שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

חוזרים בתלבושת אחידה: "נבדוק אורך מכנס"

"זה רק אמצעי להקניית משמעת", מסביר מנהל שאימץ את המלצת משרד החינוך. באנקורי מתלבשים חופשי: "כל אחד רוצה שיראו אותו". מי מקפיד על צבעים, מה קורה למי ש"שכח" חולצה עם סמל - ומה דעתכם?

מדי שנה, ביום הראשון ללימודים, נוהגים התלמידים להגיע לבושים במיטב בגדיהם. חלקם אפילו רוכשים פריטים חדשים לרגל המאורע המרגש. אלא שבבתי ספר רבים בארץ, עם היום השני ללימודים, זונחים בני הנוער את הגופיות, חולצות הבטן והמכנסיים הקצרצרים, ועולים על תלבושת אחידה.

 

בינואר 2010 פרסם משרד החינוך חוזר מנכ"ל שמנחה את בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים לחייב את התלמידים להגיע בתלבושת אחידה. בנוגע לתיכונים נשאר הנושא בגדר המלצה בלבד ותלוי בשיקול דעתו של המוסד. "התלבושת האחידה היא ביטוי חיצוני לתפישה חינוכית-ערכית שבבסיסה עומדים ערכי השוויון, הצניעות, השייכות הקהילתית והאחווה", צוין בחוזר, "מטרתה: העמקת ערכים אלו והקלת הנטל הכלכלי המוטל על ההורים".

 

עוד נכתב כי ההחלטה בדבר סוג התלבושת האחידה, צבעה, הסמל והכיתוב שיופיעו עליה, תתקבל בשיתוף הצוות החינוכי, התלמידים וההורים, וכי על מנהלי בתי הספר והמורים מוטלת החובה לאכוף אי הגעה בתלבושת אחידה. בהמשך לכך, לכל בית ספר ישנו תקנון ובו כתוב כיצד יש לנהוג בתלמיד שלא מגיע בתלבושת אחידה.

 

"העמקת ערכים". רוכשים תלבושת אחידה בפתח תקווה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
"העמקת ערכים". רוכשים תלבושת אחידה בפתח תקווה(צילום: עידו ארז)

 

לא מעט תיכונים אימצו את המלצת משרד החינוך והנהיגו תלבושת אחידה. אריה לוקר, יו"ר איגוד המנהלים הארצי ומנהל תיכון חדרה מסביר: "מבחינתי התלבושת האחידה היא לא המטרה, אלא אמצעי להקניית סדר ומשמעת בבית הספר". בתיכון חדרה רשאים התלמידים להגיע בחולצה אפורה ושרוולים כחולים או בחולצה לבנה בלבד, שעליהן מודפס סמל המוסד. "זה הוחלט בשיתוף עם התלמידים", מסביר לוקר, "אני חושב שמגוון של צבעים עושה צחוק מהמטרה".

 

בנוסף, אם אחד התלמידים בתיכון חדרה נמנע מתלבושת אחידה, אל לו לדאוג, מפני שרכזי השכבות מחזיקים ב"בנק" של חולצות נקיות שבהן יכולים אותם תלמידים להשתמש. "תלמיד שמסרב ללבוש גם את החולצה הזו נשלח לביתו", אומר לוקר. באשר למכנסיים שאיתם מגיעות התלמידות לבית הספר, לוקר מודה כי מדובר בהתמודדות לא פשוטה. "בנושא הזה ידנו לא תמיד על העליונה. על החולצה אנחנו מקפידים, ומשתדלים לפקח גם על אורך המכנסיים, אבל כולנו מבינים שבקיץ שלנו קשה מאוד להגיע עם ג'ינס לבית הספר".

 

רק צריך לבחור משלל הצבעים (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
רק צריך לבחור משלל הצבעים(צילום: עידו ארז)

הדפסה קטנה והתלבושת האחידה מוכנה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
הדפסה קטנה והתלבושת האחידה מוכנה(צילום: עידו ארז)

 

בכיתות י'-י"ב בבית הספר השש-שנתי עירוני ז' בתל-אביב מונהגת תלבושת אחידה זה עשור. לעומת לוקר, דוד בן זוהר (בנזי), מנהל בית הספר, לא מגביל את התלמידים בצבע החולצה. "מבחינתי הגעה בתלבושת אחידה יוצרת סדר ומונעת הופעה לא מכבדת, אבל אני חושב שזה מגוחך להגביל בצבעים. אני לא מעצב אופנה, וחשוב לי לתת לתלמידים את החופש שלהם בבחירת הצבע. יש גבול עד לאיפה אתה נכנס". עם זאת, בחודשי החורף רשאים התלמידים להגיע שלא בתלבושת אחידה. "בין נובמבר למרס אנחנו די גמישים ואני לא מחייב אותם, הרי בחודשים האלה כל הטיעון של הופעה לא מכובדת בטל".

 

גם אילון נוה, מנהל תיכון אחד העם בפתח תקווה, לא מגביל את תלמידיו בצבע החולצה. "בעיניי יש פה גם אקט בטיחותי, שהשומר לא יכניס לשטח בית ספר תלמיד שלא לובש חולצה עם סמל המוסד", מציין נווה. גם הוא, בחודשי החורף, לא מאלץ את התלמידים להגיע עם קפוצ'ון ועליו סמל, אך מתחתיו הם מחויבים בחולצה חלקה עם לוגו המוסד. "תמיד מישהו מההנהלה נמצא בשער בית הספר. התלמידים יודעים שהם צריכים להגיע בתלבושת אחידה, וגם אם מישהו לא מגיע, הוא מוצא פתרון או שאנחנו מספקים לו חולצה. תלמידים לא נשלחים לבתיהם, בסוף תמיד מסתדרים".

 

"בסוף תמיד מסתדרים" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
"בסוף תמיד מסתדרים"(צילום: עידו ארז)

 

בניגוד להמלצת משרד החינוך, ברשת החינוך אנקורי לא מאמינים בתלבושת אחידה, ועל כן היא לא מונהגת בשבעת בתי הספר של הרשת. "גם כשיש תלבושת אחידה, הפריטים שמשלימים את ההופעה עונים על מה שנהוג להגדיר 'המרדף אחר המותגים'", אומר יואב לביא, מנהל הקמפוס ברעננה. "בסופו של דבר כל אחד רוצה שיראו אותו, והדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא במראה החיצוני, זה מה שעוזר לנו לבדל את עצמנו מאחרים. אני לא חושב שחולצה אחידה תביא למשמעת טובה יותר. אצלנו יש גבולות מאוד ברורים, תלמידות לא מגיעות עם גופיות או מכנסיים קצרצרים, וברגע שיש אמון בין הצוות החינוכי לתלמידים - לא נתקלים בבעיות ולא מוצאים צורך להעיר".

 

"אנחנו ילדים גדולים" 

גם ד"ר אלון פאוקר, מורה בתיכון נופי הבשור ומרצה בבית הספר לחינוך - המכללה האקדמית בית ברל, מתנגד. "תלבושת אחידה גורמת לתבניתיות, קיפאון מחשבתי ונוגדת את רוח הפתיחות שצריכה להיות במוסד לימודי וערכי", הוא טוען. "האפשרות לבחירת לבוש משדרת לתלמידים שנותנים להם אחריות ושיקול דעת ושמתייחסים אליהם כבוגרים".

 

עדן קציר, שלומד במסלול האנתרופוסופי בתיכון סליגסברג בירושלים ועולה לכיתה י"ב,

 נאלץ להגיע ללימודים בתלבושת אחידה. "אני נגד", הוא מבהיר, "לבוש זה אחד האמצעים שלנו לבטא את עצמנו. ברגע שכופים עלינו תלבושת אחידה, לוקחים מאיתנו את החופש לבחור איך להיראות, לבחור את

הזהות שלנו".

 

קרין יוסבשוילי שלומדת במקיף ד' באשדוד ועולה לכיתה י"א חלוקה בדעתה. "מצד אחד בתלבושת אחידה ישנה גאוות יחידה וזה נוח יותר להורים מבחינה כלכלית", היא אומרת, "מצד שני, אנחנו ילדים גדולים ולא צריכים שיגידו לנו מה ללבוש. זה כובל אותנו".

 

ומה אתם חושבים? כתבו בתגובות אם אתם בעד או נגד תלבושת אחידה והסבירו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
סמל בית הספר על החולצה
צילום: עידו ארז
"לוקחים מאיתנו את החופש". עדן קציר
צילום: תום קייט
"אנחנו ילדים גדולים". קרין יוסבשוילי
צילום: תום קייט
מומלצים