שתף קטע נבחר

נלסון מנדלה: מהפכן, מנהיג, גיבור תרבות

קשה לחשוב על מנהיג שהצליח לגייס תמיכה רחבה יותר של מוזיקאים, יוצרים ואמנים מאשר נשיא דרום אפריקה לשעבר נלסון מנדלה. במותו הוא מותיר אחריו לא רק מורשת פוליטית וחברתית - אלא גם תרבותית: השירים שהוקדשו לו, והסרטים שביקשו להנציח את חייו ופועלו. "בהפלת הרוע של האפרטהייד, מנדלה הרים אותנו מעלה", ספד לו מורגן פרימן שהכיר וגילם אותו

מעטים המנהיגים הפוליטים שזכו לתמיכה בינלאומית גורפת כמו נלסון מנדלה - ונדמה שעוד יותר מכך, מעטים המנהיגים שנהנו מרוח גבית חזקה יותר של אנשי תרבות ברחבי העולם. מאבקו נגד האפרטהייד היה, במידה רבה, מאבק הסברתי - וככזה, גייס לשורותיו מוזיקאים ואמנים שביקשו לרתום את יצירתם למחאה שהוביל. וגם אחרי כהונתו כנשיא, דמותו של מנדלה המשיכה לרתק אליה יוצרים ובעיקר קולנוענים, שמבקשים גם היום להנציח ולהאדיר את מפעל חייו.

 

נלסון מנדלה עם מייקל ג'קסון ב-1999, במסיבת עיתונאים בה הכריז מלך הפופ על שני מופעים  שהכנסותיהם יוקדשו למטרות צדקה, ביניהן הקרן של מנדלה לילדים (צילום: AP) (צילום: AP)
נלסון מנדלה עם מייקל ג'קסון ב-1999, במסיבת עיתונאים בה הכריז מלך הפופ על שני מופעים שהכנסותיהם יוקדשו למטרות צדקה, ביניהן הקרן של מנדלה לילדים(צילום: AP)

ברשתות החברתיות, ביקשו אמנים וכוכבים רבים להיפרד בפומבי ממנדלה, שהלך לעולמו אמש (ה') בגיל 95. "אני רוצה לתת לעולם כולו חיבוק, שמעתי שמנדלה הלך לעולמו", צייצה השחקנית וופי גולדברג. "הגיע הזמן לשינה שהרווחת. תנחומיי למשפחתו". הדוקומנטריסט מייקל מור פנה לנשיא האמריקני ברק אובמה וכתב: "בבקשה תשתתף בהלוויה בשביל כולנו".

 

נלסון מנדלה עם הזמרת ביונסה, במופע התרמה לחולי איידס בקייפטאון, דרום אפריקה, 2003. הזמרת העלתה את התמונה לחשבון האינסטגרם שלה עם היוודע דבר מותו (צילום: AP) (צילום: AP)
נלסון מנדלה עם הזמרת ביונסה, במופע התרמה לחולי איידס בקייפטאון, דרום אפריקה, 2003. הזמרת העלתה את התמונה לחשבון האינסטגרם שלה עם היוודע דבר מותו(צילום: AP)

"מנדלה היה אחד המנהיגים והמורים הגדולים של המאה ה-20", ספד לו המוזיקאי פול סיימון, והזמרת ארית'ה פרנקלין כתבה: "איזה יום עצוב שבו איש כה גדול הלך לעולמו ועלה עוד טיפה למעלה. מדהים כיצד שהוא התעלה מעל למאסר שבו היה נתון והצליח למגר את שלטון האפרטהייד והשנאה מהמדינה ולאחד אותה. דוגמה שלא תיאמן לאנושיות ואומץ".

 

נלסון מנדלה עם אופרה ווינפרי, בחניכת האקדמיה לבנות שפתחה בדרום אפריקה ב-2008 (צילום: AP) (צילום: AP)
נלסון מנדלה עם אופרה ווינפרי, בחניכת האקדמיה לבנות שפתחה בדרום אפריקה ב-2008(צילום: AP)

"מעולם לא פגשתי אדם טוב יותר מנלסון מנדלה בחיי", צייץ השחקן סמואל ל' ג'קסון, "תנחומיי למשפחתו ולארצו". השחקנית ילידת דרום אפריקה שרליז ת'רון כתבה: "מחשבותיי ואהבתי יוצאות למשפחת מנדלה. נוח על משכבך בשלום, מאדיבה. אתה תחסר, אבל השפעתך על העולם תחיה לנצח".

 

אבל על השטיח האדום

מי שזכה לגלם את מנדלה ממש על רקע מותו הוא אידריס אלבה הבריטי, הכוכב הראשי של הסרט "Mandela: Long Walk To Freedom" שיצא לאקרנים בחו"ל בתזמון מדהים - כשבוע לפני מותו. למעשה, שעות ספורות לפני פרסום הידיעה, צעד אלבה על השטיח האדום בבכורה הלונדונית של הסרט. את הבשורה על מותו של האיש שבמרכז העלילה קיבלו הנוכחים עם תום ההקרנה, אז נעמדו באולם לשתי דקות דומיה.

 

אידריס אלבה על השטיח האדום בבכורת "מנדלה" בלונדון, זמן קצר לפני הבשורה המרה

 

לפני שעונת האוסקרים נכנסה לשיאה היו אפילו שניבאו לו מקום של כבוד בתחרות על  הפסלון, אולם בהמשך נדמה שהבאזז סביב הסרט דעך - אולי דווקא הנסיבות הטרגיות יחזירו אותו למירוץ. אלבה, שמגלם בסרט את מנדלה מצעירותו ועד שנות ה-70 לחייו, סיפר בראיון ל-BBC שפורסם זמן קצר לפני הידיעה על מותו כי "ישנה אחריות אישית גדולה מאוד בניסיון להפיח חיים על המסך בדמות אגדית שכולם מכירים". נראה שכעת האחריות הזו רק הולכת ומתעצמת. מיד אחרי הקרנת הבכורה אמר כי "זה כבוד גדול להיכנס לנעליו של אדם שפעל כנגד כל הסיכויים, הפיל מחסומים ולחם למען זכויות אדם".

 

אידריס אלבה מדבר על תפקידו כנלסון מנדלה

 

אך הופעת הבכורה של אלבה בתפקיד ממש לא היתה הופעת הבכורה הקולנועית של מנדלה המנוח. בעשור האחרון כמה קולנוענים בולטים מלבד ג'סטין צ'דוויק, במאי הביוגרפיה החדשה, ביקשו להביא את דמותו אל המסך הגדול - כשבניגוד לסרט הנוכחי, אלו בחרו להתמקד בתקופות ופרשות מצומצמות יותר.

 

הטריילר של "Winnie Mandela"

 

במקביל לסרט שיצא זה עתה, יצא לפני כשלושה חודשים בארצות הברית הסרט "Winnie Mandela" - בו מגלמת ג'ניפר הדסון את אשתו של מנדלה וטרנס הווארד מגלם את הנשיא עצמו, בסרט שמגולל את סיפור היכרותם. דניס הייסברט נכנס לנעליו שש שנים קודם לכן ב"להתראות באפאנה", שגולל את סיפור ידידותו של מנדלה עם מי שאמור לשמור עליו במאסר ולרגל אחר מעשיו.

 

דניס הייסברט על מנדלה של "להתראות באפאנה"

 

אבל השחקן המוכר ביותר שזכה לגלם את מנדלה - וגם להיפגש איתו אישית, כמה וכמה פעמים - היה מורגן פרימן, שגם היה מועמד לאוסקר על תפקיד זה. זה היה בסרט "אינוויקטוס", בו התמקד הבמאי קלינט איסטווד בניסיונו של נשיא דרום אפריקה לאחד את אומתו השסועה באמצעות נבחרת הראגבי הלאומית, בימים שאחרי נפילת משטר האפרטהייד.

 

זמן קצר אחרי פרסום הידיעה על מותו של מנדלה, פירסם פרימן טור ב"טיים" תחת הכותרת "איך זכיתי לגלם את הגיבור". בדבריו הוא טוען כי למעשה, התואר "גיבור" עושה עוול למנדלה, שהתנגד לאפרטהייד, נאסר ל-27 שנה ולבסוף יצא לחופשי והפך למנהיג הדמוקרטי הראשון של ארצו. "כמה מאיתנו היו מסוגלים לנהוג כפי שנהג עם שחרורו?", תהה. "כמה מאיתנו היו נמנעים מנקמה, ומטיפים לפיוס? כמה מאיתנו היו הופכים את הפרקים הבאים בסיפור חיינו להתחלה חדשה עבור אצלנו?".

 

מורגן פרימן על תפקידו כנלסון מנדלה ב"אינוויקטוס"

 

הקשר בין פרימן ומנדלה לא נולד עם ליהוקו ל"אינוויקטוס" - למעשה, היה זה המנהיג עצמו ש"ליהק" אותו עוד בשנות ה-90, כשציין את שמו כמי שעשוי לגלם אותו בהצלחה כשנשאל על כך. אותה תשובה תמימה הובילה לקשר האישי בין השניים, שנמשך מאז ועד שנותיו האחרונות של הנשיא לשעבר: "זכיתי לצעוד איתו, לדבר איתו, להחזיק את ידו ולהכיר את אחד האנשים הגדולים ביותר שחיו אי פעם", כתב פרימן.

 

"איבדנו את אחד הענקים האמיתיים של המאה הקודמת", סיכם השחקן, "אבל בתוך האובדן טמונה ההבנה שהודות לו, כולנו הרווחנו משהו. כי בהפלת הרוע של האפרטהייד, מנדלה הרים אותנו מעלה. החוכמה, הסבלנות, החמלה וההתעקשות שלו על פיוס גורמות לנו לשאוף להיות אנשים טובים יותר".

 

הדמות מהשירים

גם עולם המוזיקה כאמור הושפע ומושפע עדיין מדמותו ומעשיו של מנדלה. יו-2, כמצופה מהלהקה עם המודעות הפוליטית הגבוהה ביותר בתעשיית המוזיקה, הוציאה לפני שבועות ספורים את "Ordinary Love", מתוך הסרט "Mandela, Long Walk To Freedom". בשיר מנסה בונו לסכם במילותיו את העקרונות שמנדלה חי לפיהם, ושר: "אנחנו לא יכולים להגיע גבוה יותר, אם אנחנו לא מרגישים אהבה פשוטה".

 

"Ordinary Love"

  

גם הרכב ההיפ הופ פאבליק אנמי, שמעולם לא חסך ממאזיניו מסרים פוליטיים וחברתיים, עסק במנדלה בשיר "Prophets Of Rage" ("נביאי זעם"). החבורה שרה "יש לנו סיבה לדון בשנאה", ולצד מנהיגי עולם גדולים אחרים שמוזכרים בשיר, בולט גם שמו של מנדלה.

 

"Prophets Of Rage"  

 

בשנים הממושכות של מאסרו התגייסו מוזיקאים ותמכו במנדלה ובמאבקו. טרייסי צ'פמן שרה בשיר "חופש עכשיו" על חברה שהורגת ומשמידה כל מה שהיא לא מצליחה להבין. את השיר הזה קישרה תמיד לנלסון מנדלה, הקדישה לו אותו ברוב הופעותיה ואף ניגנה אותו ביום הולדתו ה-70 שנערך באצטדיון וומבלי. מילותיו אומרות: "בקרוב יבוא היום, כשהצדיקים ינצחו, אלו שנשפטו ללא צדק ישוחררו, ואנשים יחייו בשלום. אני אומרת, שחררו את הבן אדם, נקו את מצפונכם, תקנו את הטעויות שעשיתם, אפילו טיפש יכול לנצח".

 

"Freedom Now"

 

הגיטריסט קרלוס סנטנה כתב את הקטע האינסטרומנטלי "Mandela" ב-1988, וגם הוא זכה לנגן את השיר ביום הולדתו ה-70 של המנהיג הפוליטי.

 

"Mandela"

 

להקת סימפל מיינדס הוציאה ב-1988 את השיר "ימי מנדלה", שמכיל שורות כמו "זה היה לפני 25 שנים כשהם לקחו את האדם הזה, כעת החופש מתקרב בכל יום שעובר, נגב את הדמעות מעיניך העצובות, הם אומרים שמנדלה חופשי, אז צא החוצה".

 

"Mandela Days"

 

(בהכנת הכתבה השתתפו שי ארזואן, עמי פרידמן ודרור עמיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
נלסון מנדלה. 2013-1918
צילום: MCT
לאתר ההטבות
מומלצים