שתף קטע נבחר

הלוויין "עמוס 4" שוגר לחלל מקזחסטן

לוויין התקשורת הישראלי, פרי פיתוח של התעשייה האווירית, אמור לספק אפשרות להרחיב את הכיסוי ברוסיה ובדרום מזרח אסיה

לוויין התקשורת "עמוס 4" שוגר אמש (שבת) בשעה 23:00 מאתר השיגור בייקונור שבקזחסטן. השיגור הועבר בשידור החי.

מערכת עמוס 4 מורכבת מלוויין תקשורת וממערך קרקעי תומך. זהו לוויין התקשורת הגדול והמתקדם ביותר שפותח ויוצר בישראל. הוא שוקל 4.2 טון, יש לו 24 משיבים ו-10 אנטנות. הוא נבנה על ידי התעשייה האווירית עבור חברת חלל תקשורת - SPACECOM. חוזה הלוויין נחתם ביולי 2007 בין חברת חלל תקשורת לתע"א. הלוויין יאפשר לחברת חלל להרחיב את שירותיה לכל אזורי אסיה. הוא ישמש למתן שירותי טלוויזיה, אינטרנט ו-VSAT באירופה, באפריקה, באסיה ובמזרח התיכון.

 

מי שראה מקרוב את השיגור המוצלח הוא מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס שהגיע לאתר, יחד עם הצוותים שלו. האתר, המשתרע על שטח השווה בגודלו לזה של מדינת הולנד, נמצא על אדמת קזחסטן אך שייך בהחכרה לסוכנות החלל הרוסית, ששלחה 400 מנציגיה כדי לעמול על שיגורו של הלוויין הישראלי.

 

"הם הרגיעו אותנו בהתחלה והודיתי להם באופן אישי בסיום השיגור", סיפר וייס ל-ynet, "אחרי שני ניסיונות כושלים לשגר טילים רוסים לחלל בחודשים האחרונים, כססנו ציפורניים. זה היה אירוע דרמטי וטראומטי". במהלך מעופו ביממה הקרובה יטוס עמוס 4 מעל דרום אפריקה ומזרח אסיה, יפתח פאנלים סולאריים כדי לקלוט אנרגיה חשמלית מאור השמש, ובתום מסע של 18 ימים יגיע לגובה של 36 אלף קילומטרים מכדור הארץ. אורח החיים של לווייני תקשורת מהסוג ששוגר נע בין 12 ל-15 שנים. "אנו ממשיכים בהאצת הפיתוח של הלוויין הבא שלנו, עמוס 6, שישוגר ב-2015".

 

עמוס 4 הוא פרי פיתוח של התעשייה האווירית ומצטרף לעמוס 3 ו-2 שכבר שוגרו ומספקים כיסוי למזרח התיכון, מזרח ומרכז אירופה וכן לאפריקה. שיגורו לחלל אמור לאפשר לחברת חלל תקשורת המעניקה שירותי תקשורת לווייניים להתפתח לכיוון שווקים חדשים והגדלת טווח התקשורת עד למדינות דרום-מזרח אסיה ובכללן רוסיה. כך דווח בשבוע שעבר ב"כלכליסט".

 (צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע"מ) (צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע
(צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע"מ)

 (צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע"מ) (צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע
(צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע"מ)
 

עוד דווח כי תהליך השיגור מורכב משלושה שלבים, כאשר סיום השלב השלישי, צפוי כשבע שעות לאחר התחלת התהליך. לאחר השלמת השיגור ימשיך הלוויין במסע שיארך כעשרה ימים נוספים ויתמקם בנקודה בשמיים בה יפעל במשך מספר חודשים, בהם יבדקו תקינות מערכותיו השונות. לאחר השלמת הבדיקות יעבור הלוויין לנקודת שמיים נוספת, בה ימשיך בפעילותו המסחרית.

 

הלוויין יתמקם בגובה של 36 אלף קילומטר ומשך חייו הוא כ-15 שנה, במהלכן יספק שירותים למדינת ישראל, וכן לצורכי שידור טלוויזיה ואינטרנט בפס רחב. לווייני עמוס שייכים לחברת חלל תקשורת שבשליטת שאול ויוסף אלוביץ', העוסקת בשיווק שירותי תקשורת.

 

שר המדע הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי התייחס לשיגור ואמר כי "בעידן הדיגיטלי והלווייני, החלל והסייבר הם נושאים קריטיים לביטחון ישראל. סוכנות החלל הישראלית מרחיבה פעילותה בצורה משמעותית, ושיגור הלוויין הוא עוד ציון דרך במסלול שהציבה מדינת ישראל - כניסה לרשימת חמש המדינות המובילות בתחום החלל". משרד המדע קבע באחרונה את שנת 2013 כשנת החלל.


פורסם לראשונה 31/08/2013 22:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
שוגר. הלוויין עמוס
צילום: AFP
הלוויין על כן השיגור
צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע"מ
יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית
צילום: באדיבות התעשייה האווירית לישראל בע"מ
מומלצים