שתף קטע נבחר

צילום: AP, MCT, AFP , רויטרס, סי די בנק

"אריה יקר", "פרעה אכזר": בשאר אסד בן 48

11 בספטמבר הוא יום הולדתו של הרודן, ודפי הפייסבוק של האופוזיציה ציינו את התאריך בשלל גידופים ונאצות: "שזה יהיה יום ההולדת האחרון שלו". מנגד, ברכה שקיבל מתומכיו זכתה לאלפי לייקים. מלחמה ברשת הסורית

במקביל לתחושת ההקלה מהתרחקות המתקפה האמריקנית על סוריה, ועל רקע הדיון סביב יוזמת הפשרה הרוסית, מציין היום (ד') הרודן בשאר אסד אירוע משמח נוסף - יום הולדתו ה-48. וכמו מדינתו המשוסעת במלחמת אזרחים, גם המרחב הווירטואלי של סוריה מתחלק לתומכיו ולמתנגדיו של הנשיא. אלפי אזרחים סורים ממטירים עליו איחולים לבביים, ואילו המזוהים עם האופוזיציה מנצלים את ההזדמנות "לברך" אותו בדרכים אחרות.

 

תקיפה על תנאי בסוריה - כתבות נוספות:

 

באחד מדפי הפייסבוק המרכזיים שמזוהים עם האופוזיציה מאז תחילת ההתקוממות נכתב היום: "ביום הזה נולד 'נירון קיסר' של סוריה", השוו אותו שם לקיסר הרומי האכזרי מהמאה הראשונה לספירה. "בשאר בן אניסה וחאפז, שאללה יקלל אותם. הוא נולד כדי להרוס את סוריה ולרצוח אלפי ילדים וחפים מפשע. אנחנו אומרים לו במאורע העלוב הזה: שכל שנה יוטלו עליך מיליון קללות, עלייך ועל הוריך, ושתדע שהמהפכה שלנו תנצח במוקדם או במאוחר ואתה לא תימלט מעונש".  

 

לצד הכיתוב צורפה קריקטורה שבה מאוירים עוזריו של אסד מאחלים לו מזל טוב. הוא עצמו יושב על כיסא עם סכין מאיימת לחתוך עוגת יום הולדת שממנה ניגר דם, ומהנרות מיתמר עשן, משל על מצבה של סוריה כיום.

 

חותך את העוגה ()
חותך את העוגה

 

בדף פייסבוק של האופוזיציה בעיר חמה נכתב: "ביום הזה חל יום הולדתו של הרודן של סוריה, בשאר אסד. שאלוהים יגרום לזה שהמאורע יהיה יום ההולדת האחרון בחיים שלו, ושאלוהים יהפוך את סופו לגרוע מזה של פרעה, גרוע מזה של קדאפי וגרוע מזה של הרודנים הכי אכזריים בתולדות ההיסטוריה".

 

אבל סוריה היא לא המדינה היחידה בעולם הערבי שבה התייחסו ליום ההולדת המתקרב. כבר באוגוסט פורסמה בעיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" כתבה עוקצנית לקראת האירוע, אלא שכיום היא לא בהכרח רלוונטית. הכותרת הייתה "יום ההולדת הבא של אסד... לא שמח", ובכתבה נכתב: "בפעם הראשונה מגיע אסד אל 11 בספטמבר מבלי שהוא מכבה את הנרות, כיוון שמתנה שלא באה בחשבון נמצאת בדרך אליו מהאמריקנים. ועם המתנה יצלצלו אוזניו בגלל הרעש שיבוא על גב הטילים והפצצות מהאוויר והים במקום זיקוקי השמחה".

 

מסתערים כדי לברך את הנשיא

אבל כיאה לרודן, מלאים כלי התקשורת והרשתות החברתיות בסוריה גם באיחולי ברכה וחנופה לאסד. כמו כן, סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציטטה אזרחים שטענו שהם מתכוונים להשתתף בתהלוכת חגיגה המונית לציון יום ההולדת, מקריית הספורט בשכונת אל-מזה לעבר רחוב א-ת'ורה במרכז דמשק.



"שנה טובה איש יקר" ()
"שנה טובה איש יקר"

 

 

באתר האינטרנט "דאמס פוסט" המזוהה עם המשטר דווח: "אלפי סורים מסתערים כדי לשלוח ברכות לדפי הרשתות החברתיות שתומכים בו". האתר הקפיד לשלוח עקיצה למדינות ערב האחרות: "בניגוד למלכים ולנשיאים במדינות ערב, אסד לא הפך את יום הולדתו לחג רשמי של המדינה. זו הסיבה שרק סורים מועטים יודעים מה הוא תאריך יום ההולדת שלו".

 

"עד 100, יא אסד"

בדף פייסבוק המקדם קמפיין ל"מועמדותו" של אסד בבחירות לנשיאות ב-2014, שזכה כבר ליותר מ-50 אלף לייקים, נכתב הבוקר: "היום זה יום ההולדת של אסד שלנו. כולם מברכים אותו.

עד 100 יא אסד שלנו". בתמונה מתחת הופיעה תמונה מחמיאה של אסד עם הכיתוב: "שנה טובה איש יקר".

 

הברכה עצמה זכתה לאלפי לייקים, והתגובות בהתאם. "עד 1,000 לאריה של סוריה", כתבה אחת מהגולשות. מגיב אחר הוסיף: "אללה ישמור עליך, אסד שלנו". בפוסט אחר בדף נכתב: "היום הוא היום של בשאר אסד. שכל שנה תביס את האויבים ושכל שנה תהיה מנהיג העולם".

 

בדף אחר המזוהה עם המשטר, שנקרא "כולנו אסד של סוריה", נכתב לרגל המאורע: "אדוני הנשיא, ביום הולדתך אנחנו מברכים את עצמנו על כך שאתה המנהיג שלנו. אנחנו מברכים את צבאנו כיוון שאתה המפקד שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בשאר בן 48. עוגת יום הולדת מדממת
מומלצים