שתף קטע נבחר

פולקסווגן גולף GTI - פשרה מוטורית, אבל מצוינת

אין אפילו חובב הגה אחד שלא יהיה מסוגל לדקלם את תקציר שבחי מכוניות GTI, גם אם ידרשו ממנו לעשות זאת מתוך שינה. שחר הזלקורן מסביר בדיוק למה

באחת מפסיקותיו המקוריות, העלה שופט התעבורה הירושלמי אברהם טננבוים שאלה מעניינת - "מדוע לאפשר יבוא מכוניות שיכולות להגיע למהירויות גבוהות, שאין כל כביש שאפשר לנסוע בהן? רק כדי לארוב לנהגיהן? או להשקיע הון עתק במצלמות משוכללות שיתעדו מהירות זו?".

אתם חייבים להודות שיש לא מעט הגיון בדברי השופט. קחו למשל את פולקסווגן גולף GTI החדשה. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות, ומגיעה למהירות מרבית של 246 קמ"ש. אז למה להתיר למכונית שכזו בכלל לעלות על הכביש הישראלי, אם בתוך כשבע שניות היא הופכת את הנהג שלה לעבריין נמלט?

 

יתכן שהתשובה לשאלה של השופט טננבוים היא בכלל תעסוקתית. נהג אחד של GTI (אחת) יפרנס שני שוטרי תנועה (הם עובדים בזוגות), תובע משטרתי, סנגור, כתבנית בית משפט, חוקר ברשות לבטיחות שיגלה שמהירות היא דבר רע, פקיד במרכז לגביית קנסות, ולפחות חמישה נהגי אוטובוס שיסיעו את נהג ה-GTI לאחר שרישיונו יישלל.

 

מכל זה עולה שמדינת ישראל בעצם מעודדת תעסוקה בכך שהיא מתירה יבוא של מכוניות היכולות להגיע למהירויות גבוהות. ומה נשאר לנהג ה-GTI? כשרישיונו יחזור אליו, הוא יוכל להמשיך לנהוג ב-GTI. וזו נחמה לא קטנה בכלל.

סיפור בראשי תיבות

ומה עושה את ה-GTI החדשה למכונית מוצלחת? נראה כי רק אנשים מבוגרים (או בוגרים) ידעו להעריך את הסיבה במלואה - ה-GTI מרשימה בגלל שהיא פשרה מצוינת. היא לא המכונית הכי ספורטיבית, הכי מהנה או הכי מהירה. היא גם לא הכי נוחה או הכי מפוארת.

 

אבל כמו כמה מקודמותיה (ובניגוד לדור הרביעי הנורא), ה-GTI מציעה משהו לכולם. היא מהירה ומהנה, וגם שימושית ומרווחת מספיק כדי לשמש מכונית משפחתית לכל עניין ודבר. הילדים לא יתלוננו בדרך לבית הספר, ולנהג לא יהיו תלונות בנסיעה חזרה מבית הספר (גם אם היא עוברת בכביש מפותל מאוד). וזה שילוב שמעט מאוד מכוניות יודעות להציע.

 

מאחורי הפשרה הזו עומדים הרבה מאוד ראשי תיבות. למשל, TSI ו-DSG ו-XDS "פלוס" ו-DCC ו-ESC "ספורט". מה בליל האותיות הזה אומר? מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטרים (220 כ"ס), תיבת הילוכים רובוטית וכפולת-מצמדים, נעילת דיפרנציאל אלקטרונית, מתלים מתכווננים ובקרת יציבות עם מצב ספורט (לטובת משובות הנהג).

ועם כל האלקטרוניקה הזו (ולמרות שלפשרות יצא שם רע), ה-GTI היא מכונית מאוד יעילה. גם בצבירת מהירות, גם בשמירה על מהירות בפניות, וגם בבלימה (במהירות). ואת היעילות הזו אפשר לשפר עם חבילת "ביצועים", שמוסיפה קצת כוח (10 כ"ס), ובעיקר מציידת את ה-GTI בנעילת דיפרנציאל שונה (ומצוינת).

 

אלא שכדאי להוסיף לכל השבחים האלה אזהרה. מי שממלמל מדי ערב (לעצמו) סיפורי גבורה על ה-GTI המקורית מ-1976, צפוי להתאכזב. למכונית החדשה אין את החדות והרגישות של אותה GTI מיתולוגית. מצד אחר, ה-GTI המקורית לא תצליח היום לעמוד בקצב של מכונית סופר-מיני ממוצעת, כך שלקידמה יש (בכל זאת) כמה יתרונות.

 

מי רוצה פשרה?

יבואנית פולקסווגן, חברת צ'מפיון מוטורס, החלה בשיווק ה-GTI החדשה בסוף השבוע האחרון. היא תוצע רק עם תיבת ההילוכים הרובוטית (וזה בסדר) וללא חבילת הביצועים (וזה חבל, בגלל נעילת הדיפרנציאל). ומה המחיר? החל ב-222 אלף שקלים לגרסת שלוש דלתות, או 227 אלף לגרסת חמש דלתות.

 

ולמי מתאימה ה-GTI? כמו קודמתה (לא המיתולוגית, אלא זו שממש קדמה לה) הגולף הספורטיבית תתאים בעיקר למי שצריך מכונית משפחתית שימושית ונעימה, אבל רוצה מדי פעם לנסוע לכביש הרים מרוחק ולנהוג מהר. או בקיצור, מישהו שהגיע לשלב בחייו שבו הוא מבין את חשיבות החיפוש אחר פשרה מצוינת.

 

הכתב היה אורח חברת פולקסווגן


פורסם לראשונה 04/09/2013 10:29

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תא נוסעים מרווח ונעים
הריפוד המשובץ חוזר, שוב
בארץ תוצע רק תיבה כפולת מצמדים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים