שתף קטע נבחר

גם קוצ'ר הגיע: "הרב של הסלבס" נקבר בצפת

בהשתתפות אלפים רבים מהארץ ומחוצה לה, יהודים ושאינם יהודים - נטמן הרב שרגא ברג בבית העלמין העתיק בצפת. מייסד "מרכז הקבלה" יצר מהפכה והפך את "הזוהר" לטרנד ניו-אייג'י, שסחף ידוענים שנהגו להסתובב על חוט אדום סביב פרק היד. במשתתפים - גם אשטון קוצ'ר ומילה קוניס

הרב שרגא ברג לא יכול היה לבקש לעצמו תפאורה טובה מזו לדרכו האחרונה: על רקע הרי צפת, כשסביבו מאות מיקיריו ומוקיריו - בני משפחה ותלמידים לבושי לבן - הובא מנהיגה של תנועת הקבלה העממית למנוחות בבית העלמין העתיק בצפת, שעות ספורות לפני חג הסוכות. במשתתפים - גם ידוענים רבים, בהם אשטון קוצ'ר וחברתו מילה קוניס, ששומר על קשר קרוב עם "מרכז הקבלה", ואף ביקר בו בביקוריו השונים בארץ.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

 

 

ארונו של הרב נחת מלוס-אנג'לס לפנות בוקר, ובטיסה - תלמידים ומאמינים רבים שבקשו להשתתף בהלווייתו של הרב, בבית העלמין העתיק של "עיר המקובלים". הרב שרגא פייבל (פיליפ) ברג (86), שהתפרסם כמדריך הרוחני של מדונה, דמי מור, אשטון קוצ'ר ואחרים - נפטר ביום ב' לאחר מחלה ממושכת, והותיר אחריו אישה, קרן, הממשיכה את דרכו - ושמונה ילדים שחלקם מעורבים במרכזי הקבלה.

 

הרב ברג נולד בשנות העשרים בניו-יורק, הוסמך לרבנות בשנת 1951 - וקיבל את ניהול "המרכז לקבלה" בשנת 1969 ממורו ורבו, הרב יהודה ברנדווין, תלמידו של מייסד המקום, המקובל הרב אשלג. לימים יצר מהפכה בגישה ללימודי הקבלה בעולם, והפך אותם לטרנד ניו-אייג'י, שסחף ידוענים שנהגו להסתובב על חוט אדום סביב פרק היד.

 

הבופה שקדם להלוויה (צילום: מאור בוכניק) (צילום: מאור בוכניק)
הבופה שקדם להלוויה(צילום: מאור בוכניק)

 

בית העלמין בצפת לא רגיל במחזות כאלה: אנשים ונשים, יהודים ושאינם יהודים, לבושי לבן ואוחזים בספר "הזוהר" - סביב בופה פתיחה בבית העלמין, שלאחריו נפתח מסע ההלוויה. בין הנוכחים, גם אשטון קוצ'ר, תלמידו של הרב, שהגיע במיוחד, עם בת זוגו השחקנית מילה קוניס, לצד רבים מאנגליה, רוסיה וארה״ב, בנוסף לתלמידיו מישראל. הרב ברג העמיד כארבעה מיליון תלמידים בסניפי המרכז בכל רחבי העולם, וכתב למעלה מעשרים ספרים שתורגמו ליותר משלושים שפות. בהלווייתו נכחו אלפים רבים של אנשים, ובהם השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ.

 

"אבא, היית האור של הדור שלנו". אלפים בהלוויה (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
"אבא, היית האור של הדור שלנו". אלפים בהלוויה(צילום: מוחמד שינאווי)

 

סדרי אבטחה נוקשים שאורגנו מבעוד מועד, הקפידו שבמעגל הראשון יעמדו רק קרובי והמשפחה, ויתר המשתתפים יידחקו מתחת לשמש הקופחת. ״אנשים, תנו קצת ספייס״, קרא המנחה במיקרופון. ״מרחב״, עזר לו מישהו מהקהל למצוא את במילה בעברית. קרובי המשפחה התחבקו סביב לגופת הרב בטרם נטמן, ובנו קרא פרקי תהילים בקול חנוק.

 

אשטן קוצ'ר בהלוויה (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
אשטן קוצ'ר בהלוויה(צילום: מוחמד שינאווי)

 

"אבא, עזור לנו, אנחנו במבחנים, יש כמה קשיים בדרך", אמר אחד הבנים. "השם רוצה לעשות דברים גדולים, כי העסק הוא דבר גדול. אבא, הבטחת שתעזור לנו ותתמוך בנו, גם אם אנחנו לא ראויים לזה. ׳אילוזייה׳ (הזייה), צעקת, אבל אנחנו לא שם. תן לנו את הכוח, אבא. הבטחת שתעזור לנו לסיים את העבודה, אתה האור הגדול של הדור שלנו״.

 

"לא חייבים להיות יהודים כדי ללמוד במרכז הקבלה"

קרן מעפולה הכירה את הרב ברג לפני 15 שנה. ״הציעו לי לבוא למרכז שלו, ומאז אני שם״, סיפרה. על הביקורת שבהפצת תורת הקבלה בעולם, גם בקרב מי שאנו קרוב לעולם התורה או היהדות, אמרה: ״הקבלה היא לשבעים עמים, ואנחנו עם סגולה. ביקורת תמיד תהיה, זה בסדר, לא חייבים להיות יהודים כדי ללמוד במרכז הקבלה״.

 

הרב נודע כאישיות שנויה במחלוקת, וכמהפכן בתחומו, שהנגיש את לימודי הקבלה שנחשבו מאז ומתמיד, לאורך הדורות, כפסגת לימודי הקודש השמורה ליחידי סגולה בלבד – להמונים. ולא סתם: לכל אדם, גם אם אינו יהודי. על כך הוא ספג ביקורת מחוגים אורתודוכסיים שכינו אותו לא פעם "חוטא ומחטיא".

 

הרב ברג ז"ל עם תלמידה, מדונה (צילום: פיטר אלמג'י) (צילום: פיטר אלמג'י)
הרב ברג ז"ל עם תלמידה, מדונה(צילום: פיטר אלמג'י)

 

הרב ברג הוחרם במשך שנים על ידי רבנים מכל קצוות הציבור החרדי, בטענה שהוא עוסק בלימוד תורת הנסתר ללא בקרה.

בין הסיבות לחרם: לעומת הזרמים החרדיים האחרים, הרב ברג אינו מקפיד על כל דקדוקי ההלכה בנוגע לשמירת ההפרדה בין גברים לנשים. בעבר ספג התקפות חריפות, וחשובי הרבנים הורו לגנוז את ספר הזוהר שיצא לאור על ידו, בנימוק ההלכתי ש"ספר תורה שכתבו מין (כלומר, כופר) ייגנז".

 

"לפני יותר משלושים שנה פגש הרב את אשתו קרן", סיפרו ל-ynet גורמים במרכז לקבלה בלוס-אנג'לס. "אז מעט למדו מאוד אנשים קבלה, וביחד הם הצליחו להפוך את תורת הקבלה לרלוונטית לחיי אנשים. הוא הפך את הקבלה ל'דמוקרטית".

 

המרכז לקבלה הלך ושגשג תחת הנהגתם של הזוג ברג (קרן היא רעייתו השנייה ואם שניים מילדיו), ואלפי אנשים החלו לבלות שם גם בשבתות ובחגים. כיום מונה האימפריה 40 סניפים ברחבי העולם כולו, אפילו בדובאי. "יהודים ושאינם יהודים יכולים ללמוד קבלה בזכות המהפכה של הרב, והיום אנשים בכל פינה בעולם מכירים את המילה 'קבלה'. לרב היה חלום שיהיה ספר 'הזוהר' בכל בית, כי זה ספר של חוכמה ואור, וכשמדליקים את האור, החושך נעלם. כשלאנשים היה 'זוהר' בבית, הם יכלו להבין בין אור לחושך בעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שחר פרידמן
הרב שרגא ברג ז"ל
צילום: שחר פרידמן
צילום: מוחמד שינאווי
אלפים בהלוויה
צילום: מוחמד שינאווי
צילום: מוטי לבטון
אשטון קוצ'ר
צילום: מוטי לבטון
מומלצים