שתף קטע נבחר

האם האבחון הרפואי לגביכם שגוי? 10 סימנים

איך ניתן לדעת האם האבחון הרפואי לגביכם שגוי ונמשך זמן רב מדי, ומתי האבחון היה תקין, אבל נגרר זמן רב מדי? 10 סימנים מזהים

אבחון מאוחר או שגוי גורם למותם של עשרות עד מאות חולים בישראל בשנה, ומותיר רבים אחרים נכים ומוגבלים לכל חייהם. רשלנות באבחון הינה הסיבה הרווחת ביותר לתביעות ולהרשעות של רופאים ומוסדות רפואיים בישראל. איך תזהו האם אתם קורבן להתרשלות? 

 

לכתבות נוספות - היכנסו למדור רשלנות רפואית  

 

10 סימנים מזהים:

1. המטופל או בני משפחתו חשים כי הטיפול שניתן לא תואם את התלונות.

 

2. הנסיונות של המטופל ובני משפחתו לקבל אבחנה מדויקת של הבעיה נתקלים בהתחמקויות או בסירוב של הצוות הרפואי.

 

3. התיעוד הרפואי לא משקף נאמנה את תלונות החולה, וגם הפרטים הקטנים חשובים.

 

4. המטופל ומשפחתו מגלים כי במסמכים הרפואיים העוסקים במקרה - נערכו שינויים ומחיקות במהלך הטיפול.

 

5. משך האבחנה הבדיקות והצילומים עורכים יותר זמן מהמצופה ומהסביר.

 

6. הרופא שולח את החולה למספר רב של בדיקות וצילומים בתחומי רפואה רבים ושונים.

 

7. הטיפול שהחולה מקבל לרבות תרופות משתנה לעיתים קרובות ללא הסבר מספק

 

8. למרות הטיפול הרפואי מצבו של החולה מחמיר או לפחות לא משתפר

 

9. רופאים שונים נותנים אבחנות שונות והסברים שונים לבעיה הרפואית

 

10. הטיפול ממוקד בבתלונות (סמפטומים) ולא מכוון לטיפול בגורם המחלה.

 

רוב הציבור איננו יודע כי איחור באבחון מחלה או מצב רפואי, והסתבכותם כתוצאה מכך, נחשבת כרשלנות רפואית ממדרגה ראשונה, וניתן לתבוע בגינה את הרופא המטפל ואת המוסד בו הוא עובד.

 

את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד

 

עוד כתבות

גילה מתה מ-CT - והליקויים בברזילי נחשפים

במיון שיחררו החולה - והתוספתן התפוצץ בבטנו

הרופא התעקש ליילד בוואקום - התינוקת נותרה עם פיגור

 

נזקיה של הרשלנות באבחון

רשלנות באבחון יכולה להזיק במספר דרכים וצורות. יש לזכור כי תרופות רבות נחשבות לרעילות, אך ההשפעה המזיקה שלהם על הגוף מתגמדת מול השירות שהם נותנים בבלימת המחלה. מתן תרופות וטיפולים שגויים שאינם מתאימים למצבו הרפואי של המטופל עלולים להזיק לבריאותו באופן דראסטי, לגרום למותו או להותירו מוגבל ונכה להמשך חייו.

 

למימד הזמן באבחון קיימת חשיבות רבה, ולא לשווא יוצאות קופות החולים ועמותות שונות בקריאה לציבור להיבדק באופן תקופתי על מנת לאבחן מצבים רפואיים כשהם עדיין לא מתקדמים וניתנים לטיפול. שורה ארוכה של מחלות שנחשבו עד לפני שנים מועטות כסופניות, נרפאות לחלוטין, או מיוצבות כתוצאה מאבחון מוקדם, ובהן סוגים רבים של סרטן, איידס ועוד שורה של מחלות כרוניות וקשות.

 

גם כאשר רופאים קובעים בדיקות שונות שיאבחנו בסופו של עניין את המחלה, אם הרופאים לא העניקו דחיפות מספקת לביצוע הבדיקה, והחולה נפגע או מת כתוצאה מאיחור ביצוע הבדיקה או הפרוצדורה הרפואית, עדיין ניתן לבדוק את אשמתם של הרופאים, ולהאשימם ברשלנות באבחון. על התובעים במקרה זה להוכיח כי הודות למידע שעלה מהבדיקות אותן ביצע הרופא בחולה ניתן היה לגלות את המחלה בזמן ולהתחיל את הטיפול המרפא באופן מידי.

 

מדוע רשלנות באבחון היא רשלנות רפואית?

הציפייה של מטופל כשהוא מגיע למוסד רפואי, הוא שהרופאים המוסמכים שבו יהיו בעלי ניסיון רב מספיק על מנת לאבחן את המחלה שממנה הוא סובל בזמן סביר, כשם שמטופלים העוברים ניתוח מצפים מהמנתח והמרדים שייגלו רמת מקצועית מספקת על מנת לסיים את הניתוח בהצלחה.

 

אחריותו של המטופל היא להגיע אל המוסד הרפואי ולהיבדק. משעשה זאת, האחריות המשפטית לטיפול הראוי בו עוברת למוסד ולרופאים אותם הכשיר המוסד. יש להדגיש כי בישראל מבוצעים אלפי אבחונים רפואיים תקינים ביום, במהלכם ניצלים חיים – פשוטו כמשמעו.

 

חשש להתלונן

קיימת תופעה נפוצה ומצערת של מטופלים ובני משפחותיהם החוששים מלהתלונן לרשויות על טיפול לקוי לו זכו, מחשש שיבולע להם. על פי ניסיוני לחשש זה אין יסוד. עליהם לזכור כי סביר להניח כי הנזק העיקרי כבר נעשה להם מעצם הרשלנות באבחון הרפואי. נהפוכו הניסיון מלמד כי דווקא אותם אזרחים שהתלוננו על התרשלות בטיפול ביקיריהם זכו לטיפול המסור ביותר של המוסדות הרפואיים.

 

בכל מקרה, ביטוח הרשלנות הרפואית בו מצויד על פי חוק כל רופא בישראל, נועד לטפל בדיוק באותם מקרים של התרשלות רפואית, ולכן בכל מקרה בו מתעורר חשד לרשלנות רפואית מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום.

 

בסופו של יום יש לזכור, כי מול כולנו עומדת האחריות החברתית להתריע על מחדלים מערכתיים, ובמיוחד אלה הנוגעים לחיי אדם. רק אזרחים המתלוננים על טיפול לקוי של המערכת הרפואית ועל מחדליה הם המאלצים אותה לבסוף לשפר את נהליה וביצועיה – ומעניקים לכלל האוכלוסייה את האפשרות ליהנות מטיפול רפואי טוב יותר בעתיד לבוא.

  

הכותב הוא מנכ"ל פייל ושות' , משרד עורכי דין העוסק התחום הרשלנות הרפואית





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:index open
האם האבחנות של הרופאים - דומות או שונות לחלוטין?
צילום:index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים