שתף קטע נבחר

מחלוקת בקואליציה הפילה חוק הדיור הציבורי

האוצר הביא את חוק הדיור הציבורי להצבעה בכנסת, לפיו ניתן יהיה למכור את הדירות לדיירים שגרים בהן. אך מחלוקת בקואליציה הביאה להפלתו, לאחר שהשרות לבני ולנדבר ביקשו שהכספים שייכנסו ממכירת הדירות יופנו לחידוש המלאי - ולא לטובת שכירות מוזלת לזכאים, כפי שביקשו באוצר ובשיכון

מחלוקת בין שרי הקואליציה סביב חוק הדיור הציבורי הביאה להפלתו היום (ב') בוועדת שרים לענייני חקיקה. החוק, שאמור היה לעבור בתמיכת השותפות בקואליציה, נפל לאחר שהשרה ציפי לבני (התנועה) והשרה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) ביקשו כי הכספים הנכנסים ממכירת הדיור הציבורי יופנו גם לחידוש המלאי - ולא רק למתן שכירות (כולמר עבור זכאים לשכירות מוזלת), כפי שביקשו האוצר והשיכון. לנוכח המחלוקת שנוצרה, הצביעו האוצר והשיכון נגד החוק שהם עצמם הביאו.

 

כתבות נוספות על דיור ציבורי בערוץ הנדל"ן :

 

יצוין כי החוק נפל רק ימים ספורים לפני שהמדינה צריכה להשיב לעתירה שהוגשה לבג"ץ סביב השאלה מדוע החוק המקורי שנקרא "חוק רן" לא יושם עד כה. "חוק הדיור הציבורי - זכויות רכישה", שנחקק ב-1998 ביוזמתו של ח"כ כהן לאחר שנים של מאבק חברתי, קבע כי ניתן יהיה למכור את דירות הדיור הציבורי לדיירים המתגוררים בהן. עוד קבע החוק כי הכספים שיגיעו ממכירת הדירות יושקעו ברכישת דירות חדשות למערך הדיור הציבורי.

 

במהלך הדיון אמרה שרת המשפטים לבני כי הקצאת כל הכספים שייכנסו לטובת שכירות בלבד, תדלדל לבסוף את מלאי הדירות בדיור הציבורי ותוביל בתוך שנים למצב שבו פרויקט הדיור הציבורי בישראל יעלם. "יש צורך לחדש את מלאי הדירות, ולא רק להקצות את הכסף לשכירות", אמרה במהלך הדיון. באוצר ובשיכון סרבו להצעתה, שנתמכה גם על ידי שרי ישראל ביתנו.

 

עוד הוסיפה לבני כי "הוספת סעיף השכירות חושף את הכוונות האמיתיות של מציעי החוק - לדלל את מספר דירות הדיור הציבורי. ראוי להשאיר במדינת ישראל דיור ציבורי ולשמר אותו ככל שניתן, ולכן כסף ממכירת דיור ציבורי צריך לשמש לרכישת דיור ציבורי חדש בלבד, ולא להקל על האוצר בסיוע בשכר דירה לזכאים. לשם כך המדינה צריכה להקצות תקציב נפרד".

 

לפיד: "אינטרסים פוליטיים פוגעים בשכבות החלשות"

לעומת זאת, בשיכון ובאוצר הציגו עמדה שונה ואמרו כי מטרתם היא לסייע למי שזקוקים לכך - בעיקר לשכבות החלשות - בשכירות ובאופציה לרכישת דירה בדיור הציבורי. "החוק, שאישורו נמנע היום בוועדת שרים בשל קואליציה מפתיעה בין השרה לבני ושרי ישראל ביתנו, ביקש להסדיר את מכירת דירות הדיור הציבורי לדייריהן ולהביא למימושו לראשונה מאז נחקק", אמרו במטה "יש עתיד". "החוק שאף לאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות בהן גרו".

 

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר עוד: "חבל שאינטרסים פוליטיים צרים פוגעים בשכבות הכי חלשות בחברה הישראלית. מניעת היכולת לרכישת דירות מדרי הדיור הציבורי משמעותה אחת - לעולם לא יהיה להם בית - ועם זה לא נשלים".

 

במשרד השיכון אמרו: "השאיפה שלנו היא שיופנה כסף לא רק לקניית דירות חדשות, אלא גם למתן סיוע לתקציבים בשכר דירה לאנשים שלא יוכלו לשלם, ועל הרקע הזה - זה נתקע".

 

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, שעתר לבג"ץ ליישום חוק הדיור הציבורי, מסר: "בלוף לפיד נחשף פעם נוספת. שר האוצר ביקש לעשות שימוש זר בכספים הייעודיים לחידוש מאגר הדיור הציבורי. אני שמח כי המאבק הממושך הצליח ונוצרה קואליציה שמנעה זאת. למכירת דירות ציבוריות ללא רכישה מחודשת יש משמעות אחת ויחידה: חיסול הדיור הציבורי בישראל".

 

ח"כ גילאון הוסיף כי "בפועל, חוק הדיור הציבורי עדיין אינו מיושם וממשלת ישראל מצפצפת על החוק ועל הדיירים. כנראה ששר האוצר מבין בשנאוצרים אבל לא בחוקים".

 

זמן קצר לאחר המחלוקת הודיעו האוצר והשיכון כי יגישו את החוק להכרעה במליאת הממשלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דיור ציבורי. בינתיים החוק נפל
מומלצים