שתף קטע נבחר

חיבר המדריך למחבל: "מכרה זהב מודיעיני"

פשיטת "אריות הים" בסומליה נכשלה, אבל בלוב הצליחו האמריקנים ללכוד את אבו-אנאס, האחראי להרג 224 איש בפיגועים לפני 15 שנה. הוא נחקר על סיפון נושאת המטוסים סן אנטוניו

חקירה בלב ים: הטרוריסט שנעצר אתמול (יום א') בפשיטה האמריקנית בלוב מוחזק בנושאת המטוסים סן אנטוניו, ומוגדר "מכרה זהב מודיעיני פוטנציאלי". לאחר חקירתו בנושאת המטוסים בים התיכון יועבר העצור - אבו-אנאס א-ליבי - לניו-יורק, ושם יישפט. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי אבו-אנאס, בן 49, צופן בחובו מידע עצום על פעילות אל-קאעידה בשני העשורים האחרונים - עוד מהימים שבהם אוסמה בן-לאדן פיקד מסודן על ארגון הטרור העולמי.

 

נושאת המטוסים שבה נחקר אבו-אנאס עגנה לפני חודש בחיפה, ואז ההערכה הייתה כי היא הובאה לקראת תקיפה אפשרית בסוריה. כעת אמרו גורמים אמריקניים לעיתון כי נושאת המטוסים הובאה לאזור במיוחד לטובת חקירת אבו-אנאס. הכוחות האמריקניים שעצרו אותו במבצע בלוב נעזרו בסוכני FBI ו-CIA, בזמן שכמעט במקביל פעלו בסומליה "אריות הים", הכוחות המיוחדים של חיל הים האמריקני, בפשיטה שנכשלה.

 

אבו-אנאס, שנולד כנזיח עבדאול אחמד א-רוקאווי, הורשע בשנת 2000 במנהטן בהיעדרו בתכנון פיגועים יחד עם בן-לאדן נגד כוחות ארצות הברית בסעודיה, תימן וסומליה. בנוסף, הוא הורשע בתכנון הפיגועים ב-1998 בשגרירויות ארצות הברית בניירובי, קניה וטנזניה, אז נהרגו 224 איש.  

  

הוא תואר כמומחה המחשבים של אל-קאעידה. בעת חקירת הפיגועים, הרשויות האמריקניות מצאו "מדריך למחבל", שהכין אבו-אנאס בביתו במנצ'סטר, בריטניה. באותו מדריך תואר כיצד להוציא לפועל פעולות טרור. המדריך התמקד בזיוף מסמכים, הכנת מקלט מראש, איסוף מודיעין, רציחות וטכניקות חקירה.

ילדיו של אבו-אנאס סמוך לביתו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ילדיו של אבו-אנאס סמוך לביתו(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בנו של אבו-אנאס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בנו של אבו-אנאס(צילום: רויטרס)
 

לעומת ההצלחה בלוב, בסומליה תוצאת הפעולה האמריקנית הייתה שונה לחלוטין. גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי הבכיר בארגון "א-שבאב" שיחידת "אריות הים" של הצבא האמריקני ניסתה ללכוד בסומליה הוא מפקד בכיר בארגון שכינויו איקרימה. לפי אותם גורמים, איקרימה - פעיל טרור ממוצא קנייתי או סומלי שלא ברור אם היה לו קשר לפיגוע בקניון בקניה - הוא מפקד כוח לחימה זר של "א-שבאב". האמריקנים לא הצליחו ללכוד אותו.

 

גורמים אמריקניים אמרו כי הפשיטות באפריקה מגבירות את הלחץ על אל-קאעידה, למרות הכישלון בסומליה והתגובה הזועמת של לוב לפעולה בשטחה. "מנהיגי אל-קאעידה יכולים לברוח, אבל הם לא יכולים להסתתר", אמר מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים