שתף קטע נבחר

נפלאות לגוף

ענת ששון, מדריכת פילאטיס מטורונטו, ממליצה על השיטה שמאפשרת להכיר את הגוף בצורה עמוקה ועוזרת לחזק ולהגמיש את כל מערכת השרירים

ענת ששון, מדריכת התעמלות בשיטת פילאטיס, נחשפה לשיטה בשנת 2000 כתלמידה, נכבשה ברזי השיטה, והלכה ללמוד ביסודיות את התורה. היום ענת מלמדת פילאטיס מזרון ורפורמר בסטודיו שהקימה במרתף ביתה בתורנהיל.

 

״אני מאמינה שגוף מאוזן פועל בהרמוניה עם נפש בריאה. תרגילי הפילאטיס מאפשרים להכיר את הגוף בצורה יותר עמוקה, ממוקדת ואיכותית, מחזקים ומגמשים את הגוף, תוך שילוב של כל מערכת השרירים ובמיוחד השרירים הפנימיים - שרירי הליבה, להם יש חשיבות רבה ביציבות ומודעות גבוהה לנשימה נכונה ושיפור הקואורדינציה".

 

לטורונטו הגיעה בעקבות פגישה עיוורת עם בעלה, רופא משפחה ידוע בטורונטו, שהגיע לישראל לביקור. 30 שנים עברו בהם גידלה שלושה ילדים, סיימה לימודי מדריכות כושר ותזונה נכונה בסנקה קולג' ועבדה כתזונאית בקליניקה של בעלה.

 

״עבדתי כמאמנת כושר אישית ותזונאית והדרכתי חוגי אירובי במכוני ספורט שונים. בשנת 2000 התוודעתי לשיטת הפילאטיס כתלמידה. בהתחלה נראו לי התרגילים כמו תרגילי התעמלות בבית ספר יסודי. לקחתי מספר שיעורים, וחשתי שיש פוטנציאל נהדר בשיטה. לי אישית, האימונים עשו טוב לגוף, הרגשתי רגועה יותר ומלאת אנרגיה, יציבה ומרוכזת יותר. בשנת 2006 משבגרו ילדי, החלטתי ללמוד את הנושא לעומק וסיימתי לימודי פילאטיס מזרון מתחילים ומתקדמים.

 

 

"מאחר ועדיין לא היה לי סטודיו משלי, שכרתי מדי פעם חדרי אימון במכונים שונים. תלמידותי הראשונות היו נשים שהתעניינו בהורדת משקל, תזונה נכונה וסוג של פעילות שמשלב נפש וגוף. זה פשוט עבר מפה לאוזן".

 

מה מייחד את השיטה?

"לפי השיטה, יש צורך באימון גופני כדי שנוכל לבצע מטלות יומיומיות במינימום מאמץ. השיטה קרויה על שם ממציאה, ג'וזף פילאטיס. במלחמת העולם הראשונה חיפש פילאטיס שיטה שתוכל לחזק ולשקם את פצועי המלחמה. ומאוחר יותר השתמשו בשיטה זו רקדנים מקצועיים שנפצעו. סוג תרגילים אלה סייעו להם לחזק את הגוף, לייצבו ולהחזירו לכושר במהירות. שיטת הפילאטיס שמה דגש על הארכת השרירים ולא על קיצורם, והיא לא מתמקדת אך ורק בשרירים החיצוניים והאסתטיים, אלא גם בשרירים הפנימיים והסמויים של הגוף, ה'מחזיקים' אותו. פילאטיס האמין כי המתאמן חייב לתחזק את מערכת השרירים הפנימיים שלו היטב, והמראה החיצוני המחוטב שמקבלים כתוצאה מתרגילים אלה הוא בונוס".

 

חוץ מתרגילי מזרון, אלו מכשירים נוספים יש לך?

"מכשיר הרפורמר. זהו מכשיר נהדר העושה נפלאות לגוף. זוהי מיטה עם משטח נוסע מרכזי המחובר לקפיצים, וניתן לבצע עימו תרגילים רבים לחיזוק והארכת השרירים, בזכות התנגדות הקפיצים שהוא מעניק. למעשה, הרפורמר מאפשר מגוון עצום של תרגילים בכל תנוחה אפשרית - ישיבה, שכיבה, עמידה, לצד המיטה, למרגלותיה, בדחיפה ובמשיכה. הבעייה היחידה היא שהמתעמל חייב בהשגחה, והשיעורים הם אחד על אחד".

 

 

כמדריכה, על מה את ממליצה יותר?

"שתי השיטות מעולות ומגיעים איתן כמעט לאותם הישגים. הרפורמר מיועד לאנשים בעלי בעיות בריאותיות ומגבלות גופניות, ועם הרפורמר קל יותר לבצע את התרגילים. בפילאטיס מזרון זה האדם וגופו מול מדריכה ותרגילים. ברפורמר זה אני והוא, ותשומת הלב ממוקדת רק בו".

 

באיזה מגבלות מדובר?

"למשל פריצות דיסק. כל מי שחווה פריצת דיסק יודע שהכאב שלו עשוי להקרין גם לאזורים אחרים בגוף, כמו ברכיים. ברור שהכאב ימנע ממנו פעילות גופנית שתגרום לכאבים מרובים. שרירי הרגליים יחלשו ונזק יוביל לנזק. תרגילי הפילאטיס למעשה מחזקים את אזור הברכיים. המתאמן מסגל לעצמו שליטה בשרירים המייצבים, ובסופו של דבר ייפטר מבעיות הגב והברכיים. השיטה מתאימה גם לנשים בהריון, וגם אני מאד ממליצה להתחיל בתוכנית אימונים לפחות חמישה שבועות לאחר הלידה".

 

 

השיטה משתכללת כל הזמן?

"כמו בכל נושא, צריכים כל הזמן להתעדכן. יש שפע של סדנאות ושיטות חדשות. לא מזמן סיימתי סדנה לאיבחון עמידה. אני מתאימה תרגילים לתלמיד על פי צורת עמידתו. ידוע לכולם שבמהלך השנים אנחנו מצטמקים, והעמידה שלנו משתנה. אומנם אין עמידה מושלמת, אך בעזרת תרגילים שונים ניתן להגיע כמה שיותר קרוב לעמידה אידיאלית".

 

אז מה ההבדל בין פילאטיס לבין אימון אישי?

"באימון האישי עבדנו על קיצור השרירים והיינו מרוכזים אך ורק בשריר אחד. בפילאטיס כל הגוף מעורב. התנועה היא דינמית, לא עוצרת. אומרים שפילאטיס הוא הבן דוד הצעיר של יוגה, כי השיטה די צעירה, 87 שנים בערך. והכי חשוב, יש הבדל עצום בשיטת הנשימה של הפילאטיס. ביום יום אנו נושמים דרך בית החזה, ביוגה מאיזור הבטן ובפילאטיס מתרכזים בשיטה שלושת המימדים, שבה אנחנו נושמים גם לצד ומרחיבים את הצלעות כמו אקורדיון".

 

מה שקסם לענת בשיטה זו הוא שבעקבות התרגילים היא הרגישה חזקה יותר, מה שלא קרה לה בשום התעמלות אחרת. "פילאטיס קרא לזה אומנות השליטה על התנועה. פירושו, כשאת שקועה כל כולך בביצוע תנועה מסויימת, את מתנתקת מהמציאות. אנחנו מאמנות את המוח שלנו לשלוט בשרירים, והאימון כולל בתוכו מחשבה והבנה, וזה מעצים את איכות האימון".

 

מה בנוגע לגברים?

"הייתי רוצה לראות יותר גברים מגיעים אלי. אבל אצל הגברים מכון הכושר הוא עדיין סמל הגבריות. אם במקרה הגברים אכן יגיעו אלי, זה יהיה בשל שתי סיבות - או שהרופאים ימליצו להם על סוג כזה של התעמלות בגלל מכלול בעיות בריאותיות, או שיגיעו אלי בגלל שנמאס להם להרים משקולות וירצו להתאמן במשהו שונה. בינתיים המודעות הגדולה לגוף יציב וחטוב היא עדיין נחלתן של הנשים".

 

למי טובה השיטה?

"לכל אחד ואחת ולכל גיל. אם יש בעיות רפואיות, אני מבקשת לראות את בדיקות הדם ולשמוע על הבעייה, ורק לאחר מכן אני מחליטה אם לקבל אותן למסגרת. ושוב, זה הרבה תלוי איזה סוג של מגבלה. אם מגיעה אלי מישהי שסובלת מפריצת דיסק, אני ממליצה לה להתייעץ עם פיזיוטרפיסט ורק עם אישורו תוכל להגיע להדרכות. היופי בשיטה הוא שאת תרגילי הפילאטיס ניתן לבצע בדרגות קושי שונות. יקרה מצב שבן 70 ובן 20 יעשו את אותו תרגיל. הצעיר בצורה מעמיקה יותר והמבוגר בצורה קלה יותר, ושניהם עדיין יהנו מאותה תוצאה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ענת ששון. צילום: אנדרו ששון
מומלצים