שתף קטע נבחר

אולפני דיסני יעבדו דוקו ישראלי לסרט עלילתי

פרסום ראשון: "הדולפין" של דני מנקין ויונתן ניר, שליווה נער ערבי אילם בריף הדולפינים באילת, יזכה לרימייק לאחר שאולפני דיסני רכשו את הזכויות על הפרויקט. העבודה על התסריט כבר החלה, והעלילה תתרחש בארצות הברית עם דמויות אמריקניות. ניר: "חשוב לנו שלא תצא מזה דרמה מלוקקת"

אחרי ההישגים האחרונים של יוצרי הטלוויזיה והקולנוע הישראליים בשדה ההפקה האמריקנית, מגיעה הצלחה נוספת מכיוון בלתי צפוי. אחרי משא ומתן ארוך ומסובך, אולפני דיסני רכשו באופן רשמי את הזכויות לסרט הדוקומנטרי "הדולפין" של הבמאים דני מנקין ויונתן ניר והמפיקה יהודית מנסן-רמון, וצפויים ליצור בהשראתו סרט עלילתי. החוזה הוסכם בין כל הצדדים המעורבים ונחתם בשבוע האחרון - כך נודע ל-ynet.

 

"הדולפין", שזכה בצל"ש מטעם שופטי פסטיבל ירושלים ב-2010, מלווה לאורך ארבע שנים את מוראד, נער ערבי-ישראלי שהפסיק לתקשר עם בני אדם בעקבות טראומה קשה של אלימות, וטופל בריף הדולפינים באילת. אחרי מספר חודשי שתיקה, הוא חזר לדבר בזכות קשר מיוחד שיצר עם הדולפינים - אולם אז התברר כי הוא פיתח לעצמו זהות חדשה, וכי הוא מתכחש לעברו ומסרב לשוב לחיק משפחתו בכפר.

 

את הסיפור האישי של מוראד ואביו, הרופא ד"ר אילן קוץ המומחה לטיפול בטראומה, וכמובן הדולפינים, מבקשים בדיסני להפוך לדרמה עלילתית. חברת ההפקה מנדוויל פילמס בראשותם של דיוויד הוברמן וטוד ליברמן כבר הופקדה על הפרויקט, והתסריטאי-במאי ג'סטין זקהאם ("החתונה הגדולה") כבר החל בעבודת גיבוש התסריט בשיתוף עם מנקין וניר, שישמשו גם כמפיקים שותפים (ביחד עם מנסן-רמון). התחקיר לקראת הסרט נמצא כעת בעיצומו, וכך גם כתיבת הטיוטות הראשוניות.

 

בשלב זה מסתמן כי התסריט יתבסס על סיפורו האישי של מוראד, אך העלילה תתרחש בארצות הברית - ככל הנראה בהוואי, ודמויות הילד האילם, האב והרופא יהיו אמריקניות. האדפטציה תהייה שונה באופן מהותי ולא תכלול בתוכה מתח לאומי-גזעי כמו זה הנוכח ב"הדולפין". עם זאת, יש להדגיש כי לא ברור מתי תצא לדרך הפקת הסרט - אם בכלל. על פי החוזה, על דיסני להשלים את הפרויקט בשנה וחצי הקרובה (ולרשותם אפשרות הארכה לשנה וחצי נוספות).

מתוך "הדולפין". המתח הלאומי יישאר בחוץ ()
מתוך "הדולפין". המתח הלאומי יישאר בחוץ

דיסני לא היו היחידים שהתעניינו ב"הדולפין", שלאחר צאתו נרכש לשידור בערוצי טלוויזיה בצרפת, גרמניה, בריטניה, דנמרק, שוודיה, פינלנד, אירלנד, שוויץ, יפן ומדינות אחרות. עם זאת, היוזמה ליצור רימייק אמריקני עלתה רק כשמנקין וניר הגיעו גם לארצות הברית, ובעזרת סוכן מקומי ניסו למכור את הסרט גם לגופי הפקה והפצה מקומיים. "הסוכן אמר לנו שהסרט מתאים לאדפטציה עלילתית, והציע אותו ככזה לכל האולפנים, ותוך שבועות ספורים חזרו אלינו", מספר ניר ל-ynet.

 

השמועות על הפרויקט נפוצו בארצות הברית כבר לפני שנה, אולם ניר מאשר כי רק לאחרונה נחתם החוזה, אחרי תהליך ארוך בו היו מעורבים גם היוצרים וגם גיבורי הסרט. "הזכויות נרכשו באופן רשמי, וכבר מתחילים בכתיבת התסריט", אומר ניר.

יונתן ניר. "מתחילים בכתיבת התסריט" (צילום: שני ניר) (צילום: שני ניר)
יונתן ניר. "מתחילים בכתיבת התסריט"(צילום: שני ניר)

"זה לא הולך להיות סיפור ישראלי, וחששנו שזקהאם ייקח אותו לכיוון שונה משלנו - של טיפול עם דולפינים בסביבתם הטבעית. אבל נראה שהוא הולך בכיוון הנכון מבחינתנו.

והוא גם אמור להגיע מתישהו לבקר בריף באילת ובינתיים אוסף הרבה אינפורמציה מאיתנו, ממוראד ומד"ר קוץ, שהם שותפים מלאים. הכל נעשה בתמיכתם. והם יודעים שהם לא יופיעו בשמם בסרט האמריקני, וגם סיפורם האישי כפי שהוא הופיע ב'הדולפין', יעבור שינוי".

 

למרות שהסיפור הינו סיפור אמיתי, ולא יצירה אמנותית, אנשי דיסני רצו לכאורה ליצור בהשראתו סרט עלילתי, מבלי להתחייב ליוצרי "הדולפין". עם זאת, ניר מסביר כי הם ביקשו לבססו על סרטם הדוקומנטרי של מנקין וניר. "היה חשוב להם שיובהר כי הסרט מבוסס על סיפור אמיתי", אמר הדוקומנטריסט, "מצד שני, לנו חשוב שייקחו את זה לצדדים העמוקים יותר של הסיפור, ולא ייצרו ממנו עוד דרמה מלוקקת".

דני מנקין. יהיה מפיק שותף בפרויקט (צילום: מירי מנקין) (צילום: מירי מנקין)
דני מנקין. יהיה מפיק שותף בפרויקט(צילום: מירי מנקין)

"זה מרגש אותנו", מודה ניר, "כבר שנתיים-שלוש שאנחנו רצים עם הסרט בארץ ובעולם. הוא נגע בהרבה אנשים. זה שלב מפתיע שלא ציפינו לו

במסע המאוד מיוחד הזה. זה כיף להיות חלק קטן מההצלחה של הקולנוע והטלוויזיה בישראל. אנחנו מקווים שזקהאם יעשה עבודה טובה, כי אין לנו כל כך השפעה על זה. אנחנו לא יודעים איך זה יראה".

 

מטבע הדברים, היוצרים לא חושפים את הסכומים שדיסני הציעה עבור הזכויות, אולם ניר מבהיר כי "לא אבנה מזה בית". מה שכן, הכספים שיתקבלו יסייעו בהפקת הפרויקט הדוקומנטרי המשותף הבא שלו ושל מנקין - שגם הוא עוסק באדם ובבריחתו אל הטבע. בסרטם הבא ילוו את הצלם הישראלי עמוס נחום - מהמובילים בצלמי הטבע בעולם - ואיתו ירחיקו עד לקוטב הצפוני במאמציו לתעד דב קוטב מתחת למים, ובמקביל ינסו לתהות על מניעיו האישיים לעשות כן.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פוסטר הסרט
מתוך "הדולפין". הסיפור יהפוך מדוקומנטרי לעלילתי
פוסטר הסרט
לאתר ההטבות
מומלצים