שתף קטע נבחר

  • עמוס רולידר

"אבל אני עייף": להתארגן בבוקר - בלי צעקות

עבור הורים רבים המשמעות של החזרה לבית הספר ולגנים היא גם חזרה לסיוט ההתארגנות בבוקר: שוב לנדנד לילדים שיקומו מהמיטה, שיסיימו כבר לאכול ובאופן כללי - להצליח להוציא את כולם מהבית בזמן. פרופ' עמוס רולידר ואפרת מונשרי גורן מסבירים איך תעשו את זה - בלי לאבד את העשתונות

הורים ישראלים מגדלים נסיכים, על זה כבר דיברנו מספר פעמים. נסיכים שרגילים לשבת מול מסך הטלוויזיה ולדרוש. כשיש נסיכים יש גם משרתים, ואם אתם שואלים מי המשרתים בארמון שיצרתם אתם יכולים להסתכל במראה ולחייך. המצב הקיצוני הזה, בו יש נסיכים ומשרתים, הופך לקיצוני בהתארגנות הבוקר בבית, לפני היציאה למסגרות החינוך והעבודה.

 

הורים רבים מספרים איך הבוקר הופך למוקד כעסים. איך במקום אמירת בוקר טוב נעימה וארוחת בוקר משותפת ורגועה, הבית הוא שדה קרב של צעקת וניסיונות לזרז את הילדים. שעה בבוקר אמורה להספיק להורים להעיר את הילדים, לכולם להתארגן, להתלבש ולצאת מהבית לאחר ארווחת בוקר קלה. רק שבבתים רבים ההתארגנות מלווה בצעקות וארוחת בוקר או אפילו לגימה מהקפה נשמעת כמו חלום רחוק ולא אמיתי.

 

חוזרים לבית הספר - כל הכתבות בערוץ הורים

שלב אחרי שלב: לעבור בשלום השבוע הראשון

יש גבול: 4 כללים שיחזירו את השגרה הביתה

בחירת הילדים: איזה ילקוט הכי שווה לכיתה א'

שלום כיתה א': איך תכינו אותם לשינוי הגדול

בלי קיטי ובוב ספוג: כך תוזילו הקניות לביה"ס

 

ברוב הבתים הילדים עצמם לא חשים בלחץ ובמירוץ. הם מתעוררים אחרי זירוז, מחכים להוראות מההורים, והקטנים גם התרגלו שמלבישים אותם ומאכילים. הילדים, שהתרגלו לשירות חדרים כמו נסיכים במלכות דמיונית, צריכים רק לגרור את הילקוט או התיק ולצאת, בדרך כלל בהסעה המלכותית של ההורים, למוסדות החינוך.

הכריכים מוכנים להם כבר בתיק ולהם נותר רק להתלונן ולקטר "אני עייף" או "למה לא הכנת לי כריך עם שוקולד" או "תשאירו לי את הטלוויזיה רק עוד קצת".

 

אם הסיטואציה הזו זכורה לכם מהשנה שעברה - יש לנו הפתעה בשבילכם: אפשר גם אחרת. אפשר ליצור שגרת בוקר רגועה שבה כולם מתארגנים בזמן, אין צעקות או איומים, ויותר מזה אתם ההורים תספיקו לשתות קפה ולצאת מחייכים.

 

איך עושים את זה? מתחילים בהבנה שזה אפשרי ושהילדים, הנסיכים היקרים לכולם, רק ירוויחו מהשינוי. כן, הם מסוגלים להתארגן מהר ואפילו לעזור קצת אם צריך. דווקא עכשיו, רגע לפני סיום החופש הגדול, כדאי להתחיל בשינוי ולהסביר לילדים מה אתם מצפים מהם.  

 

אז יאללה, מתחילים:

 

1. הכניסו סימן ברור וחזק להשכמה

שעון, רדיו או טלפון מעורר. אפשר בהחלט להיות יצירתיים ולבחור יחד עם הילד שיר או מנגינה שהוא אוהב.

 

2. הקפידו על מספיק שעות שינה

אי אפשר להתחיל בוקר טוב בלי להתייחס לערב הקודם ולשעות שינה מספקות לילדים שלכם. רוב ההורים לא מודעים

שעות שינה מומלצות לפי גילאים
גיל הילד מס' שעות שינה מומלצות
1-3 שנים 12-14 שעות
3-5 שנים 11-13 שעות
5-12 שנים 10-11 שעות
12-14 שנים 9-10 שעות
14-18 שנים 8-9 שעות

למספר שעות השינה שילדים זקוקים להן, לפי גיל. למעשה, רוב ילדי ישראל לא ישנים מספיק שעות ומתעוררים עייפים וכעוסים. שעת שינה קבועה מאפשרת לקום מוקדם ולתפקד. אל תצפו מילד עייף להצליח לתפקד ביעילות ובזריזות בבוקר. את גמר תוכניות הראליטי הקליטו מראש ודאגו שהילדים ישנו מספיק שעות על מנת שיקומו רעננים ומרוכזים למחרת.

 

3. ארגון בערב שלפני 

שיגרה מתחילה גם בארגון נכון ערב קודם לכן. מומלץ להתחיל בבחירת הבגדים או בסידור התיק יום קודם. אל תשאירו את החיפוש אחרי מחברת חשבון או הקלמר לבוקר, אלא הרגילו את הילדים להתארגן בערב ולהכין כל מה שניתן. לילד הפרטי שלכם ממש קשה להתארגן או לזכור בערב? רשמו ביחד על לוח מה חשוב לבצע בבוקר (בחירת בגדים, בדיקת מערכת לימודים, צחצוח שיניים וכו') ובקשו ממנו לעבוד לפי המשימות שהוא הגדיר כחשובות.

 

4. הבוקר הגיע

אם הילד מתעורר באופן עצמאי, חזקו ושבחו אותו על כך. הציעו לו משקה אהוב או ארוחה, אחלו לו הצלחה והנאה מהיום העומד בפתח, שאלו אותו אם הוא זקוק למשהו והניחו לו לבצע את רוטינת הבוקר לבד, ללא הערות ביניים מתקנות.

 

5. אבל הוא לא רוצה לקום

סביר להניח שהוא באמת לא רוצה לקום ושגם הוא התרגל לכך שאתם אחראיים על הארגון בבוקר ועל ההתעוררות שלו. קבעו עם הילדים שיחה והסבירו מראש איך אתם מצפים שהבוקר יראה - וישמו את הכללים החדשים. הסבירו מתי אתם מעירים אותם, מה מצופה מהם לעשות ובכמה זמן. חשוב שכולם ידעו מתי יוצאים מהבית ומתי אתם מצפים שהם יצאו מהחדרים לבושים.

 

6. כמה זמן לפני שיוצאים צריך להעיר אותם?

שעת ההשכמה המומלצת בבוקר לרוב הילדים היא 50 דקות לפני היציאה מהבית. אם תעירו את הילד מוקדם יותר או סמוך מאוד לשעה בה הוא אמור לצאת מהבית לא תקלו על התהליך - ולעתים אף תקשו עליו ("יש לי עוד הרבה זמן..." או " למה הערתם אותי ברגע האחרון").

 

7. Beat the timer

עם ילדים צעירים ניתן לשחק את המשחק Beat the timer. לאחר שהילד פקח את עיניו והתעורר, כוונו את השעון כך שיצלצל כעבור 20 דקות. קבעו עם הילד שבמידה והוא מספיק לבצע את רוטינת הבוקר (קם, מתלבש, מתרחץ ומתיישב ליד השולחן לאוכל או שתייה) לפני שהשעון מצלצל הוא יקבל מדבקת "חייכן". כשיצבור ארבעה-חמישה חייכניים כאלה - יקבל הפתעה. תתפלאו איך המשחק עובד היטב.

 

8. ואם ניסינו הכל והוא עדיין לא רוצה לקום?

סביר להניח שאם החלטתם לנקוט בתהליך שונה מכל מה שהיה מקובל אצלכם בבית עד עתה אז השינוי לא יתרחש ביום אחד, אלא ייטמע כשבוע בערך. מה כדאי לעשות בינתיים? כאשר השעון המעורר מצלצל היכנסו לחדר וצפו בילד. אם הוא לא התעורר, הפעילו את השעון שיצלצל שוב, העירו אותו וודאו שהוא ער - וצאו מהחדר. אם הילד קם ומתארגן - חזקו ושבחו ואף להציע לו עזרה. אם הילד עדיין נשאר במיטתו - המתינו כ-10 דקות מחוץ לחדר, אל תבקשו, תתחננו או תצעקו. היכנסו לחדר רגועים (רצוי שני ההורים), הדליקו את האור או פתחו את התריסים ופנו לילד באופן ברור וקצר ואמרו בקול שקט, רגוע אך החלטי ונחוש: "השעה כבר X, אני מבקש/ת ממך לקום מיד ולהתחיל להתארגן ליציאה מהבית".

 

חשוב ביותר בשלב הזה לנהל את העימות הבלתי נמנע בקור רוח וללא איומים ,הרמת קול או כעס. יש להתעלם מהערות הילד, לא לוותר ולהמשיך לדרוש ממנו בתוקף לקום ולבצע את הפעולות הנדרשות. ניתן לסייע פיזית לילדים הקטנים לקום אבל לדרוש לבצע את הפעולות לבד.

 

באשר למתבגרים, הרי מילת המפתח היא נחישות ובשום אופן אין לאפשר להם להישאר במיטה או בבית ולא לצאת לבית הספר. אין ספק שסיטואציית העימות עם המתבגר שלנו בבוקר אינה נעימה כלל ודורשת מאיתנו כוחות נפש רבים, אך כאמור כל דקה במאבק זה חשובה ונעשית למענו.

 

במידה והילד לא קם באופן עצמאי בהתאם למצופה ממנו, או קם רק לאחר עימות עם ההורה, חשוב למנוע ממנו "צ'ופר" מסויים אחר הצהריים או בערב (משחק במחשב, צפייה בטלוויזיה וכו'). כמו כן יש להקדים בחצי שעה את שעת ההליכה לישון בערבו של כל יום בו נאלצתם להיאבק סביב ההשכמה. תגובות אלה יסייעו לילד להבין כי הוריו רציניים בניסיונם לחנכו לעצמאות וללקיחת אחריות.

 

9. הם קטנים, איך אפשר לצפות מהם להתארגן?

ילדים קטנים באמת לא זוכרים הכל ולא תמיד מסוגלים להתארגן כמו הגדולים. למרות הגיל אפשר לדרוש גם מהקטנים להתמודד עם משימות הבוקר. אתם יכולים להכין להם טבלת התארגנות עם ציורים קטנים שיזכירו מה יש לעשות. ניתן לעשות את זה על לוח מחיק שבו הם יסמנו מה עשו כבר (התלבשו, צחצחו שיניים, ארוחת בוקר וכו). חינוך נכון מתחיל בגיל צעיר וילדים גן בני 3 יכולים בהחלט להשתלב בשגרה ולא לחכות שישרתו אותם

ויכוחים וחינוך- לא בבוקר: הימנעו מוויכוחים מיותרים על דברים שאינם קשורים. הבוקר זה לא זמן להתעקש על תוכנית טלוויזיה בערב או על קריאת ספר בצהרים. כל מה שניתן לדחות לצהרים, לזמן החזרה הביתה, כמו שיחות על המבחן הקרוב, בעיות עם המורה או מסיבה קרובה, דחו. על כל אלה ניתן לשוחח או לכעוס גם מאוחר יותר. נעים יותר להתחיל את היום בצורה רגועה ולא בטעם של ריב.

בבוקר גם מומלץ להתמקד בהתארגנות וביציאה מהבית. דברים חדשים כמו התעקשות ללמד את הילד הכי מסורבל בבית לשרוך שרוכים או להתחיל דווקא עכשיו לגמול את בן השנתיים, שוב- כדאי לדחות. הבוקר הוא לא זמן להתעקש על שינוי בהרגלי אכילה ועל חינוך הילדים לתזונה אורגנית. לא שכל אלה לא חשובים אבל בשביל זה יש לנו את כל היום. הבוקר הוא זמן לשגרה מוכרת והרגלים מוכרים.

אל תצעקו: זה בהחלט אפשרי לא לצעוק ולא להתרגז, זו החלטה שאתם צריכים לקחת ולעמוד בה. ככל שתצעקו יותר הילדים ישמעו פחות, זה בדוק. גשו אליהם תמיד והסבירו בגובה העיניים מה אתם רוצים. אל תצעקו מחדר לחדר אלה הגיעו תמיד לחדר של הילד ודברו איתו בצורה מכבדת וברורה.

ארוחת בוקר: נשמע לכם מוזר להצליח לאכול ארוחת בוקר אמיתית בזמן לחוץ שכזה? כדאי לכם לקרוא מחקרים על השפעת ארוחת בוקר על יכולת הלמידה של ילדים. יציאה מהבית ללא ארוחה היא מתכון ליום מעייף יותר ועצבני גם לילדים שלכם במוסדות החינוך. נסו לקבוע גם לזה זמן ותתפלאו שזה יכול להצליח.

חזרה לשגרה נעימה ורגועה

 

 פרופ' עמוס רולידר ראש המחלקה למדעי ההתנהגות המכללה האקדמית כנרת וראש מרכז רולידר לייעוץ והכוונה הורית. אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה, יועצת להורים ויועצת אסטרטגית לשיווק הורי 




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
נסיך, על אחריותך לקום בבוקר
צילום: shutterstock
צילום: איתן שבתאי
פרופ' עמוס רולידר
צילום: איתן שבתאי
אפרת מונשרי גורן
מומלצים