שתף קטע נבחר

התשובה לחד-הורית: רוצה ללמוד? שלמי יותר

צעירה שמגדלת לבד את בתה הפעוטה ביקשה להסתייע בעמותת "ידיד" לצורך מימון לימודי הוראה. באוניברסיטה הפתוחה אמרו לה שבמקרה כזה שכר הלימוד יהיה גבוה ב-25 אחוזים. "הייתי בהלם", סיפרה הסטודנטית

קיבלת סיוע מעמותה? שכר הלימוד יהיה גבוה ב-25 אחוזים מן השכר הרגיל - זו התשובה שקיבלה סטודנטית חד-הורית שביקשה להירשם ללימודי שנה שנייה בהוראה באוניברסיטה הפתוחה. הצעירה (27), שמתגוררת עם בתה הפעוטה ביישוב בשרון, נדהמה מהתשובה שקיבלה ואמרה כי "מדובר באבסורד". גורם בכיר במועצה להשכלה גבוהה הבטיח לסייע לה ואמר כי המקרה "יטופל במהירות".

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

נתניהו: כעת הגנה עצמית חשובה יותר מתמיד

"מובארק: נתניהו הציע ליישב עזתים בסיני"

 

הסטודנטית הצליחה לממן בעצמה את לימודיה בשנה שעברה. הכסף ללימודי השנה השנייה לא היה בנמצא ובשל כך ביקשה האישה סיוע בקבלת מלגה מעמותת "ידיד", שמפעילה מרכזים למיצוי זכויות ומסייעת, בין היתר, לנשים חד הוריות.

 

"היה לי חשוב להמשיך כדי להתקדם ולמצוא עבודה טובה יותר", סיפרה הסטודנטית ל-ynet. "אני מוצאת את עצמי נתמכת על ידי עמותות כדי להתקיים כלכלית והמענק ללימודים מ'ידיד' בתקופה של מצב כלכלי לא פשוט היה מבחינתי הדרך היחידה לפרוץ את המעגל הזה".

 

העמותה, שקיבלה את הבקשה של האישה לסיוע, הוציאה המחאה על הסכום הנדרש (כ-8,000 שקלים) לפקודתה האוניברסיטה הפתוחה. אולם כשהאם החד-הורית ביקשה להעביר את שכר הלימוד, הודיעה לה פקידת הקבלה באוניברסיטה הפתוחה ברעננה כי מכיוון שמדובר בגוף חיצוני שמשלם עבורה, יהיה שכר הלימוד גבוה ב-25 אחוזים מן השכר הרגיל.

 

"הייתי בהלם מהתשובה שקיבלתי", אמרה הסטודנטית בתסכול. "מה בעצם אומרת לי האוניברסיטה? בגלל שאין לך ואת זקוקה לעזרה נגבה ממך תשלום מופרז? זה אבסורד". עמותת "ידיד" החליטה בתגובה להקפיא בינתיים את התשלום עד לבירור הפרטים. "כששמעתי על כך נדהמתי", סיפר רן מלמד, סמנכ"ל העמותה.

 

מלמד אמר עוד: "העובדה שאני מבקש לשלם את המלגה ישירות למוסד האקדמי ולא לסטודנט (בין השאר כדי לוודא שהכסף יגיע ליעדו) גורמת לכך שאני כתורם צריך לשלם קנס של 25 אחוזים. מדוע ולמה? מה קורה אם לתורם אין יכולת או רצון להוסיף את הסכום הזה? האם בגלל זה הצעירה לא תוכל ללמוד ולרכוש מקצוע והשכלה ראויים? לא מתקבל עד הדעת שבאוניברסיטה מצאו דרכים חדשות להגדיל הכנסות על חשבון נשים חד-הוריות".

 

האוניברסיטה: "פועלים לפי החלטת ועדה ציבורית" 

מהאוניברסיטה הפתוחה נמסר בתגובה לדברים כי "האוניברסיטה הפתוחה פועלת על פי החלטת הוועדה הציבורית לקביעת גובה שכר הלימוד (דו"ח מלץ), לפיה נקבע כי סטודנטים ישראלים המקבלים מימון מלא או חלקי, במסגרת הסכמי שכר בין עובדים לבין מעבידים או במסגרת אחרת של מימון מוסדי, ממשלתי, ציבורי או אחר – ישלמו שכר לימוד הגבוה ב-25 אחוזים משכר הלימוד שנקבע. מכיוון ששכרה של הסטודנטית ממומן על ידי גורם אחר, התבקש אותו גורם לתוספת של 25% אחוזים".

 

באוניברסיטה הפתוחה הוסיפו עוד כי "אם עמותות או תורמים אחרים תורמים כספים לאוניברסיטה הפתוחה למטרת מלגות, והאוניברסיטה מקצה אותן לפי קריטריונים ברורים, במקרה כזה שכר הלימוד הוא רגיל וזאת בשונה ממקרה שבו העמותה מבקשת לממן סטודנט ספציפי. לאוניברסיטה הפתוחה מערכת מלגות לסיוע כלכלי והיא תשמח להמשיך ולסייע לה בקריטריונים המקובלים".

 

נראה שמדיניות האוניברסיטה הפתוחה הגוזרת דין אחד לחד-הוריות

 המקבלות תרומה ולעובדי מדינה, למשל, המקבלים מימון ללימודיהם ממקום עבודתם, מקובלת גם על המועצה להשכלה גבוהה שבתגובתה הרשמית אישרה את טענות האוניברסיטה. למרות התגובה, גורם בכיר במועצה להשכלה גבוהה מסר כאמור במענה לפניית עמותת "ידיד" כי העניין "יטופל במהירות".

 

בעקבות תגובת הגורם אמרה הסטודנטית כי היא מקווה שהבעיה תיפתר: "כל מה שאני רוצה זה שייתנו לי ללמוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שעל
קמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה
צילום: עמית שעל
מומלצים