שתף קטע נבחר

כמה קלוריות יש בזרע? 14 עובדות גבריות

נוזל הזרע הגברי קיבץ סביבו לא מעט מיתוסים ונחשב עתיר חלבונים, אבל המציאות בשטח מוכיחה אחרת. איזו כמות בפליטה נחשבת תקינה, איך הוא מדביק ב-HIV ואילו תחתונים פוגעים בפוריות? זהירות, כתבה למבוגרים בלבד

מאות מיליוני זרעונים שוחים ועושים את דרכם, אבל רק אחד יזכה בביצית: נוזל הזרע המיוצר באשכים ונפלט בשיאה של האורגזמה יצר סביבו מיתוסים רבים משך השנים, לחלקם אין כל אחיזה במציאות. האם נוזל הזרע הוא אכן "מעיין הנעורים"? האם בליעתו מספקת לגוף כמות גדולה של חלבונים? ואיך בדיוק הוא מדביק ב-HIV? רגע לפני כל העובדות המדהימות, נזהיר כי הכתבה כוללת תיאורים מיניים מפורטים, שאינם מומלצים לרגישים לנושא או לילדים:

 

 

ואיך הסקס שלכם?

 

1. איפה הם מיוצרים?

הזרעונים מיוצרים באשכים, ואילו מרבית הנוזל שלהם מיוצר בערמונית (פרוסטטה). זוהי בעצם הבלוטה שגורמת ככל הנראה לגירוי שחשים גברים הומוסקסואלים "פסיביים" בעת חדירה.

 

2. למה הם מחוץ לגוף?

האשכים נמצאים מחוץ לגוף, משום שהם רגישים לכל שינוי בטמפרטורה בגוף. הם נוצרים בתוך הגוף, שם קיימת טמפרטורה נוחה לפעילות ההורמון טסטוסטרון הקשור ביצירת הזרעונים. תאי הזרע רגישים כאמורים לטמפרטורה הגבוהה של גוף האדם, לכן צונחים האשכים מטה מחוץ לגוף.

 

לבישת תחתונים הדוקים, הצלבה תכופה של הרגליים או עבודה עם לפטופ על הברכיים עלולים לפגום בפעילות תאי הזרע ובתנועתם: כל אלה ועוד גורמים לחימום שק האשכים, דבר המעלה את הסיכון לבעיות פוריות.

 

3. כמה יוצאים בשפיכה?

בכל שפיכה נפלטים 200 עד 500 מיליון זרעונים. כמות תקינה היא מעל 20 מיליון זרעונים לשפיכה, וכמות נמוכה יותר מוגדרת כבעיית פוריות.

 

נפח שפיכה ממוצע הוא כ-5 מ"ל, והערך המינימלי התקין הוא מעל 2 מ"ל. כמות נמוכה יותר מצביעה על בעיית פוריות.

 

4. מה כמות החלבונים?

למרות המיתוס, כמות החלבון בשפיכה מזערית: כ-0.25 גרם לכל שפיכה. בהשוואה, בגביע קוטג' יש כמות גדולה פי 100 (כ-25 גרם). כך שבניגוד לתפיסה הרווחת, לבליעת נוזל שפיכה אין כל יתרון בריאותי.

 

5. ומה מספר הקלוריות?

פליטה היא "דלת קלוריות" - כל מנה מכילה רק חמש קלוריות.

 

6. לא במקום מולטי-ויטמין

בנוזל השפיכה יש הרבה מינרלים ובהם מגנזיום, נתרן וסידן, אבל גם הכמות של אלו מזערית וחסרת כל ערך בריאותי.

 

7. איך נדבקים ב-HIV?

החיכוך בנרתיק או בפי הטבעת יוצר מיקרו-קרעים ודימומים זעירים. דרך הקרעים הזעירים הללו חודר נוזל הזרע הנגוע ב-HIV, וכך הוא מדביק בנגיף. מובן שהדבקה מתרחשת גם אצל גברים הטרוסקסואלים או אצל הומוסקסואלים "אקטיבים", אבל בשכיחות נמוכה יותר.

 

8. כמה זמן חי הזרע?

תוחלת חייו של זרעון היא כחמישה ימים ומטה, כשהוא בתנאים אופטימליים: כלומר בתוך נוזל הזרע שלו ובטמפרטורה המתאימה. סך הכל, אורך חייו של זרעון הוא חודשיים וחצי, מהתפתחותו ועד לפליטה. 

 

החיכוך בנרתיק או בפי הטבעת יוצר מיקרו-קרעים ודימומים זעירים (shutterstock) (shutterstock)
החיכוך בנרתיק או בפי הטבעת יוצר מיקרו-קרעים ודימומים זעירים(shutterstock)

 

9. לא שורד בקיבה

אם התרחשה בליעה של השפיכה, סביר להניח שתא הזרע ימות בשל האנזימים שברוק והחומציות הרבה של נוזל הקיבה.

 

10. לא בדיוק טריאתלוניסטים

כל המטען הגנטי של הזרעון מצוי בראש שלו (שם גם יש אנזימים המסוגלים לחדור לביצית ולגרום להפריה). ה"שוטון", אותו זנב המאפשר לו לשחות, נע בתנועה ספירלית אבל במהירות איטית ביותר של כארבע מ"מ בדקה.

 

הזרעון מסוגל לשחות רק בתוך נוזל הזרע שלו, כך שכאלה שיצאו בסופו של דבר מהנרתיק או מפי הטבעת כמובן אינם ממשיכים לנוע.

 

11. מה משפיע על הטעם ועל הריח?

נוזל הזרע בהחלט מושפע ממה שבלעתם או שאפתם קודם לכן. שתיית מיצי פירות, ובמיוחד אננס, מעניקה לנוזל טעם פחות מריר או מלוח. מנגד, עישון, שתיית אלכוהול ואכילת מאכלים חריפים או אספרגוס הופכים את נוזל הזרע לבעל טעם מריר וריח רע.

  

12. למה הוא שורף?

נוזל זרע שפוגע בעין עלול לגרום לתחושת צריבה, משום שחומציות הנוזל גבוהה (pH מעל 7.2), כלומר נוזל הזרע הוא בסיסי. עובדה זו עלולה ליצור תגובה אלרגית שמסתיימת בתחושת צריבה ואודם בעיניים.

 

13. כמה פעמים פולטים בחיים?

בסך הכל פולט הגבר במהלך חייו כ-7,200 פעמים בממוצע, שהם כ-60 ליטרים זרע. כ-2,000 פליטות מתוך אלה מתרחשות בעקבות אוננות.

 

14. צריך מנוחה

כמה זמן לוקח לפין להתאושש לאחר פעילות מינית ולהגיע לזקפה מחדש? בין שתי דקות לשבועיים.




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בנוזל השפיכה יש הרבה מינרלים ובהם מגנזיום, נתרן וסידן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים