שתף קטע נבחר

מחקר: יש לכם שכנים טובים? זה תורם לבריאותכם

כנראה שיש משהו בפתגם: טוב שכן קרוב מאח רחוק. חוקרים בארה"ב שבדקו אלפי מבוגרים וקשישים, מצאו כי אלה שגרו בשכונה ידידותית ונעימה, היו בסיכון נמוך ב-15% ללקות בשבץ מוחי

הנאים השכנים בעיניכם? זה טוב לבריאות: מחקר חדש שכלל אלפי מבוגרים, מצא כי מגורים בשכונה נעימה וידידותית מפחיתים את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. המחקר פורסם בגליון החדש של כתב העת Social Science & Medicine.

 

את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

 

החוקרים מאוניברסיטת מישיגן בדקו 6,740 מבוגרים בני 50 ומעלה, אשר לא לקו מימיהם בשבץ מוחי. הנבדקים נשאלו על תחושותיהם בסביבת המגורים. בין היתר הם נתבקשו לציין האם הם חשים חלק מסביבת המגורים, האם הם מצליחים לבטוח בשכניהם, האם השכנים יסייעו להם בשעת חירום, והאם הם ידידותיים.

 

להיות מודעים

שערוריית הטיפול בשבץ מוחי: התרופה לא יעילה

לא תמיד תדעו שהוא תוקף: הכל על שבץ מוחי

שבץ מוחי: התסמינים הראשונים והטיפול המיידי הנדרש

 

במהלך 4 שנות המחקר, כ-4% מהנבדקים לקו בשבץ מוחי. עיבוד הנתונים הראה כי סביבת מגורים נעימה וחיובית, הפחיתה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי ב-15%. גם כשהוסרו משתנים שעלולים היו להשפיע על הסיכון, כמו מינם של הנבדקים, רקע רפואי, מצב נישואין, חינוך ומצב סוציו אקונומי, נותרו התוצאות בעיניהן.

 

"סביבת מגורים נעימה מגינה מפני שבץ מוחי", סיכמו החוקרים, "אם מחקרים נוספים ימשיכו להראות ממצאים דומים, יהיה נכון להגביר את מודעות הציבור לאפקט הבריאותי של שכנות טובה".

 

נזק בלתי הפיך למוח

כ-15 אלף איש לוקים מדי שנה בשבץ מוחי בישראל - גורם המוות השלישי בארץ  הגורם ל-3,000  מקרי מוות מדי שנה. המחלה, המכונה גם "אירוע מוחי", מתרחשת כאשר נוצרת חסימה באחד מכלי הדם המובילים חמצן למוח למשך מספר שניות. התוצאה היא שחמצן לא מגיע לרקמת המוח העדינה, מה שגורם לנזק בלתי הפיך.

 

תסמיני השבץ תלויים באותו איזור מוחי שניזוק. בחלק מהמקרים אדם כלל אינו מודע לכך שלקה בשבץ. במקרים אחרים הסימפטומים עשויים להיות בהייה, שיכחה לפרק זמן של מספר דקות או חולשה. אולם ברוב המקרים שבץ מוחי גורם לחולשה בחצי גוף.

 

הסיבה היא שכלי הדם שנפגע בדרך כלל מספק דם לחצי מהמוח, השולט על החצי הנגדי של הגוף. כך שאם נפגע חצי הכדור השמאלי במוח, הרי שהשיתוק יתרחש בצד הימני של הגוף.

 

תסמינים נוספים הם בעיות ראייה, קשיי בליעה, עיקצוצים, אובדן תחושה, שיתוק בחלק מהפנים הבולט במיוחד בעת נסיון לחייך (פציאליס), צניחת עפעף, סחרחורת, אובדן קואורדינציה, שינויי אישיות ומצב רוח, עייפות ותשישות. במקרים קשים בהם נותקה אספקת החמצן לחלקים המוחיים האחראיים על מערכות חיוניות כמו לב ונשימה, גורם השבץ גם למוות.

 

שבץ מוחי הוא מצב חירום רפואי, וככל שיוקדם הטיפול - כך גדל הסיכוי שהנזק יהיה מופחת. המטרה היא להבהיל את הנפגע לחדר המיון בתוך שלוש שעות מרגע תחילת התסמינים. הטיפול המיידי הוא טיפול הקרוי אנטי-תרומבוליטי בו ניתנים חומרים השוברים את קרישי הדם, דוגמת התרופה tPA. תרופות אחרות מדללות את הדם ומפחיתות את הסיכון להיווצרות קרישים, ובהן אספירין, קומאדין הפארין ואחרות.





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שכנים טובים מפחיתים את הסיכון בשבץ מוחי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים