הרעב. הם סיבים מצויינים, סופחים נוזלים ועוזרים להסדרת העיכול.

 

צילום: photos.com
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים