שתף קטע נבחר

בלי בושה. לקחת אחריות על איכות החיים

מעל 700,000 איש ואישה בישראל חווים ירידה בשמיעה המשפיעה ופוגעת באיכות החיים שלהם ושל קרוביהם. לקראת אירוע ההתרמה השנתי של ארגון "בקול" שיתקיים מחר (ב'), מנכל"ית הארגון קוראת להפסיק להתבייש

כל אחד מאיתנו מכיר מצבים שונים בחיי היום-יום, בהם אנו מתקשים לשמוע. אצל אחדים מאיתנו הדבר מתבטא בבית, כשלא שומעים את פעמון הדלת, מתקשים לנהל שיחה רציפה בטלפון או להאזין לטלוויזיה ולרדיו. אצל אחרים, הקושי הוא דווקא בעבודה, כשמתקשים להבין את הדברים הנאמרים בזמן ישיבה, או באוניברסיטה כשלא מצליחים לעקוב אחרי דברי המרצה, וכשמפסיקים ליהנות מהליכה לתיאטרון ולמופעי מוזיקה מאחר ולא מצליחים להבין ולעקוב אחר הנאמר על הבמה.

נשמע לכם מוכר? אתם לא לבד.

 

כ- 10% אחוז מהאוכלוסייה סובלים מירידה שמיעה. בישראל מעל 700,000 איש ואישה חווים ירידה בשמיעה המשפיעה ופוגעת באיכות חייהם ובאיכות חייהם של קרוביהם. כל אדם שלישי מעל גיל 65 הוא אדם כבד שמיעה, בגילאי העבודה כל אדם שישי הוא אדם כבד שמיעה. מדהים לגלות שרק 20% מהאנשים כבדי שמיעה משתמשים במכשירי שמיעה.

 

מדוע?

אנשים כבדי שמיעה רבים מכחישים את הבעיה, אחרים מתביישים בה, והחברה השומעת מגלה חוסר סבלנות וסובלנות. הציבור חסר בידע אודות הירידה בשמיעה והשלכותיה, כמו גם לפתרונות האפשריים.

 

כבדי שמיעה רבים סובלים בחייהם הפרטיים, במקום העבודה, במפגשים חברתיים-משפחתיים ובמקומות ציבוריים מקשיי תקשורת ואינם מודעים כלל למגוון האפשרויות הרחב לשיקום.

 

הטכנולוגיה המסייעת, שעברה שינוי דרמטי בשנים האחרונות מספקת פתרונות נרחבים ומתקדמים בחיי היום-יום. אנשים כבדי שמיעה הם חלק מהאוכלוסייה בעלת מוגבלות שאינה נראית לעין. וככזאת, קשה לתפוס את מהות הקושי המשפיע על מידת יכולתם להשתלב בחברה.

 

רוב האנשים עם לקות בשמיעה חווים פגיעה באיכות החיים ואינם מודעים לכך שאפשר לעשות עם הירידה בשמיעה רבות ולשנות את איכות החיים. רוב האנשים אינם מנצלים את כל האמצעים הקיימים היום אשר יכולים לסייע להם להשתלב וחסרי מידע וכלים להתמודדות עם הירידה בשמיעה. כתוצאה מכך אנו עדים לכך שאחוז גבוה יחסית מהאנשים לקויי שמיעה חשים בידוד חברתי (גם במסגרת המשפחתית הגרעינית והמורחבת) המשפיע על איכות חייהם ואיכות חייהם של קרוביהם.

 

בימינו, הזכות והצורך לצרוך תרבות, תיאטרון מוסיקה, תעסוקה הולמת כישורים הם בסיסיים ואינם מותרות. ניתן להיעזר היום בטכנולוגיות מתקדמות ולהשיג איכות החיים באופן שוויוני ככל הניתן.

 

יחד עם זאת, תפיסתנו את המושג איכות חיים היא לגמרי סובייקטית, ישנה אחריות הדדית של האדם כבד השמיעה לשינוי איכות חייו ובמקביל של החברה על מרכיביה להיות קשובה לצרכים, לקדם חקיקה ונגישות מתאימה, לשנות עמדות ולנפץ דעות קדומות שהגיע זמנן להיעלם מעולמנו, כדי שהאדם יוכל להשתלב באופן שיוויוני ומכובד בכל תחום שיחפוץ לפי נטיית ליבו. ניתן לגרום לשינוי חברתי אמיתי בקרב אוכלוסייה נרחבת בישראל הצמאה לכך.

 

  • הכותבת ורדית דנציגר- היא מנכ"לית ארגון "בקול".
  • ב-30.9 תקיים עמותת "בקול" הפועלת למען לקויי השמיעה, את אירוע ההתרמה השנתי שלה. המופע "יציאה" של שלום חנוך ומשה לוי יתקיים ברדינג 3 בנמל תל-אביב ויונגש במלואו לכבדי שמיעה באמצעות תמלול על מסכים ומערכת שמע. כל ההכנסות מהמופע קודש לפעילות העמותה לרווחתם של האנשים כבדי השמיעה בישראל. לפרטים info@bekol.org .   

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קנטור קובי
הקהל באירוע "שירת האדם" בעבר
צילום: קנטור קובי
צילום: לימור אדרי
שלום חנוך - יופיע באירוע ההתרמה
צילום: לימור אדרי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים