שתף קטע נבחר

הוא עוד לא יושב - אבל כבר זוחל. זה בסדר?

אנחנו אוהבים לעבוד עם טבלאות, ולכן כשהתינוק "מדלג" על שלב, למשל קופץ מהתהפכות ישר לזחילה, אנחנו נכנסים ללחץ. רופא הילדים ד"ר איתי גל מסביר למה אין שום סיבה לדאגה - ומתי בכל זאת יש מקום להתייעץ עם הרופא

זה מתחיל משיחת אמהות בגן, או נזיפה מהסבתא: "מה, הילד שלך לא התהפך וכבר יושב? הוא לא בסדר". ההמשך כבר ידוע - ההורים המודאגים רצים לרופא בבהלה, שמא נפל פגם בהתפתחותו.

 

כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים - רק תעשו לייק

 

אז נכון, בעבר דילוג על שלבי התפתחות היה מדליק נורות אזהרה ומעורר בהלה לא רק אצל ההורים, אלא גם בקרב אחיות טיפת חלב ורופאים. אבל היום כבר יודעים שלא מדובר בסיפור דרמטי, ולמעשה במרבית הפעמים אין כל משמעות לדילוגי שלבי התפתחות.

 

עוד על התפתחות תינוקות בערוץ הורים :

תנו להם לזוז: המדריך לגידול תינוקות חושבים

נולד לכם פג? כך תעזרו לו להדביק את הפערים

מפתח חשיבה מרחבית: למה חשוב לשחק בפאזל

 

התינוק שלכם גדל בקצב מדהים בשנה הראשונה לחייו. בנוסף לצמיחה לגובה ולעלייה במשקל התינוקות עוברים אבני דרך בהתפתחות, ואתם ההורים מתמוגגים מכל חיוך, צחוק, אחיזה, זחילה, היפוך, ישיבה והליכה. אחד מרגעי האושר העוצמתיים הוא החיוך הראשון בגיל חודש והמילה "אבא" סביב גיל תשעה חודשים.

 

בעבר טבלאות ההתפתחות נקבו באבני הדרך בכל גיל ספציפי. אבל מאז הראו יותר ויותר מחקרים שקיימת שונות רבה בהתפתחותם של התינוקות והפעוטות, ולכן אין עוד סיבה לנקוב בגיל מדוייק לכל הישג אלא בטווח גילאים.

 

בשנים האחרונות הגיע עולם רפואת הילדים לתובנה נוספת, חשובה גם כן: גם אם הבייבי שלכם מדלג על שלב מסויים, אין לכך כל משמעות רפואית ברוב המוחלט של המקרים. כך, למשל, דילוג על שלבים מוטוריים אינו מסוכן, כל עוד התינוק משיג את אבני הדרך לגילו או מעל גילו, עושה שימוש בארבעת הגפיים באופן סימטרי ומגלה מגוון של תנועות.

 

פעמים רבות עיכוב בשלב התפתחותי אינו נובע מבעיה רפואית, אלא מסביבתו של הילד. כך, למשל, פעוטות שאינם נמצאים במשפחתון מדגימים לעתים עיכוב חברתי או מוטורי, שנפתר בקלות באמצעות הדרכת ההורים במכון להתפתחות הילד, במרפאת ריפוי בעיסוק או בפיזיותרפיה. ילדים בבית דו לשוני יראו בשנים הראשונות לחיים אוצר מילים דל יחסית.

 

מתי בכל זאת יש לגשת לרופא?

ואחרי שהבנתם שבדרך כלל אין בעיה בדילוג על שלבים, חשוב לדעת מה הם סימני ההתראה שכן דורשים התייחסות והמשך בדיקה רפואית או טיפול, ויש להסב את תשומת לבו של רופא הילדים שלכם אליו. אלו ה"דגלים האדומים" המרכזיים:

 


נורות אזהרה  הדורשות בירור רפואי

נורות אזהרה הדורשות בירור רפואי
מאיזה גיל נדרשת תשומת לב: כאשר הילד אינו מבצע את הפעולות הבאות:
בכל גיל תנועות לא סימטריות, העדפה של צד מסויים בתנועה
3 חודשים באי שקט ובוכה ללא הפסקה
חצי שנה אינו מחייך ואינו צוחק
חצי שנה אינו יוצר קשר עין, אינו עוקב אחר חפצים
9 חודשים אינו זוחל או מתיישב
שנה וחצי אינו נעמד או שאינו אומר מילים ראשונות


ד"ר איתי גל הוא מומחה ברפואת ילדים, וכתב הבריאות של ynet




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: shutterstock
זחילה. העיקר שהיא נעשית באופן סימטרי
צילום: shutterstock
מומלצים