שתף קטע נבחר

5 הסיבות שהדיאטה שלך לא מצליחה - ופתרונות

אנחנו פוצחים בדיאטה מלאי מוטיבציה, אבל תוך שבוע שוברים אותה ומשאירים מאחור את כל התוכניות היפות. למה זה קורה ואיך נצליח להתמיד כדי להגיע למשקל היעד? גלו את אסטרטגיות ההתנהגות שיגרמו לכם לא לפחד מתוספת קלוריות לתפריט - ולהצליח לומר "לא" לחברים שלוחצים עליכם לצאת לשתות

מה משותף לכל הדיאטות ? העובדה שאנשים נוטשים אותן, בעיקר. רובנו תופסים את המושג "דיאטה" כהימנעות לטווח קצר, משהו שאפשר להתחיל ולסיים אחרי זמן מסוים. סקר חדש שנערך בבריטניה מגלה כי שני אנשים מתוך כל חמישה שפוצחים בדיאטה שוברים אותה תוך שבעה ימים בלבד. רק אחד מכל חמישה שורד חודש בתהליך.

 

 

צריכים השראה לדיאטה? קראו עוד:

 

כדי להצליח בתהליך לאורך זמן ולהגיע למשקל היעד שהצבנו לעצמנו, חשוב להשתמש בכמה אסטרטגיות התנהגות שימנעו התקפי זלילה ואפילו יעזרו להתמודד עם ביקורת של אחרים בתהליך. רגע לפני שאתם (שוב) נשברים והולכים לחפש את השוקולד הקרוב ביותר - נסו את חמש הדרכים הבאות:

 

1. מרד של הגוף

דיאטה קיצונית או קפדנית מדי עלולה לעלות לכם בשינויים במצב הרוח, בכאבי ראש, עייפות, עצבנות ובעיות במערכת העיכול. אף אחד לא רוצה להרגיש כך, כמובן, ושיפור התזונה צריך לגרום לנו דווקא להרגיש טוב יותר, מלאי אנרגיה, שמחים וצלולי מחשבה.

 

איך לדלג על המשוכה: בחנו את היסטוריית הדיאטות שלכם, והישבעו לעצמכם שלא תחזרו על שגיאות העבר. אתם מכירים את הגוף שלכם טוב יותר מכולם, כך שאתם יודעים בדיוק מה הקשה עליכם בעבר - ובדרך כלל מדובר על דיאטה שכללה פחות מדי קלוריות ופחמימות.

 

נסו לחשוב על תוספות לתפריט שהיו משפרות את המצב אז, כשחשתם אומללים, כמו חטיף נוסף, עוד חלבונים או פירות. גם אם נראה לכם מוזר לאכול יותר דווקא בזמן שמנסים לרזות, סמכו על הגוף שלכם. תצטרכו לקצץ אמנם בקלוריות כדי לרדת במשקל, אבל אי-מילוי הצרכים הבסיסיים של הגוף שלכם רק יוביל לפגיעה בחילוף החומרים ובבריאותכם, ובתמורה הוא ישדר לכם סימני מצוקה ורצון להפסיק את הדיאטה.

 

2. רעב

למצוא את עצמכם רעבים שוב רק חמש דקות אחרי שאכלתם, או אפילו שעה, לא יתרום לכם לחיטוב הגזרה. למעשה, רעב כרוני מצביע על כך שאתם נמצאים בדיאטה לא מאוזנת שיכולה לגרום לגופכם דווקא לשמר אנרגיה ולמנוע הרזיה.

 

איך לדלג על המשוכה: כדי להיפטר מקילוגרמים עודפים ומסנטימטרים בהיקף המותניים מבלי לרעוב, הוסיפו לתפריט מאכלים בריאים שישמרו על תחושת השובע לאורך זמן. מדובר בעיקר במזונות עתירי חלבונים כמו קטניות, ביצים ודגים; סיבים תזונתיים כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים; ושומנים בריאים כמו אבוקדו, אגוזים ושמן זית.

 

ארוחת ערב בת 350 קלוריות שכוללת מרק מעדשים שחורות, אבוקדו, אספרגוס בגריל וקינואה מבושלת תגרום לכם להרגיש כאילו אכלתם הרבה יותר.

 

אסטרטגיה נוספת היא לבחור במזונות שאפשר לאכול יותר מהם מבלי להוסיף יותר מדי קלוריות, כמו ירקות ופירות טריים, פופקורן ודגנים מלאים תפוחים.

 

3. השתוקקות למזון מסוים

חשבו מאילו מאכלים לא יפריע לכם להימנע - ועל אילו אתם פשוט לא מסוגלים לוותר. זהו שלב קריטי, כיוון ששמירה על המשקל לטווח ארוך היא התחייבות לכל החיים, והסיבה העיקרית ל"דיאטת יו-יו" שאנשים נקלעים אליה במשך שנים ארוכות היא חוסר היכולת שלהם לשלב פינוקים בתפריט.

 

ניסיון לשמור על תפריט מושלם שבוע אחרי שבוע מוביל לעתים קרובות לתחושת קיפוח, כעס ואפילו דיכאון. כל אלה עלולים למצוא את פורקנם בבולמוס אכילה או בנטישת הדיאטה.

 

איך לדלג על המשוכה: שכחו מגישת "הכל או כלום" שדבקתם בה, והוסיפו מראש צ'ופרים קטנים לתפריט שיפחיתו את הסיכוי לכך שתפצחו בהתקף אכילה. למשל, פעם בשבוע חלקו קינוח במסעדה עם בן או בת הזוג או קנו עוגייה אחת במאפייה (אל תביאו את הקופסה הביתה!).

 

נוסף על כך, הקפידו לכלול בתפריט מזונות בריאים וטעימים כמו שוקולד מריר, אבוקדו וחמאת שקדים, כיוון שאם לא תצפו בשמחה בכל פעם לארוחה הבאה שלכם - תקבלו דווקא מתכון לאסון דיאטטי.

 

שמירה על המשקל לטווח ארוך היא התחייבות לכל החיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שמירה על המשקל לטווח ארוך היא התחייבות לכל החיים(צילום: shutterstock)

 

4. לחץ חברתי

אם היו חסרות לנו סיבות טובות כדי לנטוש את הדיאטה, מסתבר שלא מעט אנשים מתמודדים גם עם לחץ חיצוני מצד אנשים קרובים ואמירות כמו "אתה בכלל לא צריך לרזות". בגלל אותו לחץ, חלק גם מתפתים לאכול מזונות מסוימים או לשתות משקאות שהם מנסים להימנע מהם. הדבר אף מוכח מחקרית: חברים אשר אוכלים יחד צורכים יותר קלוריות מאשר אם מדובר בשני זרים.

 

איך לדלג על המשוכה: הפסיקו להתייחס לאוכל כאל בידור. במקום לקבוע בילוי חברתי סביב ארוחת ערב או משקאות בפאב, לכו לסרט או להופעה והתנדבו תמיד להיות הנהג התורן שלא שותה.

 

אם לוחצים אתכם אל הקיר, הסבירו מדוע ההרזיה חשובה לכם (תזונה טובה יותר תעזור לכם לישון טוב יותר, לתפקד טוב יותר בעבודה, למנוע צרבות או מיגרנות וכן הלאה) ובקשו תמיכה מהאחרים. החברים שלכם אולי יאבדו שותף לפשע, אבל אם אכפת להם מכם הם ישלימו עם דרככם החדשה ויבלו אתכם בדרכים אחרות.

 

5. פריקת רגשות

אנו מתוכנתים כמעט מרגע הלידה לקשר בין אוכל ורגשות. אנו משתמשים באוכל כדי להפגין חיבה, לקבץ את בני המשפחה יחד סביב השולחן ולהציע נחמה. יום קשה בעבודה או דווקא קבלת קידום עשויים שניהם לשמש תירוץ לאכול יותר ולשבור את הדיאטה. 

 

איך לדלג על המשוכה: רגשות עזים דוחקים בדרך כלל הצדה את המחשבות הרציונליות על ההשלכות של הפעולות שלנו. במילים אחרות, כשאנחנו עצובים, כועסים או מפחדים אנו חושבים רק על האופן שבו גלידה תגרום לנו להרגיש טוב יותר ונמנעים מהמחשבה על איך נרגיש מחר, רחוקים עוד צעד ממשקל היעד שלנו.

 

לא קל לשנות דפוסי התנהגות כאלה, וזה גם לא יקרה בן לילה, אבל אפשר בהחלט לעשות זאת. גם אם תצליחו להימנע מאכילה רגשית רק ב-50% או ב-60% מהזמן, תוכלו להשפיע כך משמעותית על המשקל שלכם. כשאתם מרגישים מועדים לנפילה, קראו ברשת סיפורי הצלחה בדיאטה, עשו מדיטציה או מצאו פעילות מרגיעה אחרת שיעזרו לכם להתמודד עם הרגשות מבלי לפגוע בהשגת המטרות שלכם.




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אנו מתוכנתים כמעט מרגע הלידה לקשר בין אוכל ורגשות
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים