שתף קטע נבחר

עיתוני אסד חוגגים: נסיגה היסטורית לארה"ב

שופרו של המשטר הסורי מסמן "תבוסה מוחלטת" לאובמה. עיתונאי החצר של אסד בלבנון: "אובמה יכול לתרץ עד מחר, זו אחת מתבוסות המאה של האמריקנים מול ציר רוסיה-איראן-חיזבאללה". בעיתוני ערב ביקורת: "חוץ מלתת לאסד את רשימת יעדי התקיפה והמועדים - אובמה עשה הכול"

העיתון הסורי "א-ת'וורה", שופר משטרו של בשאר אסד, מכתיר היום (א') את החלטתו של ברק אובמה שלא לצאת למתקפה צבאית נגד המשטר בסוריה לפני שיקבל לכך אישור מהקונגרס "תחילתה של נסיגה היסטורית אמריקנית". במאמר מערכת בעמוד הראשי של העיתון נכתב כי חוסר הרצון של אובמה לבצע תקיפות בסוריה נובע מ"תחושת התבוסה המוחלטת שלו ומהיעלמות בני בריתו". הכוונה היא כנראה בין השאר להחלטת הפרלמנט הבריטי שלא להצטרף לפעולה צבאית בסוריה.

 

התקיפה שנדחתה - הכותרות האחרונות:

 

במאמר ב"א-ת'וורה" נכתב גם כי נשיא ארה"ב מודאג מהאפשרות שהתערבות מוגבלת בסוריה תהפוך למלחמה פתוחה, וכי הדבר גרם לו לבקש את אישור הקונגרס. הכותבים בא-ת'וורה משקפים את עמדותיו של משטר אסד.

 

הכותרת בעיתון הסורי הממסדי "אל-ווטן": "סוריה מוכנה... אובמה נסוג"

גם עיתון סורי ממסדי אחר לעג הבוקר לאובמה. "סוריה מוכנה, אובמה נסוג", מכריזה הכותרת ב"אל-ווטן", שמנסה לצייר תמונה שלפיה כוחות

אסד כבר היו ערוכים להילחם באמריקנים. בשער העיתון הודגשו דבריו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נגד ארה"ב אתמול, שבהם טען כי ארה"ב אינה יכולה לתקוף בסוריה בלי להציג ראיות למועצת הביטחון של האו"ם וקרא לאובמה כחתן פרס נובל להימנע מהרג וממלחמה.

 

"בזמן שבו אובמה החל לחזור בו מהכוונה לתקוף את סוריה בדיוק כפי שעשה ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, והבהיר כי הוא רוצה מנדט מהקונגרס האמריקני, אמר גורם ביטחוני סורי לסוכנות הידיעות הצרפתית כי סוריה השלימה את כל הכנותיה וכי היא מוכנה להגן על עצמה מפני כל תוקפנות", נכתב בפתח הידיעה הראשית של "אל-ווטן".

 

"תוכנית התקיפה" של אובמה - "מתישהו". קריקטורה בעיתון קטארי

 

אובמה נאם אתמול אחרי שעות שבהן נראה היה שהמתקפה האמריקנית עומדת לצאת לדרך בכל רגע, בעקבות עזיבת פקחי האו"ם את סוריה. אלא שאז במקום להכריז כפי שציפו כולם על פעולה בשעות או בימים הקרובים הוא הודיע כי אף שלטעמו ארה"ב אינה יכולה לשתוק על השימוש של אסד בנשק כימי ועליה להגיב, הוא מעוניין ראשית לקבל את אישור הקונגרס לכך. כעת צריך הקונגרס האמריקני להתכנס בתום חופשת הקיץ, דבר שיקרה כנראה רק בעוד שמונה ימים, להתווכח בנושא ולהצביע. בסנאט נהנה אובמה מרוב דמוקרטי, אולם בבית הנבחרים יש רוב רפובליקני שרק מחפש הזדמנות להביך את אובמה, ועלול להכשיל את תוכניתו.

 

חופשת הקיץ של אסד

גם עיתונאי החצר של המשטר הסורי בלבנון הצטרפו הבוקר לחגיגה. אחד מהם, סאמי כליב העובד בערוץ אל-מיאדין הלבנוני שמזוהה עם חיזבאללה, כתב מאמר בעיתון לבנוני תחת הכותרת: "הנסיגה של אובמה בסוריה... תבוסתו של הציר?". במאמר הוא כותב כי "אובמה יכול לומר כל דבר על הנסיגה הזמנית שלו מהתוקפנות בסוריה. הוא יכול לתת סיבות רבות כמו למשל שהוא רוצה להתייעץ עם הקונגרס אף שהחוקה שלו אינה מחייבת אותו לעשות זאת. אבל מה שבטוח הוא שאותה נסיגה מתארכת בפני עצמה את אחת מתבוסות המאה של הציר האטלנטי ובני בריתו, העומד מול הציר של סין, רוסיה, איראן וחיזבאללה".

 

כליב כתב כי הסורים ומי שמזדהים עמם בעולם הערבי יכלו לישון בנחת אתמול בלילה, ולעומת זאת אין ספק כי אובמה מרגיש גוש גדול בגרון ובני

בריתו חשים אכזבה. "אין ספק שפוטין שתה הלילה כוסית לכבוד ניצחון אסטרטגי כביר על מי שאמר לפני שנתיים שאסד צריך ללכת".

 

בעיתונים ערביים אחרים המזוהים עם קו ביקורתי כלפי משטר אסד ניכר חוסר שביעות הרצון מהחלטת אובמה שלא להחליט בעצמו. הפובליציסט הסעודי משארי א-ד'יאדי, שארצו היא ממובילי הקו התקיף נגד אסד, פרסם הבוקר בעיתון "א-שרק אל-אווסט" מאמר נוקב תחת הביקורת "נגד או בעד התקיפה האמריקנית". לדברי א-ד'יאדי, על רקע גרירת ההחלטה על תקיפה בסוריה והניסיונות של אובמה להרגיע שוב ושוב שהאמריקנים אינם מעוניינים להפיל את משטר אסד, כל שנותר לנשיא ארה"ב הוא להודיע לאסד על היעדים שאותם הוא מתכוון לתקוף כדי שיספיק לפנות אותם, ולעדכן את הנשיא הסורי על אורך התקיפה כדי שאסד, אחיו מאהר ושאר בכירי המשטר ייצאו לחופשת קיץ עד שתסתיים התקיפה.

 

המאמר ב"א-שרק אל-אווסט". "רק תודיע לאסד כדי שיידע מתי לצאת לחופש"

 

"אובמה נכנס למים שהוא שונא להיכנס אליהם", כתב הפובליציסט הסעודי בעיתון הנפוץ, "הוא ניסה להפריך את הידיעה שהעבירו לו אנשיו

ולפיה כוחות אסד השתמשו באופן ודאי בנשק הכימי האסור. ידיעה שלפיה כוחות אסד רמסו את הקו האדום של אובמה ולו לא נותר אלא להוכיח שארצות הברית עומדת בהבטחתה".

 

בעיתון הקטארי "א-שרק" פרסמו קריקטורה שבה נראה אובמה מצביע על עורפו של אסד ואומר: "ייתכן שתהיה תקיפה... עוד יום... עוד שבוע... עוד חודש... אבל היא תהיה פה, על העורף שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קריקטורה קטארית. אובמה מתכוון לתקוף "מתישהו"
מומלצים