שתף קטע נבחר

חקירת חִשמול מתנחל בטייזר נסגרה "ללא עבירה"

המחלקה לחקירות שוטרים הדגישה כי הסרטון שהציג את מעצר בועז אלברט ביצהר היה ערוך "באופן מגמתי". לדבריה, מעצרו הצדיק שימוש מוגבל באקדח החשמלי

חקירת השוטרים שהפעילו אקדח "טייזר" נגד בועז אלברט נסגרה בעילת "אין עבירה", כך הודיעה היום (ג') המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה. בהודעתה הדגישה המחלקה כי "החקירה העלתה שהסרטון אשר הוצג בתקשורת ערוך באופן מגמתי ואינו משקף את שאירע במציאות".

 

עוד בערוץ החדשות של ynet:

שכונת הקוטג'ים הסודית של גואנטנמו

"מחסני ילדים": "אקספרס של חצות בת"א"

 

אלברט, תושב יצהר שנגדו עמד צו הרחקה מהיישוב, נעצר בחודש אוגוסט האחרון בביתו על ידי כוח משטרתי של יס"מ. הוא חושמל כמה פעמים על ידי השוטרים מבלי שהתנגד, לטענתו.

 

"לצורך ביצוע המעצר ומחשש לפעולות התנגדות מצד אנשי היישוב במטרה להכשילו, היה צורך בתכנון מבצעי שכלל הליכה רגלית של אנשי היס"מ לביתו של אלברט בחסות החשיכה, תוך זחילה על הקרקע בקרבת הבית", נכתב בהודעת המחלקה לחקירות שוטרים, שהדגישה גם את הצורך "המבצעי המובהק" להשלים את המעצר תוך זמן קצר, "על מנת למנוע חיכוך עודף עם אנשי המקום ומחשש להסלמת האירוע".

 

על פי החקירה, "אלברט לא נענה להוראות השוטרים, התנגד למעצר ואף נמלט אל עבר חדר הילדים בבית. במקביל, הזעיקו בני משפחתו 'תגבורת'. לאחר שהוצא מהבית, הגיעו למקום אנשים שהשליכו אבנים אל עבר הכוח. השוטרים השתמשו באקדח הטייזר כלפי אלברט בשתי הזדמנויות בלבד לאורך המעצר (מתוכן רק פעם אחת בתוך הבית - ולא כפי שעלה מהסרט הערוך שהוצג באמצעי התקשורת)".

 

החקירה העלתה עוד כי השימוש בשוקר החשמלי "נדרש לצורך השלמת מעצרו של אלברט, שנשכב על הרצפה. השוטרים נאלצו לבצע את המעצר במהירות ויעילות, והיו רשאים במסגרת סמכותם לעשות שימוש בכוח. בנסיבות המורכבות של העניין, דבקות בביצוע משימה מורכבת בשטח שעלול להפוך עוין הצדיקה שיגור זרם חשמלי מוגבל בדרך שבה נעשה הדבר, לפי נוהלי משטרת ישראל ובהתאם לתורת ההפעלה של אמצעי זה", נכתב.

 

טייזר הוא נשק הלם חשמלי שנמכר על ידי החברה האמריקנית "טייזר אינטרנשיונל". הוא משמש לפגיעה זמנית בשליטה

על השרירים שמעוררת עצבי חושים ותנועה וגורמת להתכווצויות שרירים בלתי נשלטות. הטייזר נחשב לנשק אל-הרג, ועל כן נוהלי הפעלתו מאפשרים שימוש נרחב בו למגוון מצבים, ובהם תחליף לנשק חם באמצעות ירי, ושוקר חשמלי שמנטרל חשודים המתנגדים למעצר בלבד.

 

האירוע ופרסום הסרטון שתיעד אותו, לכאורה, עוררו ביקורת ציבורית רבה. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, אף הקפיא את השימוש באקדח החשמלי והורה על הקמת צוות בדיקה לבחינת השימוש בו. "המשטרה עושה שימוש בטייזר כשוקר חשמלי עשרות פעמים בלבד בשנה. יש 1,800 שוטרים שמוכשרים לעשות שימוש בכל אחד מ-500 הכלים, ועדיין, במשך שלוש השנים האחרונות קיבלנו רק תלונות בודדות", אמר אז ראש מחלקת החירום במשטרה, ניצב-משנה מוריס חן, שמונה לעמוד בראש צוות הבדיקה.

 

עירית, אשתו של אלברט, אמרה בתגובה כי "למול עיני ועיני ילדיי בועז חושמל פעם אחר פעם. לצערנו מח"ש נותנת גב לעבריינות. אנחנו מאמינים שגם כאן הגבורה היהודית תנצח". 

 

פרקליטו של אלברט, עו"ד עדי קידר מטעם עמותת "חננו", הוסיף כי "הודעת מח"ש מהווה דוגמא חיה להתנהלותה הקבועה מזה שנים רבות ולפיה רף הראיות הנקבע על ידם רחוק מהמציאות הקיימת והמחייבת בדיני הראיות והפסיקה". לדבריו, "עם ישראל כולו ראה, שפט והתרשם וכעת גם הבין שמדובר במחלקה המגנה על שופטים, מכשירה אלימות של שוטרים ומפקירה את דמם של האזרחים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך הסרטון
צילום: אהוד אמיתון סוכנות תצפית
בועז אלברט
צילום: אהוד אמיתון סוכנות תצפית
מומלצים