שתף קטע נבחר

חילופי זוגות: הנשים תרמו כליה - והצילו הבעלים

שולמית מנור וגאולה כהן ביקשו כל אחת לתרום כליה לבעלה כדי להציל את חייו, אך נמצאו כלא מתאימות. בית החולים בילינסון גיבש פתרון יצירתי ובוצעה השתלה צולבת: כל אישה תרמה כליה לבעל של השנייה, והצילו בכך את חייהם

גורל משותף: חיים מנור בן ה-56 ומשה כהן בן ה-64 חלו שניהם באי-ספיקת כליות כרונית והזדקקו להשתלה. הנשים של שניהם התנדבו לתרום להם כליה, אך הבדיקות הראו כי הן אינן יכולות לשמש כתורם לבן זוגן. בית החולים בילינסון מצא פתרון - הצלבה: אשתו של מנור תתרום לכהן, ואילו אשתו של כהן תתרום למנור. התוצאה: שניהם מתאוששים כעת באותו החדר בבית החולים, לאחר השתלה מוצלחת.

  

 

חותמים על אדי - מצילים חיים:

  

מנור, תושב באר יעקב, לקה במחלת כליות לפני 12 שנה, ולפני חודש וחצי הידרדר מצבו והוא נזקק לדיאליזה. כבר לפני חודשים רבים ביקשה אשתו שולמית לתרום לו כליה ולהצילו, אבל היא כאמור נמצאה כמתאימה חלקית בלבד. במקביל ניסתה גאולה, אשתו של כהן, לתרום לו כליה וקיבלה תשובה דומה.

 

"אני חולה כליות ועושה דיאליזה כבר שנתיים", מספר כהן, תושב טירת הכרמל. "הכל התחיל כשהייתה לי דלקת ריאות, ובבדיקות הדם שעשו לי בבית החולים אמרו שהכליות שלי מתפקדות רק ב-50%. למרות זאת המשכתי בחיים, עד שעברתי אירוע מוחי והטיפול ממיס קרישי דם שנתנו לי כדי להציל את חיי פגע בכליות וגרם להן לקרוס תוך חודש. זה היה מאוד קשה, פתאום הפכתי למוגבל. הילדים שלי רצו לתרום לי כליה אבל לא הסכמתי לקחת מהם, ואז אשתי הלכה לבדיקות ובסופו של דבר אמרו לנו שהיא לא מתאימה".

 

בבית החולים בילינסון גילו שדווקא שולמית מנור מתאימה למשה כהן, ואילו גאולה כהן מתאימה לחיים מנור. מתאמת ההשתלות בבית החולים, רחל מיכוביץ', סיפרה לשני זוגות על האפשרות והם הגיבו בהתלהבות. "הם חיכו להשתלה הרבה זמן", היא מספרת. "הפגשנו ביניהם והייתה להם כימיה מצוינת, זה הלך יפה והיה 'שידוך' טוב".
 
מימין: משה וגאולה כהן, רחל מיכוביץ, שולמית וחיים מנור (צילום: דוברות בילינסון) (צילום: דוברות בילינסון)
מימין: משה וגאולה כהן, רחל מיכוביץ, שולמית וחיים מנור(צילום: דוברות בילינסון)

 

"אשתי רצתה לתרום כדי שאפסיק לסבול מהדיאליזה והתרופות", אומר מנור. אשתו מסכימה: "אשתו של משה הצילה את החיים של בעלי, ואני הצלתי את החיים של בעלה. לא התלבטתי לרגע. לא משנה לי למי לתרום, אני פשוט מבסוטית שיש לו חיים חדשים. אני מאושרת וטוב לי שהצלתי חיים, ואני רוצה לקרוא לזוגות נוספים שיתרמו כדי לעזור זה לזה".

 

ההשתלה התבצעה ביום חמישי שעבר. הנשים כבר התאוששו ושוחררו לביתן, ואילו הגברים נמצאים עדיין בבית החולים, מחזקים את הקשר החדש שנוצר ביניהם. 

 

"הם זוג נחמד מאוד", אומר מנור. "גם הילדים שלנו נפגשים, החלפנו טלפונים ואני מאמין שעוד ניפגש הרבה". כהן מחזק את דבריו מיד: "הקשר איתם מעולה, ממש הפכנו למשפחה".



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות בילינסון
הצלת חיים כפולה. הזוג מנור, מתאמת ההשתלות והזוג כהן
צילום: דוברות בילינסון
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים