שתף קטע נבחר

אובמה ברוסיה, פוטין שלח עוד ספינות לסוריה

שלוש ספינות קרב רוסיות חצו את מצר בוספורוס שבטורקיה בדרכן לים התיכון, כנראה לקראת פינוי אפשרי של אזרחים רוסים מסוריה. במקביל, הנשיא ולדימיר פוטין קיבל את פני מנהיגי העולם בפתח ועידת ה-G20 ולחץ גם את ידו של אובמה. ראש הממשלה הבריטי: יש הוכחות לשימוש בגז סארין בדמשק

בעוד מנהיגי העולם מתכנסים בסנט פטרבורג, רוסיה ממשיכה לקרב כוחות ימיים לסוריה. שלוש משחתות רוסיות חצו אתמול (יום ה') את מצר בוספורוס בטורקיה בדרכן למזרח הים התיכון. במקביל, מסר ראש סגל הקרמלין, סרגיי איבנוב, כי רוסיה מתגברת את הנוכחות הימית שלה באזור המזרח התיכון בעיקר לקראת האפשרות שתיאלץ לפנות את אזרחיה מהמדינה.

 

סוכנות הידיעות הצרפתית מסרה כי ספינת המודיעין SSV-201 שמכונה "פריאזובייה" חצתה את המצר בליווי שני כלי שיט נוספים, "מינסק" ו"נובוצ'רקסק". ספינת המודיעין החלה ביום ראשון את מסעה לאזור ויצאה מהנמל בסבוסטופול שבאוקראינה. רוסיה, יש לציין, מקפידה להשאיר באזור ארבע ספינות קרב בכל רגע נתון. יש לה גם בסיס ימי ליד עיר הנמל הסורית טרטוס.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

אמש הודיע הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית אף ביטל את נסיעתו המתוכננת לקליפורניה בשבוע הבא כדי "להמשיך לעבוד על הצעת ההחלטה בפני הקונגרס בעניין התקיפה בסוריה".

 

מוקדם יותר אתמול התייחס דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין לאפשרות של פעולה צבאית בסוריה והבהיר כי עמדת ארצו היא שעל ארצות הברית להמתין לדיווח מטעם פקחי האו"ם שבדקו את השימוש בנשק כימי בסוריה. הדובר דמיטרי פסקוב הצהיר בתדריך בשולי ועידת ה-G20 כי הראיות שהציגה וושינגטון שקושרות את משטר אסד לתקיפה "היו רחוקות מלהיות משכנעות" . לדבריו, מועצת הביטחון של האו"ם היא הגוף היחיד שיכול להתיר שימוש בכוח.

 

לעומת זאת, שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, תקפה את רוסיה והצהירה במסיבת עיתונאים כי רוסיה "מחזיקה את מועצת הביטחון כבת ערובה" בכל הנוגע לסוריה וכי אין כל סיבה לאופטימיות בעניין. היא הוסיפה כי האמריקנים עדכנו כמה מדינות בפרטים מתוך המודיעין שנאסף על התקיפה הכימית ב-21 באוגוסט בסוריה.

 

זמן קצר לאחר ההודעות הללו, פרסמה רשת BBC ריאיון עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שבו מסר המנהיג הבריטי כי מדענים בריטיים מצאו הוכחות לשימוש בנשק כימי באזורים שהותקפו ב-21 באוגוסט. דובר מלשכתו של קמרון הסביר כי המדענים בלונדון בחנו דגימות אדמה ובגדים שנאספו מאדם שנפגע ב-21 באוגוסט ליד דמשק, וכי הבדיקות מוכיחות שבאזור נעשה שימוש בגז סארין. רשת CNN דיווחה כי לפי ההודעה, הדגימות שנבדקו במעבדה בבריטניה, הועברו לידי האו"ם. 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אתמול אחר הצהריים קיבל פוטין את פניו של הנשיא ברק אובמה שהגיע למושב הפתיחה בארמון קונסטנטין. חילופי הדברים בין השניים ארכו כ-15 שניות בלבד, והם לחצו ידיים וחייכו למצלמות שקיוו לתעד כל עדות למתיחות. אובמה ניצל את ההזדמנות להודות למארחו, הניד בראשו לכיוון הארמון ואמר "יפהפה". קבלת הפנים הזו הייתה המפגש בארבע עיניים היחיד שמתוכנן בין שני המנהיגים.

 

המארח, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ביקש מעמיתיו בפתח הוועידה לשמור את ההערות שלהם בנושא הסורי לארוחת הערב. במקביל, דיווח העיתון "דיילי מייל" כי נוכח המתיחות בין פוטין לבין אובמה, מארגני הכינוס שינו את סידורי הישיבה כדי ששני המנהיגים לא יישבו זה לצד זה.

 

שלשום הצהיר פוטין בהקשר סוריה כי לקונגרס האמריקני אין זכות לאשר פעולה צבאית נגדה.

"כל מהלך שאינו מגובה בהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם הנו תוקפנות, מלבד הגנה עצמית", הוא אמר בפגישה עם המועצה לענייני זכויות אדם בקרמלין. "מה שהקונגרס והסנאט האמריקני עושים עכשיו זה לאשר תוקפנות. לא קביל, בעיקרון".

 

קודם לכן, בראיון לסוכנות הידיעות AP ולערוץ טלוויזיה רוסי הזהיר פוטין את המערב מנקיטת פעולה חד-צדדית נגד משטר אסד, אך ציין כי "אינו שולל" תמיכה בהחלטה לתקיפה צבאית שתתקבל במועצת הביטחון של האו"ם, אם יוכח שדמשק השתמשה בגז רעיל נגד בני עמה. "אם יש מידע על שימוש בנשק כימי, יש להציגו למועצת הביטחון", אמר פוטין.


פורסם לראשונה 05/09/2013 20:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
אובמה ופוטין לוחצים ידיים, אחר הצהריים
צילום: EPA
מומלצים