שתף קטע נבחר

מומחים בשווייץ קבעו: יאסר ערפאת הורעל

החוקרים השווייצרים שבדקו את גופת יו"ר הרשות הפלסטינית מסרו כי הכמות הגבוהה של פולוניום שנמצאה בגופו מעידה על הרעלה מכוונת, אך אמרו שלא ניתן לאשר שזו סיבת המוות. "אתה לא סופג כזו כמות של פולוניום בטעות"

ממצאים נוספים מחקירת מותו של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר: חוקרים שווייצרים שבדקו את גופתו של יאסר ערפאת הציגו היום (יום ה') את ממצאיהם במסיבת עיתונאים בעיר לוזאן שבשווייץ. החוקרים אמרו שאינם יכולים לאשר או לשלול את האפשרות שמותו של ערפאת נגרם מהרעלת פולוניום רדיואקטיבי. עם זאת, הם העריכו כי הכמות הגבוהה של פולוניום שנמצאה מעידה על הרעלה מכוונת. "אתה לא סופג כזו כמות של פולוניום בטעות או מתוך רצון - זה לא משהו שנחשפים אליו בסביבה", מסר צוות המדענים.

 

עוד חדשות בעולם :

גרמני שיכור ביקש "הביתה" - והגיע לבלגיה

מי ישכור אותה: בלוקבסטר נסגרת בארה"ב

סערה ביפן: פשוט-עם הגיש לקיסר מכתב

מגייסים מורדים לסוריה: "בואו למות עם חיוך"

 

"אי אפשר לומר שהפולוניום היה הגורם למוות של ערפאת, אולם אי אפשר לשלול את זה", אמר פרופ' פרנסואה בושו. "הממצאים שלנו מאששים את התיאוריה של הרעלה".

 

מסיבת העיתונאים בלוזאן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מסיבת העיתונאים בלוזאן(צילום: AFP)

ד"ר פטריס מנגין, מנהל המרכז בבית החולים לוזן ובושו, מנהל המכון לקרינה שניהלו את החקירה על נסיבות מותו של ערפאת, העבירו אמש את הדו"ח המסכם בעניין לנציגי הרשות ולבאי כוחה של אלמנתו, סוהא. אחרי קבלת הדו"ח לידיה, טענה האלמנה כי מדובר בהתנקשות פוליטית באמצעות פולוניום רדיואקטיבי. 

 

בדו"ח נכתב כי כמות לא טבעית של פולוניום רדיואקטיבי נמצאה בשרידי גופתו של ערפאת, בצלעותיו ובאגן הירכיים שלו וכן באדמה שנאספה במתחם קברו בעת לקיחת הדגימות. על פי הערכות מומחים, הסיכוי להרעלתו עומד על 83%.

 

עוד ציינו כותבי הדו"ח כי החוקרים איתרו כמות פולוניום 210 גדולה פי 18 מהנורמלי. הממצאים תואמים גם את רוח תחקיר הרשת שפורסם בשנה שעברה, ולפיו שרידים של החומר הקטלני אותרו על חפציו האישיים, וכן את הסברה הרווחת בקרב פלסטינים, שמשוכנעים כי ישראל עומדת מאחורי ההידרדרות במצבו הרפואי של ערפאת - ומותו.

 

"מדובר יותר באופרת סבון מאשר במדע", הגיב לממצאים דובר משרד החוץ יגאל פלמור. "זהו הפרק האחרון בסדרה, ובו סוהא מתנגדת ליורשי בעלה. החקירה הסתכמה בניסיון שטחי ביותר לקבוע את סיבת המוות".  באולפן ynet התייחס לממצאים ד"ר אהוד נאמן, מומחה לקרינה, וסתר אותם בטענה כי "אם הוחדר לו חומר פולוניום 210 אי שם קצת לפני 2004, הרי שאחרי שמונה שנים לא יישאר מהחומר הזה כלום". לדבריו, "אני חושב שהידיעה הזאת מפוברקת לחלוטין".

  

לפני כשנה וחצי נפתחה בצרפת חקירה סביב נסיבות מותו של ערפאת בפריז בנובמבר 2004, לאחר שמכון שוויצרי טען כי גילה רמות גבוהות של פולוניום על בגדיו. חודשים ספורים לאחר מכן, נלקחו דגימות משרידי גופתו של נשיא הרשות הפלסטינית המנוח, שנקבר ברמאללה.

 

את הממצאים של החוקרים השוויצרים שולל מומחה הקרינה מישראל, ד"ר אהוד נאמן, שטוען כי הסבירות שפולוניום ישרוד שמונה שנים בגופתו של ערפאת היא אפסית. "אני חושב שהידיעה הזאת מפוברקת לחלוטין", אמר לאולפן ynet. "מדובר בחומר רדיואקטיבי רעיל ביותר. הממצאים לא יכולים להיות נכונים מבחינת פיסיקאלית ונוספות. זמן מחצית החיים של פולוניום 210 הוא 138 ימים. אם ערפאת נפטר ב-2004 והדוגמית נלקחה לפני שנה, עברו כשמונה שנים ובזמן הזה לא אמור להישאר מהחומר הזה כלום".

 

ערפאת היה בן 75 במותו. בשעתו, לא נערכה לו נתיחה שלאחר המוות, לבקשת רעייתו. רופאים צרפתים שטיפלו בו טענו אז כי לא הצליחו לקבוע את סיבת מותו המדויקת, אולם חשדות שלפיהם גורם כלשהו פגע בו במכוון הועלו מיד. פלסטינים רבים מיהרו להפנות אצבע מאשימה לעבר ישראל, שצרה באותה העת - ימי האינתיפאדה השנייה - על לשכתו של ערפאת במוקטעה ברמאללה. ישראל הכחישה כי הרעילה את ערפאת, וקראה להנהגה הפלסטינית לפרסם את הדו"חות הרפואיים שלו, שמעולם לא נחשפו. 

 

יאסר ערפאת היה יו"ר הארגון לשחרור פלסטין במשך שנים, והוביל פעולות טרור רבות נגד ישראל.

בספטמבר 1993, כחלק מתהליך השלום עם ישראל, חתם עם ראש הממשלה יצחק רבין על הסכם אוסלו שהביא לכינון הרשות הפלסטינית. בשנת 2000 פרצה, לטענת ישראל בהוראתו של ערפאת, אינתיפאדת אל-אקצה שבמהלכה רצחו פעילי טרור פלסטינים מאות רבות של ישראלים, ופיגועים אירעו כמעט מדי יום ברחבי הארץ. ישראל האשימה את ערפאת כי הוא זה המכוון את מעשי הטרור, ובשנתיים וחצי האחרונות לחייו צרה על לשכתו ברמאללה.

 

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
יאסר ערפאת. הורעל?
צילום: AFP
צילום: AFP PHOTO/ HO / AL JAZEERA
סוהא מקבלת לידיה את הדו"ח
צילום: AFP PHOTO/ HO / AL JAZEERA
מומלצים