שתף קטע נבחר

צילום: AP, MCT, AFP , רויטרס, סי די בנק

תיק הראיות נגד אסד: הירי אותר בלוויין, יורטו שיחות, התסמינים - קצף מהפה ומהאף

צילומי לוויין ושיחות שיורטו מאשרים שמשטר אסד הוא שירה טילים וארטילריה אל השכונות שנפגעו ב-21 באוגוסט. דו"ח המודיעין האמריקני קובע שנהרגו 1,429 בני אדם. התסמינים תואמים לחשיפה המונית לגז עצבים

לפניכם תרגום מלא של דו"ח המודיעין האמריקני שפורסם אמש (יום ו'). לעיון במסמך באנגלית בפורמט pdf - לחצו כאן

 

ממשלת ארצות הברית מעריכה במידה רבה של ביטחון כי שהמממשלה הסורית ערכה מתקפה כימית בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט 2013. מעבר לזה, אנחנו מעריכים שהמשטר השתמש בגז עצבים באותה המתקפה. ההערכות הללו מבוססות על מידע מודיעיני אנושי, מודיעין אלקטרוני, ניתוח מידע גיאוגרפי שקלטו לוויינים מהחלל וניתוח ממצאים מהשטח - לרבות דיווחים רבים ממקורות גלויים.

 

חלקנו את ההערכות המסווגות שלנו עם הקונגרס האמריקני ועם בנות בריתנו מהקהילה הבינלאומית. כדי להגן על מקורותינו ועל שיטות הבדיקה שלנו, לא נוכל לפרסם בפומבי את כל המידע המודיעיני, אבל בדו"ח מופיע סיכום בלתי מסווג של ניתוח האירועים כפי שערכה קהילת המודיעין האמריקנית.

 

השימוש של ממשלת סוריה בנשק כימי ב-21 באוגוסט

מספר רב של מקורות עצמאיים מעיד שמתקפת נשק כימי התרחשה בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט. בנוסף למידע מודיעיני אמריקני ישנם דיווחים מגורמים רפואיים בינלאומיים וסוריים; סרטונים; עדויות של עדי ראיה; אלפי דיווחים ברשתות חברתיות מלפחות 12 אתרים שונים באזור דמשק; עדויות של עיתונאים ועדויות מארגונים לא ממשלתיים אמינים ביותר.

 

הערכה ראשונית של ממשלת ארה"ב קבעה כי 1,429 בני אדם נהרגו במתקפת הנשק הכימי כולל לפחות 426 ילדים, אולם הערכה זאת תעודכן, ללא ספק, ככל שנשיג עוד מידע.  

 

אנחנו מעריכים במידה גבוהה של ביטחון שממשלת סוריה ביצעה מתקפות בנשק כימי נגד גורמי אופוזיציה בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט.    

אנחנו מעריכים שהתרחיש לפיו האופוזיציה ביצעה את המתקפה ב-21 באוגוסט הוא לא סביר בעליל. המידע ששימש לגיבוש הערכה זאת כולל מידע מודיעיני שנוגע להיערכות המשטר למתקפה הזאת ולאופן ביצועה, מודיעין מגורמים רבים על המתקפה עצמה ועל תוצאותיה, התצפיות שלנו לאחר המתקפה, וההבדלים בין היכולות של המשטר לאלו של האופוזיציה. ההערכה שלנו היא העמדה הנחרצת ביותר שקהילת המודיעין האמריקנית יכולה לגבש מבלי לאשר את הדבר באופן ודאי. אנחנו נמשיך לחפש מידע נוסף כדי לגשר על פערים בהבנה שלנו של מה שאירע.

  

רקע

המשטר הסורי מחזיק במאגרים של אין ספור חומרים כימיים בהם גז חרדל, גז סארין, גז VX, וברשותו אלפי רקטות שיכולות לשמש לפיזור אמצעי הלוחמה הכימיים הללו.

  

נשיא סוריה בשאר אסד הוא מקבל ההחלטות בדרג הגבוה ביותר בכל הנוגע לתכנית הנשק הכימי וחברי התכנית נבדקים ביסודיות כדי להבטיח ביטחון ונאמנות. המרכז הסורי לחקר וללימודים מדעיים (SSRC) - שכפוף למשרד ההגנה הסורי - מנהל את תכנית הנשק הכימי הסורי.   

העדויות מהמתקפה הכימית בדמשק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
העדויות מהמתקפה הכימית בדמשק(צילום: רויטרס)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
  

אנחנו מעריכים במידה גבוהה של ביטחון שמהשטר הסורי השתמש בנשק כימי בקנה מידה מצומצם נגד האופוזיציה בכמה הזדמנויות בשנה האחרונה, לרבות בפרברי דמשק. הערכה זו מבוססת על גורמי מודיעין רבים כולל דיווחים של גורמים סורים רשמיים שתכננו וביצעו מתקפות בנשק כימי, וניתוחי מעבדה של דגימות פיזיולוגיות שנאספו מאזרחים והעידו על חשיפה לגז סארין. אנו מעריכים שהאופוזיציה לא השתמשה בנשק כימי.

  

למשטר הסורי יש את סוגי התחמושת שלפי הערכות שלנו שימשו לביצוע המתקפה ב-21 באוגוסט, ויש לו את היכולת לתקוף בו זמנית במספר רב של מקומות. לא ראינו שום אינדיקציה שהאופוזיציה ביצעה מתקפת טילים ומתקפה ארטילרית מתואמת ובקנה מידה רחב, כמו זו שאירעה ב-21 באוגוסט.   

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

אנו מעריכים שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי בשנה האחרונה בעיקר כדי להבטיח שידו תהיה על העליונה או לשבור קיפאון באזורים שבהם הוא נאבק להשתלט על שטח בעל חשיבות אסטרטגית ולהחזיק בו. מבחינה זו, אנו ממשיכים להתרשם שהמשטר הסורי רואה בנשק הכימי אחד מהכלים הרבים בארסנל שלו, שכולל כלי טיס וטילים בליסטיים, שבהם הוא משתמש נגד האופוזיציה ללא הבחנה.

  

המשטר הסורי פתח במאמצים לטהר את פרברי דמשק מכוחות האופוזיציה שהשתמשו באזור הזה כדי להוציא לפועל מתקפות נגד מטרות המשטר בתוך הבירה. המשטר נכשל בניסיונו לטהר עשרות שכונות בדמשק מגורמי אופוזיציה, כולל השכונות שהיו למטרות ב-21 באוגוסט, למרות שהשתמש כמעט בכל מערכות הנשק הקונבנציונלי שברשותו. אנו מעריכים שייתכן כי התסכול של המשטר מחוסר היכולת שלו להבטיח שליטה על חלקים נרחבים מדמשק תרם להחלטתו להשתמש בנשק כימי ב-21 אוגוסט.

  

ההכנות

יש לנו מודיעין שמוביל להערכה כי הצוות הסורי האחראי על הנשק הכימי - כולל עובדים שקשורים ל-SSRC - הכינו תחמושת לשיגור נשק כימי לפני המתקפה. בשלושת הימים שקדמו למתקפה אספנו מידע מודיעיני מסוכנים, אפיקים טכנולוגיים ומניתוחים גיאו כימיים שחשף פעילויות של המשטר, שלפי הערכות שלנו, היו קשורות להכנות למתקפת הנשק הכימי.

  

אנשי צוות הנשק הכימי פעלו באחד מפרברי דמשק מיום ראשון, 18 באוגוסט, עד בוקר יום רביעי, 21 באוגוסט, ליד אזור שמשמש את המשטר לייצור נשק כימי לרבות סארין. ב-21 באוגוסט גורמים של המשטר הסורי הכינו עצמם למתקפה כימית באזור דמשק, כולל שימוש במסכות אב"כ. מקורות המודיעין שלנו באזור דמשק לא איתרו כל אינדיקציה בימים שלפני המתקפה כי גורמי אופוזיציה מתכננים שימוש בנשק כימי.

    

המתקפה 

מקורות מודיעיניים רבים מעידים כי המשטר ירה טילים ואש ארטילרית לעבר פרברי דמשק לפנות בוקר ב-21 באוגוסט. צילומי לוויין מאשרים שמתקפות שבוצעו מאזורים שבשליטת המשטר כוונו לעבר שכונות שבהן, לפי הדיווחים, נפגעו אזרחים מנשק כימי. זה כולל איתור שיגורי טילים משטח שבשליטת המשטר לפנות בוקר, בערך 90 דקות לפני שברשתות החברתיות עלה הדיווח הראשון על שימוש בנשק כימי. היעדר פעילות אווירית או שיגורי טילים גם כן מוביל אותנו למסקנה כי המשטר הוא שירה טילים במתקפה הזו.  

 (צילום: AP , MCT)
(צילום: AP , MCT)
   

דיווחים מקומיים ברשתות החברתיות על מתקפה כימית בפרברי דמשק החלו ב-2:30 לפנות בוקר (זמן מקומי) ב-21 באוגוסט. בארבע השעות לאחר מכן עלו ברשתות החברתיות אלפי דיווחים על המתקפה הזו מלפחות 12 מקומות שונים באזור דמשק. עדויות רבות תיארו טילים מלאים בחומר כימי שפגעו באזורים בשליטת האופוזיציה.

  

שלושה בתי חולים באזור דמשק קלטו בערך 3,600 חולים שהפגינו תסמינים שתואמים לחשיפה לגז עצבים, תוך פחות משלוש שעות בבוקר 21 באוגוסט - כך לפי ארגונים הומניטריים בינלאומיים אמינים. התסמינים שעליהם דווח ואופי האירוע תאמו למאפיינים של חשיפה המונית לגז עצבים. קיבלנו גם דיווחים מגורמים רפואיים בינלאומיים וסוריים בשטח.

 

זיהינו 100 סרטונים שיוחסו למתקפה, רבים מהם מציגים מספר רב של גופות שעליהן סימנים פיזיים שתואמים, אך לא ייחודיים, לפגיעה של גז עצבים. התסמינים שעליהם דיווחו קורבנות כללו אובדן הכרה, קצף מהאף ומהפה, אישונים מצומצמים, קצב לב מואץ וקושי בנשימה. כמה מהסרטונים הראו מה שנראה כמספר רב של גופות ללא פגיעות חיצוניות, מה שתואם למוות כתוצאה מנשק כימי ואינו תואם למוות מירי נשק קל, מפיצוץ חומר נפץ או מירי פגזים. לפחות 12 מקומות מוצגים בסרטונים שפורסמו בציבור, ולגבי חלקם אושש זמן הצילום והמיקום שעליו דווח בסרטונים.

  

אנחנו מעריכים שאין לאופוזיציה הסורית את היכולות לזייף את כל הסרטונים האלה, התסמינים הפיזיים שאושרו על ידי גורמים רפואיים וארגונים לא ממשלתיים, ומידע נוסף שקשור למתקפה הכימית הזו.

  

יש לנו מאגר מידע, כולל ממתקפות סוריות קודמות, שמביא אותנו למסקנה שגורמי משטר ידעו וניהלו את המתקפה ב-21 באוגוסט. יירטנו שיחות שעירבו גורם בכיר שהיה מעורה בפרטי המתקפה, אשר אישרו שהנשק הכימי היה בשימוש המשטר ב-21 באוגוסט. הגורם היה מודאג מהאפשרות שפקחי האו"ם ישיגו ראיות. יש לנו מודיעין שאנשי צוות הנשק הכימי הסורי הונחו להפסיק את פעילותו בשעות אחר הצהריים של 21 באוגוסט. באותו הזמן המשטר העצים את הירי הארטילרי לעבר רבות מהשכונות שהותקפו בנשק כימי. ביממה שלאחר המתקפה איתרנו עדויות לירי טילים ואש ארטילרית בקצב שגבוה פי ארבעה מזה שנרשם בעשרת הימים קודם לכן. אנחנו ממשיכים לקבל עדויות שההפגזה נגד השכונות נמשכה עד בוקר 26 באוגוסט.

 

לסיכום, ישנו מידע נרחב שמצביע על אחריות ממשלת סוריה למתקפת הנשק הכימי שהתרחשה ב-21 באוגוסט. כפי שצוין, יש מידע מודיעיני נוסף שנותר מסווג בשל המקורות ושיטות הפעולה להשגתו, והוא הועבר לקונגרס ולשותפים המודיעיניים שלנו.

 

השתתפו בתרגום הדו"ח: גיל נוה ונעם גיל

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נפגעי הנשק הכימי
צילום: רויטרס
מומלצים