שתף קטע נבחר

פייסבוק חושפת: כיצד עובד הפיד

הרשת החברתית הגדולה בעולם חשפה איך היא מחליטה מה להראות, מתוך 1,500 עדכונים פוטנציאליים בממוצע למשתמש. וגם: כמה שינויים בפיד החדשות יסייעו לכך שלא תפספסו שום דבר חשוב. חוץ מהמציאות כלומר

אחרי המוסד והשב"כ שחושפים טפח או טפחיים, זה היה רק עניין של זמן שזה יקרה, ופייסבוק תגלה את הסוד הגדול: כיצד מסודר פיד החדשות, כלומר האלגוריתם – קודש הקודשים של פייסבוק סביבו מתהלכים יותר ממיליארד המשתמשים שמעלים סטטוסים לאלוהי הלייק.

 

סדר חדשותי חדש
סדר חדשותי חדש

 

את הגילויים החדשים חשפה פייסבוק במסיבת עיתונאים וגם בבלוג שבו היא מבטיחה לספר על שינויים שהיא עושה. שני שינויים כאלה קורים כעת:

 

  • השינוי הראשון שכבר מיושם בגרסת הרשת של פייסבוק ויגיע בהדרגה למובייל, מקפיץ למעלה סיפורים שהמשתמש לא ראה אפילו שהיו קיימים בפעם שעברה שנכנס לפיד – כי לא גלל מספיק למטה. האלגוריתם יבחר מתוך הסטטוסים שלא ראה המשתמש את הטובים ביותר (שזכו ליותר לייקים ותגובות) וישלב אותם עם סיפורים חדשים (כלומר כרונולוגית).
  • השינוי השני, שיגיע בקרוב, יבחן את 50 האינטרקציות האחרונות שהיו בפיד של המשתמש – לייקים ותגובות, וידרג פוסטים עתידיים מאנשים אלו במקום גבוה יותר מבחינת הסבירות שיופיעו. בבלוג הטכנולוגי של הניו יורק טיימס מציינים כי המערכת הנוכחית עושה זאת עם האינטראקציות האחרונות אולם לדבר משקל נמוך בדירוג הסופי.

 

עוד אמרו בפייסבוק כי הם בוחנים סידור כרונולוגי של פוסטים של אלו שהיינו מעורכבים באינטראקציות איתם לאחרונה - לגבי סיפורים ספציפיים שבהם יש חשיבות לסדר הכרונולוגי. לדוגמה, אם חבר מספר על משחק כדורגל, הסיפורים יהיו לפי סדר העלייה כשהסטטוס האחרון למעלה, במקום שתהיה שתהיה ערבוביה של נניח, "גול לבאזל", "לא נורא יש ליגה" "יאללה מכבי בהצלחה!!!!1", "עוד אחד :(", ו-"מה יהיה?".  

 

פייסבוק, כך מסבירים בטקראנץ', עדיין מנסה להבין איך להבדיל בין סיפורים שצריכים להיות כרונולוגים ואילו לא – שם תיעשה הברירה הרגילה. האם מדובר בעוד התקרבות למודל הטוויטרי? כריס קוקס, סמנכ"ל מוצר בפייסבוק טוען שלא. "פילוסופית, עדיין מדובר במוצרים שונים", הוא אמר בתשובה לשאלה במסיבת העיתונאים. "אנחנו תמיד היינו מחוייבים לדירוג חשיבות, תוך הנחה שהמשתמש לא רוצה להחמיץ דברים. טוויטר בנתה מערכת שלמה סביב הרעיון שדברים לא מדורגים ומפורסמים בזמן אמיתי". קוקס הדגיש: "אנחנו לא משנים את פילוסופיית הליבה שלנו".

 

1,500 סיפורים בכל פעם 

השקיפות לגבי הפיד ממשיכה בבלוג שמעלה פייסבוק. "אנחנו כל הזמן עובדים כדי לשפר את פיד החדשות, ומזמן לזמן אנחנו מעדכנים את האלגוריתם שקובע אילו סיפורים יופיעו ראשונים", נכתב. "שמענו מהמשתמשים שלנו ובעלי עמודים שאנחנו צריכים לעשות עבודה יותר טובה בלעדכן את השינויים. החל מהיום – נדגיש עדכונים חשובים בפוסטים שיכונו -FYI ("לידיעתכם" - א"מ), שם נדווח על שינויים ונסביר את ההגיון מאחוריהם".

 

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

ומבטיחים וגם מתחילים לקיים את ההבטחה הזו בפייסבוק, ובפוסט שלהם הם מספרים על מאחורי הקלעים של הפיד. הם מגלים לדוגמה, כי בכל פעם שמישהו שמישהו פותח פיד חדשות, יש בממוצע 1,500 סיפורים מחברים, אנשים שהוא עוקב אחריהם ודפים. רוב האנשים, טוענים בצדק בפייסבוק, לא יכולים להקדיש זמן לראות את כולם. "הסיפורים הללו, הם אומרים, "כוללים הכל – מתמונות חתונה שפורסמו על ידי החבר הכי טוב, ועד מכר שעושה צ'ק אין למסעדה". "עם כל כך הרבה סיפורים, הם מסכמים,  "יש הרבה סיכוי שאנשים יפספסו משהו חשוב שהם היו רוצים לראות אם היינו נותנים שטף מידע".

 

אז מה כן?

פייסבוק בעצם מחליטה איזה סיפורים להראות לפי דירוג שהיא עושה. "הדירוג הזה", מסבירים בפייסבוק, "לא מושלם, אבל הבחינות שלנו הראו שכשאנו מפסיקים לדרג, ומראים פוסטים בסדר כרונולוגי, מספר הסיפורים שאנשים קוראים, עושים להם לייק ומגיבים – קטן".

 

אם כן, כדי שאנשים באמת יקראו יותר או שפייסבוק תוכל "לתת את התוכן הנכון לאנשים הנכונים בזמן הנכון כדי שהם לא יפסידו סיפורים שחשובים להם". פייסבוק צריכה להחליט. איך מחליטים מבין 1,500 סיפורים מה להראות? פייסבוק מסבירה שעל ידי כך שנותנים לגולשים "להחליט למה להתחבר ולהקשיב לפידבק. כאשר משתמש עושה לייק על משהו, זה מספר שהם רוצים לראות יותר מזה, כשהם לוחצים הייד, זה מספר לנו להראות פחות מהתוכן הזה בעתיד. זה מאפשר לנו לתעדף בממוצע 300 מתוך 1,500 הסיפורים האלה שבסופו של דבר ייראו".   

 

הסימנים לפיהם יוחלט אם הפוסט שווה הצפה לפיד הם לדוגמה:

  • מה התדירות בה אתה עושה אינטרקציה עם החבר, עם הדף או עם הדמות הציבורית שהעלו פוסט
  • איך יצרת אינטרקציה עם סוג פוסט כזה בעבר
  • האם אתה או אנשים בפייסבוק עושים הייד או מדווחים על הפוסט

 

"השינויים האחרונים", מסכמים בפייסבוק פוסט FIY הראשון, "הם כדי להמשיך לשפר את פיד החדשות, נמשיך לעדכן אתכם ולהגיב לפידבק. הישארו לעוד". טוב, כאילו שיש לנו לאן ללכת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים