שתף קטע נבחר

צילום: AP, MCT, AFP , רויטרס, סי די בנק

אסד: תקיפה אמריקנית בסוריה נידונה לכישלון

על רקע הלחץ הגובר עליו, רמז הנשיא הסורי כי הוא עלול להגיב נגד ישראל אם יותקף: "ארה"ב יכולה לפתוח במלחמה, אך לא יכולה לדעת לאן תתפשט". על הטבח הכימי אמר: "ההאשמות - שטויות. קודם מעמידים לדין, ואז בודקים"

המשחתות מתקרבות לכיוונו, בריטניה לוחצת על ארצות הברית לתקוף אותו בתוך ימים - אבל בשאר אסד ממשיך בשלו. בראיון ראשון לאחר המתקפה הכימית בפרברי דמשק טוען אסד כי ההאשמות על הטבח הן "שטויות" ורמז כי הוא עלול להגיב נגד ישראל אם יותקף על ידי האמריקנים. אסד, שהתראיין לעיתון הרוסי "איזבסטיה", הגיב גם על הצהרות מנהיגי המערב והודה למוסקבה ולנשיא הרוסי ולדימיר פוטין על הסיוע שהוא מקבל.

 

סוריה - כתבות נוספות ב-ynet:

מבחן אמריקני. סיסי טבח ואסד קיבל תיאבון

  

אסד בראיון לעיתון הרוסי "איזבסטיה" ()
אסד בראיון לעיתון הרוסי "איזבסטיה"

 

עסקים כרגיל. נשיא סוריה אסד בישיבת ממשלה בדמשק (צילום: EPA) (צילום: EPA)
עסקים כרגיל. נשיא סוריה אסד בישיבת ממשלה בדמשק(צילום: EPA)

 

לדברי אסד, "מתחילת המשבר ניסו ארה"ב, בריטניה וצרפת להתערב צבאית ולשכנע את רוסיה ואת סין לשנות את עמדתן במועצת הביטחון באו"ם, אבל זה לא הצליח. הם לא הצליחו לשכנע את העולם שזה חכם. הם יכולים לפתוח במלחמה, אבל לא יכולים לדעת כמה זמן היא תימשך ולאילו אזורים תתפשט. הם מבינים שאין להם שליטה על התכנון הזה. מה שקורה בסוריה זו לא מהפכה עממית אלא טרור. המנהיגים המערביים לא יכולים להגיד לעמים שלהם 'אנחנו נכנסים לסוריה כדי לתמוך בטרור'. אז כן, מעצמות יכולות לפתוח במלחמה, אך האם הן יכולות לנצח?".

 

"ארה"ב תיכשל כמו בוויטנאם"

עוד אמר אסד כי "תקיפה אמריקנית בסוריה נידונה לכישלון והזכיר מלחמות אחרות שבהן המעצמה הגדולה לא נחלה הצלחה יתרה: ""הכישלון ממתין לארה"ב כפי שהיה בכל המלחמות שבהן השתתפה, החל מווייטנאם ועד היום" 

 

הנשיא הסורי שוב טען כי ישראל מעורבת במלחמת האזרחים הסורית והביא "הוכחות" לטענתו למעורבותה. בראיון בדמשק לעיתונאים הרוסים אלכסנדר פוטפוב ויורי מצרסקי תהה אסד: "למה ישראל פותחת באש לעבר כוחותינו כאשר אנחנו גוברים על הטרוריסטים באזור הגבול? ולמה ישראל כמה פעמים בחודשים האחרונים תקפה את צבאנו?".

 

"קמרון לוחץ לתקיפה בסוריה תוך ימים"

 

"בישראל מאושפזים עשרות טרוריסטים"

לטענתו, הראיה העיקרית לשיתוף פעולה בין המורדים לישראל היא פינוי הפצועים לבתי החולים בארץ: "ישראל העידה בעצמה כמה פעמים שבבתי החולים שלה מאושפזים עשרות טרוריסטים.

אם הקבוצות הקיצוניות הללו כל כך שונאות את ישראל, ורק אזכור שמה מביא אותם להיסטריה, למה אותן קבוצות קיצונים שנלחמות עכשיו בסוריה ובמצרים מעולם לא לחמו נגד ישראל? הקבוצות האלו גויסו ונתמכו על ידי ארה"ב והמערב, סעודיה מימנה אותן מאז שנות ה-80. לכן הן גם לא יתקפו את ישראל".

 

בראיון כינה אסד את הטענות שצבאו השתמש בנשק כימי והרג יותר מאלף איש ביום רביעי האחרון כ"עלבון לשכל הישר". הוא המשיך ותקף: "זה שטויות - קודם מעמידים לדין, ורק אחר כך בודקים עדויות. וזה מגיע מהמדינה הכי חזקה - מארצות הברית. אז ביום רביעי הואשמנו, ויומיים אחר כך ממשלת ארצות הברית הודיעה על תחילת איסוף עדויות".


 

 (צילום: AP , MCT)
(צילום: AP , MCT)

 

אסד הסביר מדוע לשיטתו הדברים מופרכים: "מאשימים אותנו שהצבא השתמש בנשק כימי באזור שנמצא בשליטת החמושים. למעשה, אין קו מפריד ברור בין החמושים לצבא. ואיך הממשלה יכולה להשתמש בנשק כימי, או בכל נשק אחר של השמדה המונית, במקום שנמצאים הכוחות שלה? זה מנוגד לכל היגיון. לכן, האשמות כאלה הן פוליטיות, והסיבה להן היא שרשמנו שורה של ניצחונות מול המחבלים".

 

"טרוריסטים יורים רקטות עם גז מדמיע על חלב"

סוריה הסכימה בסופו של דבר לכניסת הפקחים לאזור שבו אירע הטבח הכימי, אבל במערב מסבירים כי זה "מעט מדי ומאוחר מדי". אסד מביט אחרת על הדברים: "בנוגע לחקירה של פשעי מלחמה בסוריה, אנחנו הראשונים שדרשו הגעה של צוות בינלאומי. בזמן שהטרוריסטים הללו יורים רקטות עם גז מדמיע לחלב, ביקשנו שמומחים זרים יגיעו אלינו. רוסיה הסכימה לעמדה הזו, ואנחנו רוצים שגם ארצות הברית, צרפת ובריטניה ישתכנעו שזה לא אנחנו, אלא אויבינו, שהשתמשו בנשק כימי".

 

נשיא סוריה סבור כי גם תוצאות חקירת האו"ם עלולות להיות מוטות: "בשבועות האחרונים אנחנו מנהלים משא ומתן עם האו"ם וסוף סוף הפקחים הגיעו אלינו. אבל אתם גם יודעים שאפשר לפרש את תוצאות החקירה באופן שייטיב עם מדינות ספציפיות. לכן, אנחנו מצפים שרוסיה תמנע מכך שהמסמכים יפורשו בצורה שתיטיב עם האינטרסים של ארצות הברית בפרט ומדינות המערב בכלל".

 

ראש הממשלה הבריטי דוחף לתקיפה בימים הקרובים. קמרון ואובמה (צילום: AFP, MCT, EPA) (צילום: AFP, MCT, EPA)
ראש הממשלה הבריטי דוחף לתקיפה בימים הקרובים. קמרון ואובמה(צילום: AFP, MCT, EPA)

  

למרות הלחץ הגובר, אסד עדיין נשמע אופטימי בראיון: "יש שינוי לטובה בעמדת העולם כלפינו. יש מדינות שהתנגדו לנו בהתחלה, אך החלו לסגת מעמדתן". הוא גם הודה לנשיא הרוסי פוטין: "אנחנו במערכת יחסים ארוכת שנים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהחלה עוד לפני המשבר בסוריה. מעת לעת אנו יוצרים איתם קשר. באופן טבעי, זה בלתי אפשרי לדון בטלפון בנושאים מורכבים כמו המשבר הסורי".

 

"הטילים הכימיים נוצרו באיראן"

מיד אחר כך הוא תקף בחריפות את ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שקורא כבר תקופה ארוכה להתערבות צבאית בדמשק: "יש גם מדינות שתומכות בטרוריסטים - קטאר וטורקיה. קטאר מממנת אותם, טורקיה מאמנת אותם. כיום סעודיה החליפה את קטאר כמממנת. חבל שמדינה כמו טורקיה נשלטת על ידי הכסף הסעודי. מדינה גדולה בעלת חשיבות אסטרטגית וחברה מתקדמת כמו טורקיה נשלטת על ידי מדינה מפרצית. האשמה היא לא בעם הטורקי, אלא בראש הממשלה".

 

בעוד אסד תוקף את המערב ונערך לתקיפה אפשרית נגד ארצו, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב דחק בעמיתו האמריקני ג'ון קרי לנהוג באיפוק. כך נמסר בהודעה של משרד החוץ של רוסיה.

משרד החוץ הרוסי הזהיר אתמול מפני הסלמה והבהיר כי זו תהיה "טעות טרגית" להיחפז להסיק מסקנות על שימוש בנשק כימי בסוריה.

 

במקביל, העיתון הסעודי "אל-ואטן" ציטט גורמים "יודעי דבר" שטענו כי הטילים ששוגרו בתקיפה הכימית בא-רווטה א-שרקייה בסוריה הם מתוצרת איראנית ויוצרו במיוחד מחוץ למפעלים הצבאיים של המשטר. לפי אותם גורמים, המעקב אחר המספרים הסידוריים של הטילים הוא בלתי אפשרי. לפי הדיווח, התקיפה הכימית נעשתה בתיאום עם איראן.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים