שתף קטע נבחר

הימים הנוראים: "לא אנושי לקצץ לפני החגים"

בארגוני הסיוע מזהירים שהקיצוץ בקצבאות הילדים שנכנס לתוקף יורגש במלוא עוצמתו בחגים, ובינתיים משפחות שמלקטות מזון בפחים הפכו למחזה מוכר: "לילדים אין מושג", הודה זוג בשוק הכרמל. לפיד: "מהלך היסטורי"

כשרותי, אם חד-הורית שמגדלת שני ילדים, יוצאת לקניות - היא לא בהכרח ניגשת לסופר. כשהערב יורד על שוק הכרמל בתל אביב והסוחרים סוגרים את הבסטות, רותי ועוד אנשים שנמצאים בשולי החברה מגיעים לפשפש בין ערימות המזון שנותר מאחור. "אם עד היום היה לי קשה, אז עכשיו בכלל החיים הפכו לסיוט", מודה רותי, "עליית המחירים, העלאת המע"מ ועכשיו קיצוץ בקצבאות הילדים גורמים לי להרים ידיים". ארגוני חלוקת המזון מדווחים על עלייה דרסטית בכמות הפונים בבקשת סיוע לילדים, ומזהירים שזה כאין וכאפס לעומת המצוקה שתירשם בתקופת החגים.

 

הקיצוץ בקצבאות - הכתבות האחרונות:

"בקרוב ילדים חרדים יחטטו בפחי זבל"

ממחר הקיצוץ בקצבאות הילדים: "יום שחור"

הקיצוץ בקצבאות: "אנשים לא יוכלו לשרוד"

 

"אני לא מאחלת גם לשונאים שלי לחיות כמו שאני חיה", אומרת רותי, בעודה חופרת בקרטון מלפפונים. היא מחפשת גם עגבניות, תפוחי אדמה ושאריות בשר שהושלכו לרחוב. "אני נשארת בחיים רק בגלל הדאגה לילדים שלי שצריכים אותי". כשהשם יאיר לפיד משתרבב לשיחה, היא לא מצליחה להתאפק. "הוא הפך את החיים שלנו לבלתי נסבלים", אמרה.

רותי לא לבד. גבר ואישה, בשנות ה-40 לחייהם, נעמדים ליד אחת הערמות ומתלבטים. לאחר דקות של מבוכה ניגש הגבר אל ערמת הבשר ומתחיל למלא שקית. "אין לנו ברירה", אומרת האישה שמשקיפה מרחוק. "אנחנו באים לכאן שלוש פעמים בשבוע. הכול הפך להיות מאוד יקר ועכשיו עם הגזרות הכלכליות, המצב שלנו בכי רע". בעלה מוסיף: "יש לנו שלושה ילדים לגדל ואין להם מושג שזה מה שאנחנו עושים בערבים. מבחינתם יצאנו לקניות".

 

השניים לא מאבדים תקווה כי יבוא יום והם יפסיקו ללקט שאריות, אולם בעקבות הכניסה לתוקף של הקיצוץ בקצבאות הילדים נראה שהיום הזה רק הולך ומתרחק. בארגוני הסיוע נערכים, כאמור, להחרפת המצב. "אתמול הלכתי לישון עם דמעות בעיניים", מספר אהרון כהן, מנכ"ל עמותת תכלית המסייעת למשפחות במצוקה. "אם בכל שבוע אנחנו מחלקים כ-1,000 מנות בממוצע, השבוע עלינו בכ-200 סלים".

 

לטענתו, "הורדת הקצבה יכלה להיות טיפה יותר אנושית אם היו מחליטים לעשות את זה אחרי החגים ואחרי שהילדים נקלטים במערכת החינוך". גם רן מלמד מעמותת ידיד, שלה שלוחות ברחבי הארץ, הודה כי "יש חשש אמיתי מקריסה". לדבריו, "ביום ראשון יתחיל גל של פניות וברור לנו שבחודשים הקרובים נוצף". הוא מוסיף כי לעומת הפניות בעבר, היום מגיעות אליו משפחות שמדווחות על חרפת רעב. "אם בעבר נדרשנו לעזור למשפחות עם מוצרים בסיסיים לתגבורת, היום מדובר על אנשים שאין להם אוכל בכלל".

 

 (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

 (צילום: איתי בלומנטל) (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

  

"הדברים הגיעו השנה לשיא חדש של התעמרות בילדים", מלין מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן. "מתברר שהתעללות בילדים יכולה להיות ממוסדת בחסות המדינה. מדינת ישראל מתיימרת להציג את עצמה תמיד ככזו שהילדים נמצאים אצלה במרכז, אך לטענה הזאת היום אין כל כיסוי".

 

קדמן: הממשלה משקרת

קדמן מדגיש כי חלק גדול מהגזרות הכלכליות בוטלו, אך בכל הקשור לילדים לא חל כל שינוי. "כשנושא התקציב עלה לדיון דובר על העלאת שכר הלימוד באוניברסיטאות, דובר על ביטול המע"מ באילת ועל הוספת תקציב לבניית רכבת העמק", הוא אומר. "מתברר ששום דבר לא קרה. מה שנשאר זה רק הדברים שפוגעים בילדים".

 

לפיד על הקיצוץ בקצבאות הילדים  ()
לפיד על הקיצוץ בקצבאות הילדים

 

בהודעתו שלשום טען השר לפיד כי "במשך שנים על שנים הוכח שוב ושוב

שקצבאות הילדים אינן מוציאות את האנשים מעוני, אלא רק מנציחות את העוני. יש רק דבר אחד שמאפשר למשפחות לצאת ממעגל העוני - וזו עבודה. במשפחות שבהן שני ההורים עובדים, העוני צונח אל מתחת ל-5%. אנחנו נעשה הכול כדי לסייע לכל הורה שרוצה לצאת לעבודה, אבל יש עיקרון אחד שאנחנו לא מתכוונים לוותר לגביו: מעמד הביניים הישראלי אינו אמור לממן אנשים שיכולים לעבוד ואינם עובדים".

 

אולם קדמן זועם על הטענה שעולה בין השורות האלו: "השקרים של הממשלה שביטול הקצבאות יפגע רק בחרדים שלא עובדים, זהו שקר גס שאין כדוגמתו. הקיצוץ הזה פוגע בעיקר במשפחות קטנות שההורים עובדים בהן קשה מבוקר עד ערב. מי שחושב שקיצוץ של 200 שקל בחודש למשפחה עם שני ילדים זה כלום, לא מבין איך משפחות חיות בישראל".

 

מפזר הבטחות לחד-הוריות  ()
מפזר הבטחות לחד-הוריות

 

לודה, עולה חדשה ממולדובה, שיחד עם בנה בן החמש אספה בשוק שקית מלאה

בירקות, היא דוגמה חיה לכך: "אני עובדת קשה מאוד בניקיון וזה לא מספיק. אני צריכה לשלם שכר דירה והוצאות. אני רוצה לתת לילד שלי חינוך טוב אבל הכול מאוד יקר ולא אכפת לי לקחת מכאן כדי לחסוך בהוצאות של אוכל".

 

על פי דו"ח העוני שהוציא ארגון לתת לשנת 2013, בישראל חיים 764,000 ילדים באי ביטחון תזונתי, מתוכם 360,000 באי ביטחון תזונתי ניכר. על פי הארגון, זהו הסממן החמור ביותר של העוני, שבשנים האחרונות מתרחב ומעמיק לכלל המגזרים והשכבות. עוד עולה מהדו"ח כי 21% מהמשפחות הנזקקות נאלצו לוותר על השכלה ראויה לילדיהם כדי להצליח לספק להם מזון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתי בלומנטל
"הקיצוץ גורם להרים ידיים". אמש בשוק הכרמל בתל אביב
צילום: איתי בלומנטל
צילום: אוהד צויגנברג
מהלך היסטורי. לפיד מסביר
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים